Kérlek, figyeljetek,
ne engedjétek a tudatotokat elkalandozni! Képzeljétek el, hogy teljesen egyedül
ültök valahol egy hegyen vagy egy erdőben! Mi ül itt? Itt van a test és a
tudat, ez minden, csak ez a két dolog. Mindazt, ami ebben a formában itt ül,
„testnek” nevezzük. A tudat az, ami ennek tudatában van, és ebben a pillanatban
gondolkodik. Ezt a két dolgot nama-nak és rúpa-nak nevezzük (név és forma). A nama azt jelenti: aminek nincs formája. Minden
gondolat, érzés vagy a négy mentális khandha:
érzet, érzékelés, akarat és tudatosság nama,
forma nélküli. Amikor a szem formákat lát, azokat a formákat rúpa-nak, míg a tudatosságot nama-nak
nevezzük. Együtt nama-rúpa vagy
egyszerűen tudat és test.
Értsétek meg, a jelen
pillanatban csupán a test és a tudat ül itt! De a két dolgot összetévesztjük.
Ha nyugalmat akartok, meg kell ismernetek a valóságukat. A tudat ebben az
állapotában képzetlen, piszkos, nem tiszta. Ezt a tudatot tovább kell képeznünk
a meditációs gyakorlással.
Néhányan azt
gondolják, hogy a meditáció azt jelenti, hogy valamilyen különleges módon ülsz.
De valójában az állás, az ülés és a fekvés mind a meditációs gyakorlás eszköze.
Bármikor lehet gyakorolni. A samadhi lényegében szilárdan megalapozott
tudatot jelent. A samadhi fejlesztéséhez nem kell elfojtani a tudatot.
Vannak akik próbálnak békésen és nyugodtan ülni, semmi nem zavarja őket,
olyanok, mint a halottak. A samadhi gyakorlásával a bölcsességet és a
megértést fejlesztjük.
A samadhi a
szilárd tudat, az egyhegyű tudat. Mely pontra van rögzítve? Az egyensúlyi
pontra. Ez az a pont. Az emberek a meditáció segítségével próbálják
lecsendesíteni a tudatukat. Azt mondják: „Megpróbálok meditációban ülni, de a
tudatom egy percig sem nyugodt. Egyik pillanatban erre repül, a következő
pillanatban pedig arra. Hogyan tudnám megállítani és lenyugtatni?” Nem kell
megállítanod, ez a lényeg. Ahol mozgás van, ott jöhet létre a megértés. Az
emberek panaszkodnak: „Elfut és én visszahúzom, megint elmegy és én ismét
visszahúzom.” Tehát csak ülnek, és előre hátra rángatják a tudatot.
Azt gondolják, hogy a
tudatuk egyik helyről a másik helyre fut. De valójában csak úgy tűnik. Például,
nézzétek meg itt ezt a csarnokot. „Oh, ez olyan nagy!” mondjátok. Valójában
egyáltalán nem az. Akár nagynak tűnik, akár nem, ez az érzékelésetektől függ.
Valójában a csarnok akkora amekkora, se nem nagy se nem kicsi, de az emberek
rohannak az érzéseik után.
Ahhoz, hogy
megtaláljátok a békét, meg kell értenetek mi az! Ha nem értitek meg, nem
találtok rá. Például; tegyük fel, hogy ma egy nagyon drága tollat hoztál
magaddal a kolostorba. Idefelé jövet a tollat a belső zsebedbe raktad, de
később átraktad a farzsebedbe. Most keresed a belső zsebedben, de nincs ott.
Megijedsz a tévedésed miatt. Ez szenvedést okoz. Akár állsz, sétálsz, jössz
vagy mész, nem tudod abbahagyni az aggódást a tollad miatt. A helytelen
megértés okozza a szenvedést. „Milyen kár! Csak néhány nappal ezelőtt vettem a
tollat, és most elveszett:”
Azután eszedbe jut:
„Oh, hát persze! Amikor mosakodni mentem a farzsebembe raktam a tollat.” Amint
ez eszedbe jut, jobban érzed magad anélkül, hogy látnád a tollat. Értitek ezt?
Ismét boldog vagy, nem kell aggódnod a tollad miatt. Most már biztos vagy.
Ahogy sétálsz és végighúzod a kezedet a farzsebeden, ott van. Az elméd végig
becsapott. Az aggodalom a tudatlanságodból ered. Most, amikor már látod a
tollat, túl vagy a kétségen, az aggodalmad elcsendesedett. A béke onnan ered,
hogy látjuk a samudaya-t, a szenvedés
okát. Amint eszedbe jut, hogy a toll a farzsebedben van, ott van a nirodha, a szenvedés megszüntetése.
Szemlélődjetek, hogy
békére találjatok! Amit az emberek békének neveznek, az egyszerűen a tudat
megnyugtatása, nem pedig a szennyeződések megnyugtatása. A szennyeződéseket
csupán csak átmenetileg lehet megnyugtatni. Olyan, mint amikor a füvön egy
szikla fekszik. Három-négy nap múlva elgördíted a sziklát, a fű újra kinő. A fű
nem halt meg, egyszerűen elnyomták. Ugyanez a helyzet amikor meditációban
ülünk: a tudat nyugodt, de a szennyeződések nem nyugodtak meg. Ezért a samadhi
nem egy biztos dolog. Ha valódi békére akartok lelni, ki kell fejleszteni a
bölcsességet. A samadhi egyfajta béke, akárcsak a füvön a szikla. A fű
néhány nap alatt kinő. Ez csak átmeneti nyugalom. A bölcsesség nyugalma olyan,
mint amikor a sziklát letesszük valahová, és többé nem emeljük fel, otthagyjuk
ahol van. A fű valószínűleg nem nő ki többé. Ez a valódi béke. A szennyeződések
lenyugtatása az igazi béke, ami a bölcsességből ered.
Úgy beszélünk a
bölcsességről (panna) és a samadhi-ról, mint különböző dolgokról, de
lényegében a kettő egy és ugyanaz. A bölcsesség a samadhi dinamikus
funkciója, a samadhi a bölcsesség passzív aspektusa. Ugyanarról a
helyről származnak, de az irányuk különbözik. Eltérő az állapotuk, mint ennek a
mangónak itt. Egy kis zöld mangó egyre nagyobbra és nagyobbra nő, egészen addig
amíg beérik. Ugyanaz a mangó, a kicsi, a nagy és az érett, csak az állapota
változik. A Dhamma gyakorlásban az egyik állapotot samadhi-nak,
a másik állapotot panna-nak nevezik, de
valójában a sila, samadhi és a panna
ugyanaz, akárcsak a mangó.
A gyakorlásunkban nem
számít, hogy milyen összetevőkre tesszük a hangsúlyt, mindig a tudat a kiinduló
pont. Tudod mi a tudat? Milyen a tudat? Mi az? Hol van? Senki nem tudja. Csak azt
tudjuk, hogy ide vagy oda akarunk menni, ezt vagy azt akarjuk, jól vagy rosszul
érezzük magunkat, de a tudatot magát lehetetlen meglátni. Mi a tudat? A
tudatnak nincs formája. Ami fogadja a benyomásokat, a jót és a rosszat, azt
tudatnak nevezzük. Olyan, mint egy házigazda. Otthon van amikor látogatók
jönnek hozzá. Ő fogadja a látogatókat. Ki fogadja az érzéki benyomásokat? Ki az
aki fogad? Ki az aki elengedi az érzéki benyomásokat? Ez az, amit „tudatnak”
nevezünk. Az emberek azonban nem látják ezt, ugyanazokat a gondolati köröket
futják. „Mi a tudat, mi az agy?” Ne zavard össze a dolgokat! Mi az ami a
benyomásokat fogadja? Vannak benyomások amelyeket kedvel és vannak amelyeket
nem. Ki az? Van valaki aki kedvel és van valaki aki nem kedvel? Persze, hogy
van, de nem láthatod. Ez az amit „tudatnak” nevezünk.
A gyakorlásunkban nem
kell samatha-ról vagy a vipassana-ról
beszélnünk, csupán nevezzük Dhamma gyakorlásnak, ennyi bőven elég. A
saját tudatodból kiindulva gyakorolj! Mi a tudat? A tudat az, ami fogadja az
érzéki benyomásokat és tudatosítja azokat. Bizonyos érzéki benyomásnál a
tetszés, másiknál a nem tetszés reakciója jelenik meg. A benyomások érzékelője
vezet minket boldogsághoz vagy szenvedéshez, helyeshez vagy helytelenhez.
Azonban nincs semmilyen formája. Feltételezzük, hogy létezik az én, de ez
valójában csak namadhamma. A „jónak” van
formája? Vagy a „rossznak”? A boldogságnak és a szenvedésnek van valamilyen
formája? Nem találod azokat. Kerekek vagy szögletesek, rövidek vagy hosszúak?
Látod őket? Ezek a dolgok a namadhamma-k, nem
lehet őket az anyagi dolgokhoz hasonlítani, forma nélküliek, de tudunk a
létezésükről.
Ezért azt mondjuk,
hogy a tudat lecsendesítésével kezdjük a gyakorlást. Tudatosítsd a tudatot! Ha
a tudat tudatos, lecsendesedik. Vannak akik nem akarják elérni a tudatosságot,
csak békét akarnak, egyfajta kiüresedést. Így soha nem tanulnak semmit. Ha
nincs meg az aki „tud”, mire alapozhatnánk a gyakorlásunkat?
Ha nincs sóvárgás,
nincs elégedettség, ha nincs helyes, nincs helytelen sem. Manapság az emberek
tanulni mennek, keresve a jót és a rosszat. De arról ami a jón és a rosszon túl
van, semmit sem tudnak. Csak annyit tudnak, hogy mi a jó és mi a rossz - „Csak
a jót választom, nem akarok a rosszról tudni. Miért kellene?” Ha megpróbálod
csak azt választani, ami helyes, rövid időn belül helytelen lesz. A helyes a
helytelenhez vezet. Az emberek a jót és a rosszat vizsgálják, nem próbálják
megtalálni azt, ami se nem jó, se nem rossz. Tanulmányozzák a jót és a rosszat,
az erényt keresik, de nem ismerik azt, ami a jón és a rosszon túlmutat.
Tanulmányozzák a sóvárgást és az elégedettséget, de nem tudnak semmit arról ami
se nem sóvárgás se nem elégedettség; arról nem tudnak semmit.
Ennek a késnek van
pengéje, éle és nyele. Fel tudjátok emelni csak a pengét? Fel tudjátok emelni
csak a penge élét vagy a nyelét? A nyél, az él és a penge, ugyanannak a késnek
a részei. Amikor felemeled a kést, mindhárom részt felemeled.
Hasonlóképpen; ha
felemeled azt ami jó, a rossznak kell követnie. Az emberek a jót keresik, és a
rosszat megpróbálják elhajítani, de nem vizsgálják azt, ami se nem jó, se nem
rossz. Ha csak ezt vizsgáljátok, nem lesz meg a teljesség. Ha megragadjátok a
jót, a rossz követi. Ha megragadjátok a boldogságot, a szenvedés követi. A
jóhoz való ragaszkodás és a szenvedés elvetése a gyerekek Dhamma-ja,
olyan, mint egy játékszer. Persze rendben van, választhatod csak ezt, de ha
ragaszkodsz a jóhoz, a rossz követni. Ennek az ösvénynek a vége a
zavarodottság, ez nem helyes.
Vegyünk egy egyszerű
példát! Gyerekeid vannak. Tegyük fel, hogy csak szeretni akarod őket, és soha
nem akarsz haragudni rájuk. Ez annak a gondolkodása, aki nem ismeri az emberi
természetet. Ha ragaszkodsz a szeretethez, harag követi. Hasonlóképpen; az
emberek elhatározzák, hogy a Dhamma-t gyakorolják, hogy kifejlesszék a
bölcsességet, és a jót és a rosszat olyan közelről tanulmányozzák, amennyire
csak lehetséges. Most, hogy már megismerték a jót és a rosszat, mit tesznek?
Próbálnak ragaszkodni a jóhoz, és ezt rossz követi. Nem tanulmányozták azt, ami
a jón és a rosszon túl van. Ez az, amit tanulmányoznotok kell!
„Ilyen leszek”,
„olyan leszek”, de azt soha nem mondják „nem leszek semmilyen, mert valójában
nincs én”. Ezt nem tanulmányozzák. Csak a jót akarják. Ha megvalósítják a jót,
elvesznek benne. A dolgok jól alakulnak, majd elkezdenek rosszra fordulni, és
az emberek így ingadoznak jó és rossz között.
Ahhoz, hogy
megnyugtassuk a tudatot, és tudatosíthassuk, hogy ki az, aki az érzéki
benyomásokat fogadja, meg kell figyelnünk! Kövessétek azt aki „tudja”!
Képezzétek a tudatot addig amíg az kitisztul! Mennyire kell tisztának lennie?
Ha a tudat igazán tiszta, annak a jó és a rossz fölött kell állnia, sőt még a
tisztaság fölött is. Ennyi. Ekkor van vége a gyakorlásnak.
Amit az emberek
meditációs ülésnek neveznek, az csupán átmeneti nyugalom. De még az ilyen
békében is vannak tapasztalatok. Ha valamilyen tapasztalat keletkezik,
valakinek fel kell ismernie, érdeklődnie iránta, megkérdőjeleznie és
megvizsgálnia. Ha a tudat egyszerűen üres, az nem túl hasznos. Talán láttok
néhány embert, akik békésnek és visszafogottnak tűnnek, de az igazi béke nem
csupán a békés tudat. A béke nem ezt mondja: „Legyek mindig boldog, és soha se
tapasztaljak szenvedést.” Az ilyen békével a boldogság sem kielégítő.
Szenvedést eredményez. Csak akkor tudod megtalálni a valódi békét, amikor a
tudatod túllép mind a boldogságon, mind a szenvedésen. Ezt a témát legtöbben
soha nem vizsgálják, soha nem értik meg igazán.
A tudat képzésének a
helyes módja, hogy megtisztítsuk és fejlesszük a bölcsességet. Ne gondoljátok
azt, hogy a tudat képzése csupán a csendben ülés! Ez a füvet eltakaró szikla.
Az emberek bódultak lesznek tőle. Úgy gondolják, hogy az ülés a samadhi.
Ez csak egy válfaja a samadhi-nak.
Valójában ha a tudatnak samadhi-ja van, akkor
a séta samadhi, az ülés samadhi, az állás samadhi és a
fekvő testhelyzet is samadhi. Ez mind gyakorlás.
Néhányan
panaszkodnak: „Nem tudok meditálni, mert túl nyugtalan vagyok. Amikor leülök,
erre vagy arra gondolok. Nem tudom ezt csinálni. Túl sok rossz kamma-m van,
először ki kell meríteni a rossz kamma-t,
azután visszamegyek és megpróbálok meditálni.” Persze, próbáld csak meg!
Próbáld meg eltávolítani a rossz kamma-t!
Néhányan így
gondolkodnak. De miért gondolkodnak így? Ezeket az úgynevezett akadályokat
vizsgálnunk kell. Amikor leülünk, a tudat rögtön elkalandozik. Követjük,
megpróbáljuk visszahozni, megfigyeljük, majd újra elkalandozik. Ez az, amit
vizsgálnotok kell. Legtöbb ember nem akarja megtanulni a leckét a természetről,
mint egy csintalan diák, aki nem hajlandó elvégezni a házi feladatát. Nem
akarják meglátni a tudat változását. Hogyan fogjátok kifejleszteni a
bölcsességet? Együtt kell élnünk az ilyen változásokkal. Amikor tudjuk, hogy
így működik a tudat - folyamatosan változik - akkor felismerjük, hogy ez a
természete, és megértjük. Fel kell ismernünk, amikor a tudat jóra és rosszra
gondol, folyamatosan változik, és meg kell ismernünk ezeket a jelenségeket. Ha
megértjük ezt a tulajdonságát, akkor is ha gondolkodunk, békében lehetünk.
Például, tegyük fel,
hogy otthon van egy kis majmod. A majmok nem maradnak nyugton, szeretnek
ugrálni és megfogdosni dolgokat. A majmok ilyenek. Azután bejössz a kolostorba,
és meglátsz itt egy majmot. A majom itt sem marad nyugton, ugyanúgy ugrándozik.
De ez nem zavar, ugye? Miért nem? Mert már volt korábban majmod, és tudod, hogy
milyen. Ha ismersz akár csak egy majmot is, nem számít hány tartományba mész,
nem számít hány majmot látsz, nem zavarnak, ugye? Ez történik azzal, aki ismeri
a majmokat.
Ha ismerjük a
majmokat, nem válunk majommá. Ha nem értitek meg a majmokat, talán ti magatok
is majmokká váltok. Értitek ezt? Amikor azt látod, hogy ezért vagy azért nyúl, felkiáltasz:
„Hé!” Mérges leszel. „Ez az átkozott majom!” Ezt mondja az, aki nem ismeri a
majmokat. Aki ismeri a majmokat, tudja, hogy az otthoni majom és a kolostori
majom egyforma. Miért kellene idegeskednetek miattuk? Ha megérted, hogy milyen
a majom, az elég, és megnyugszol.
A béke is ilyen. Meg
kell ismernünk az érzeteket! Néhány érzet kellemes, néhány kellemetlen, de nem
ez a fontos. Ez az ő dolguk. Ugyanúgy, mint a majom, minden majom egyforma.
Megértjük, hogy az érzetek néha kellemesek, néha nem. Ilyen a természetük. Meg
kell ismernünk őket, és tudnunk kell, hogy hogyan engedjük el. Az érzetek
bizonytalanok. Állandótlanok, nem kielégítőek és én-nélküliek. Ilyen minden,
amit érzékelünk. Amikor a szem, a fül, az orr, a nyelv, a test és a tudat érzeteket
érzékel, ismerjük őket ugyanúgy, akárcsak a majmokat. Ekkor megbékélhetünk.
Amikor érzetek
keletkeznek, ismerjük azokat. Miért futsz utánuk? Az érzetek bizonytalanok. Az
egyik percben ilyenek, a következőben olyanok. A létük a változástól függ. Mi
itt mindannyian függünk a változástól. A lélegzet kilép, majd be kell
áramolnia. Ennek a változásnak meg kell történnie. Próbáljátok csupán
belélegezni, meg tudjátok ezt tenni? Vagy próbáljatok csak kilélegezni anélkül,
hogy újra levegőt vennétek! Meg tudjátok tenni? Ha nem lennének ilyen
változások, meddig élhetnétek? Mind a be, mind a kilégzésre szükségünk van.
Ugyanez a helyzet az
érzetekkel. Ezeknek is lenniük kell. Ha nem lennének érzetek, nem tudnátok
elérni a bölcsességet. Ha nincs rossz, nincs jó sem. Először helyesen kell
cselekedned mielőtt meglátod, hogy mi a rossz, és először meg kell értened a
rosszat ahhoz, hogy jó legyél. Így működnek a dolgok.
Az igazán megfontolt
tanítvány számára minél több az érzet, annál jobb. De sok meditáló ódzkodik az
érzetektől, nem akarnak foglalkozni velük. Ez olyan, mint a csintalan iskolás
gyerek, aki nem megy iskolába és nem hallgat a tanítóra. Ezek az érzetek
tanítanak. Amikor megismerjük az érzeteket, akkor a Dhamma-t
gyakoroljuk. Az érzetek békéje olyan, mint megérteni a majmot. Amikor
megértitek, hogy milyenek a majmok, már nem zavarnak többé.
Ilyen a Dhamma
gyakorlás. Nem arról van szó, hogy a Dhamma messze van, hanem itt van
velünk. A Dhamma nem égi lényekről vagy valami hasonlókról szól. Csupán
rólunk, arról, hogy mit csinálunk most. Figyeljétek meg magatokat! Néha
boldogság van, néha szenvedés, néha jólét, néha gyötrelem, néha szeretet, néha
gyűlölet. Ez a Dhamma. Értitek? Meg kell ismernetek a Dhamma-t,
értelmeznetek kell a tapasztalataitokat.
Meg kell ismernetek
az érzeteket, mielőtt elengednétek azokat. Amikor megértitek, hogy az érzetek
mulandóak, nem zavarnak többé. Amint érzet keletkezik, mondjátok magatokban:
„Hm, ez nem biztos!” Amikor a kedélyállapotod megváltozik: „Hm, bizonytalan!”
Meg tudtok békélni ezekkel a dolgokkal, mint amikor látjátok a majmot és az nem
zavar titeket. Ha megértitek az érzetek igazságát, megismeritek a Dhamma-t.
Ha elengeditek az érzeteket, látjátok, hogy mindegyik, kivétel nélkül
bizonytalan.
Amit bizonytalannak
nevezünk itt, az a Buddha. A Buddha a Dhamma. A Dhamma a
bizonytalanság jellemzője. Amikor meglátjátok a dolgok bizonytalanságát,
meglátjátok a dolgok változatlan valóságát. Ilyen a Dhamma. Ez a Buddha.
Ha megérted a Dhamma-t, meglátod a Buddha-t. Meglátva a Buddha-t,
megértitek a Dhamma-t. Ha megértitek az anicca-t
(bizonytalan), akkor elengeditek a dolgokat és nem ragaszkodtok hozzájuk.
Azt mondod: „Hé, ne
törd el a poharam!” Meg tudjátok akadályozni, hogy a törékeny eltörjön? Ha nem
most, eltörik később. Ha nem te töröd el, eltöri valaki más, esetleg egy
csirke. A Buddha azt mondja, fogadd el! Behatolt ezeknek a dolgoknak az
igazságába, látta, hogy ez a pohár már törött. Értitek ezt? Ilyen volt a Buddha
megértése. Meglátta a törött poharat az épben. Fejlesszétek ki ezt a fajta
megértést! Használjátok a poharat, vigyázzatok rá addig, amíg kicsúszik a
kezetekből. „Összetört!” Nem gond. Miért nincs probléma? Mert láttátok a
törékenységet a törés előtt.
Az emberek ezt
mondják: „Szeretem ezt a poharat, remélem, soha nem törik el!” Aztán a kutya
összetöri. „Megölöm ezt az átkozott kutyát!” Haragszol a kutyára amiért eltörte
a poharat. Ha az egyik gyereked töri össze, arra is haragszol. Miért van ez
így? Mert gátat emelsz magad köré, és a víz nem tud elfolyni. A gát egyetlen
dolgot tehet, átszakad. Amikor gátat építesz, túlfolyót is építesz, ugye?
Amikor a vízszint túlságosan megemelkedik, a víz biztonságosan ki tud folyni.
Amikor csordultig tele van, ki tudod nyitni a csapot. Kell, hogy legyen egy
ilyen biztonsági szeleped. Az állandótlanság a nemesek biztonsági szelepe. Ha
van ilyen biztonsági szelepetek, megbékéltek.
Gyakorolj
folyamatosan, állva, sétálva, ülve vagy fekve! Használd a sati-t, hogy
figyelje és védje a tudatot! Ez a samadhi és a bölcsesség. Mindkettő
ugyanaz, de a szempontjaik eltérőek.
Ha valóban világosan
látjuk a bizonytalanságot, meglátjuk azt is, ami biztos. A bizonyosság az, hogy
a dolgoknak elkerülhetetlenül ilyennek kell lenniük, nem lehetnek másmilyenek.
Értitek? Ha ennyit tudtok, megismerhetitek a Buddha-t, méltó módon
kifejezhetitek a tiszteleteteket.
Ha követed a
Buddha-t, nem szenvedsz. Ha nem követed, szenvedsz. Amint elveted az
állandótlanságon, az elégtelenségen és az én-nélküliségen való szemlélődést,
szenvedsz. Ha csak ennyit gyakorolsz az elég, nem keletkezik szenvedés, de ha
mégis szenvedés merülne fel, könnyedén tudod majd kezelni, és a jövőben nem merül
fel ok a szenvedés megjelenésére. Ez a gyakorlásunk vége, ez a pont ahol már
nem keletkezik szenvedés. És miért nem keletkezik szenvedés? Mert megoldottuk a
szenvedés okát: samudaya (keletkezés).
Például, ha ez a
pohár eltörne, szenvedést tapasztalnátok. Felismerjük, hogy ez a pohár lesz a
szenvedés oka, tehát megszüntetjük a szenvedést. Minden dhamma egy ok
miatt keletkezik. Szintén egy ok miatt kell megszűnnie. Tehát, ha a pohár miatt
szenvedünk, el kell engednünk ezt az okot. Ha már akkor töröttnek látjuk a
poharat amikor még nem tört el, az ok megszűnik. Amikor már nincs ok, a
szenvedés már nem képes tovább élni, megszűnik. Ez a megszüntetés.
Nem kell túlmenni
ezen a ponton, ennyi elég. Elmélkedjetek ezen! Alapvetően az öt szabály legyen
a viselkedésetek alapja! Nem szükséges a Tipitaka-t
tanulmányoznotok, az öt szabályra összpontosítsatok! Először hibázni fogtok.
Amikor ezt észreveszitek, álljatok meg, térjetek vissza a szabályokhoz! Talán
téves irányba mész, és más hibát is elkövethetsz. Amikor ezt észreveszed, térj
vissza újra!
Ha így gyakorolsz, a sati-d fejlődik és következetesebbé válik, csakúgy,
mint a kannából aláhulló vízcseppek. Ha a kannát megbillentjük egy kicsit, a
cseppek lassan csepegnek, pufff...puffff...pufff. Ha egy kicsit jobban megdöntjük, a vízcseppek
gyorsabban jönnek: pufff, pufff,
puff! Ha még tovább döntjük a kannát a csepegés megszűnik, és a víz sugárban
kezd folyni. Hová tűntek a puffanások? Nem mentek sehová, folyamatos vízsugárrá
váltak.
Így kell beszélnünk a
Dhamma-ról, hasonlatokat használva, mert a Dhamma-nak nincs alakja. Négyzet alakú vagy kerek?
Nem tudjátok megmondani. Az egyetlen mód ahogy beszélhetünk róla, hogy ilyen
hasonlatokat használunk. Ne gondold azt, hogy a Dhamma távol van tőled!
A Dhamma körbevesz. Nézd meg: az egyik percben boldog vagy, a
következőben szomorú, azt követően pedig mérges. Ez mind Dhamma.
Vizsgáld és értsd meg! Bármi okozza a szenvedést, orvosolnod kell! Ha a
szenvedés még jelen van, vess rá egy újabb pillantást, ha még nem látod
tisztán! Ha tisztán látnád, már nem szenvednél, mert az ok már nem lenne ott.
Ha még mindig van szenvedés, még mindig el kell viselned, akkor még nem vagy a
helyes úton. Bármikor, amikor elakadsz, amikor túl sokat szenvedsz, tévedésben
vagy. Amikor olyan boldog vagy, hogy a felhő fölött lebegsz, akkor is tévedsz.
Ha így gyakorolsz, mindig lesz sati-d, minden
testhelyzetben. Sati-val és sampajanna-val felismered majd a helyest és a
helytelent, a boldogságot és a szenvedést. Megismerve ezeket a dolgokat, tudod,
hogyan kezeld őket.
Így tanítom a
meditációt. Amikor eljön az ideje a meditációnak, üljetek le, az nem baj! Ezt
is gyakorolnotok kell! De a meditáció nem csak ülés. Meg kell engednetek a
tudatnak, hogy teljes mértékben megtapasztaljon dolgokat. Engedjétek meg, hogy
áramoljon, és figyeljétek meg a természetét! Hogyan kell a dolgokat szemlélned?
Lásd úgy őket, hogy állandótlanok, elégtelenek és én-nélküliek! Minden
bizonytalan. „Ez annyira szép, meg kell szereznem.” Ez nem egy biztos dolog.
„Ez egyáltalán nem tetszik nekem.” Mondd magadnak: „Bizonytalan”! Ez igaz?
Abszolút, nem tévedés. Csak próbáld reálisan felfogni a dolgokat! „Biztos
vagyok benne, hogy megszerzem ezt a dolgot.” Már le is tértél az útról. Ne tedd
ezt! Nem számít, hogy mennyire tetszik valami, emlékeztesd magad, hogy ez
bizonytalan!
Néhány étel nagyon finomnak
tűnik, de mégis azt kell gondolnod, hogy ez nem biztos. Biztosnak tűnik, hogy
nagyon finom, de mégis azt kell mondanod: „Nem biztos!” Ha ki akarod próbálni,
hogy mi az igazság ezzel kapcsolatban, edd minden nap a kedvenc ételedet!
Minden egyes nap, ne feledd! Egy idő után kezdesz panaszkodni. „Már nem is
ízlik annyira.” Végül majd ezt gondolod „Tulajdonképpen egy másik ételt jobban
szeretek.” Ez sem biztos dolog. Engedd áramlani a dolgokat, akár csak a be és
kilégzésedet! Mind a kilégzésnek mind a belégzésnek működnie kell, a légzés a
változástól függ. Minden a változástól függ.
A dolgok bennünk
vannak, sehol máshol. Ha nem kételkedünk többé, akár ülünk, akár sétálunk, akár
fekszünk, nyugalomban leszünk. A samadhi nem csupán ülés. Néhányan addig
ülnek, amíg kábulatba nem esnek. Talán halottak is lehetnek, nem tudják
megkülönböztetni északot a déltől. Ne legyetek ilyen szélsőségesek! Ha álmosak
vagytok, sétáljatok, változtassatok testhelyzetet! Fejlesszétek a bölcsességet!
Ha valóban fáradtak vagytok, pihenjetek! Amint felkeltek, folytassátok a
gyakorlást, ne engedjétek magatokat kábulatba esni! Így kell gyakorolnotok:
józansággal, bölcsességgel és körültekintéssel!
Kezdjétek a
gyakorlást a saját tudatotokkal és testetekkel, mulandóként tekintsétek azokat!
Minden más is ugyanolyan. Tartsátok észben, amikor azt gondoljátok, hogy az
étel nagyon finom, mondjátok magatoknak: „Nem biztos, hogy az!” Először meg
kell próbálnotok! De általában ez kifog rajtatok, ugye? Ha valami nem tetszik,
akkor szenvedsz miatta. Így fognak ki rajtunk a dolgok: „Ha ő kedvel, én is
kedvelem.” Ez újra kifog rajtunk. Ez megint visszaüt. Amikor kedveltek valamit,
csak mondjátok magatokban: „Ez bizonytalan!” Szembe kell mennetek az árral
azért, hogy meglássátok a Dhamma-t.
Gyakoroljatok minden
testhelyzetben, ülve, állva, sétálva és fekve! A haragot bármilyen
testhelyzetben megtapasztaljátok, ugye? Lehetsz dühös amikor sétálsz, ülsz vagy
fekszel. A vágyat minden testhelyzetben megtapasztalhatjátok. A gyakorlást
minden testhelyzetre ki kell terjesztenünk: állás, sétálás, ülés és fekvés.
Ebben következetesnek kell lenni! Ne csak színjáték legyen, valóban csináld!
Amíg a meditációban
ülsz, történhet valami. Mielőtt elrendeződne, rögtön egy másik történik. Amikor
ezek a jelenségek felmerülnek, csak mondjátok magatoknak: „Bizonytalan,
bizonytalan!” Csak engedd el, mielőtt ezekbe a dolgokba belegabalyodsz!
Ez itt a lényeg. Ha
belátjátok, hogy minden dolog állandótlan, a gondolkodás fokozatosan lecsendesedik.
Amikor azon elmélkedsz, hogy minden bizonytalan, meglátod majd, hogy minden
ugyanúgy megy. Amikor valami megjelenik, csak annyit kell mondanotok: „Oh, itt
egy másik!”
Láttál már
folyóvizet? Láttál már állóvizet? Ha a tudatotok csendes, az olyan lesz, mint a
csendes folyóvíz. Láttatok már csendes folyóvizet? Na ugye! Eddig csak
folyóvizet és csendes vizet láttatok, ugye? De még soha nem láttatok csendes
folyóvizet. Éppen ott, ahová a gondolkodásotok nem jut el, ott éritek el a
bölcsességet. A tudatotok olyan lesz, mint a folyóvíz, de mégis csendes. Olyan,
mint ami csendes és mégis folyik. Szóval én ezt „csendes folyóvíznek” hívom.
Itt jelenhet meg a bölcsesség.
10