A
természetes tudat tanulmányozása
A
gyakorlásunk során tüzetesen megvizsgáljuk, és világosan látjuk a dolgokat.
Kitartóak és eltökéltek vagyunk, de nem sietünk, nem rohanunk. Ám túl lassúak
sem vagyunk. Az úton haladás fokozatosságának megérzése és a szakadatlan
törekvés fontos dolog. Gyakorlásunk lényege, hogy a szakadatlan haladás egyfelé
tart.
Legtöbbünk
a vágy miatt kezd el gyakorolni. Ebben a szakaszban vágyaink helytelenül
akarnak. Illúzióink vannak. Ez a nem-tudással párosuló akarás.
Ha a
késztetés nem vegyül tudatlansággal, akkor azt mondjuk, hogy ez bölcs törekvés
(panna). Ha valaki nem merül el az illúziókban, hanem helyes megértéssel
törekszik, akkor azt mondjuk, hogy ennek az oka az, hogy az ember páramija, vagyis a korábban felhalmozott érdemei miatt van
így. Ez azonban ritka eset.
Néhány
ember nem szeretné, hogy vágyai legyenek, vagy elnyomja azokat, mert úgy
gondolja, hogy a gyakorlásunk célja, hogy ne akarjunk semmit. Ha azonban semmit
sem akarunk, gyakorolni sem fogunk.
Ezt
tapasztalhatjuk magunkban is. A Buddha és minden tanítványa gyakorolta a
szennyeződések megszüntetését. Gyakorolnunk kell ennek érdekében, akarnunk
kell, hogy béke legyen a tudatunkban, és arra kell vágynunk, hogy ne legyen
bennünk zavarodottság. Ugyanakkor, ha ez az akarás tudatlansággal párosul,
akkor ez több nehézséget okoz. Ha teljesen őszinték vagyunk, akkor valójában
nem tudunk semmit. Vagy amit tudunk, annak nincs következménye, mivel nem
tudjuk helyesen használni.
Mindenki,
beleértve a Buddha-t is, a gyakorlás vágyával kezdte, nyugodt tudatra vágyott,
és nem akart zavart és szenvedést. Ez a kétfajta vágy ugyanolyan. Ha nem
értitek, akkor valaminek az akarása vagy valaminek az elutasítása is
szennyeződés. Ostoba akarás; vágy, bölcsesség nélkül.
A
gyakorlásunkban a vágyat érzéki élvezetként, vagy önsanyargatásként fogjuk fel.
Ebbe a kettősségbe tanítónk, a Buddha is belegabalyodott. Több gyakorlási
módszert követett, és mindegyikük ebben a két szélsőségben végződött. Mi is így
vagyunk ezzel. Ugyanígy sújt minket is ez a kettősség, ezért folyton letérünk
az útról.
Ugyanakkor
így kell kezdenünk a gyakorlást. Világi lényekként kezdünk, szennyeződésekkel,
bölcsesség nélküli vágyakozással, tudatlan vággyal. Ha helyes megértés hiányában
vagyunk, akkor mind a kéttípusú vágy ellenünk dolgozik. Akár vágyunk valamire,
akár elutasítunk valamit, ez csak sóvárgás. Ha nem ismerjük fel ezt a két
dolgot, akkor nem is tudjuk, hogyan kezeljük őket, amikor felmerülnek. Azt
érezzük, hogy előremenni rossz, visszamenni rossz, mégsem állhatunk meg.
Akármit is csinálunk, még több vágyat találunk. Ennek oka a bölcsesség hiánya
és a sóvárgás.
Ez van;
ezzel a vággyal és ellenszenvvel érthetjük meg a Dhamma-t. A Dhamma,
amit keresünk itt van, de nem látjuk. Arra törekszünk, hogy megszabaduljunk a
vágytól. Azt akarjuk, hogy a dolgok egy bizonyos módon legyenek, és ne legyenek
másképpen, illetve, hogy ne legyenek bizonyos módon, hanem másképpen. Valójában
ez a két dolog ugyanaz. Ugyanannak a kettősségnek az oldalai.
Talán
nem tudjuk, hogy a Buddha-nak és az összes
tanítványának ugyanilyen vágyai voltak. Ugyanakkor a Buddha megértette az
akarás és a nem akarás természetét. Megértette, hogy ezek csupán tudati
tevékenységek, amelyek megjelennek, azután eltűnnek. Ilyen vágyak folyton
jönnek-mennek. Ha bölcsek vagyunk, nem azonosulunk velük, megszabadulunk a
ragaszkodástól. Akár vágyakozunk, akár nem, egyszerűen olyannak látjuk a
dolgokat, amilyenek. Valójában csupán a természetes tudat tevékenysége. Amikor
alaposan megvizsgáljuk, világosan látjuk, hogy így van ez.
A mindennapi tapasztalatok bölcsessége
A
szemlélődés gyakorlása elvezet minket a megértéshez. Vegyünk egy példát, a
halászt, akinek a hálójába kerül egy nagy hal. Szerintetek hogyan érez, amikor
húzza? Ha attól fél, hogy a hal elszökik, akkor rohan és küzd a hálóval,
megragadja és rángatja azt. Mielőtt felfogná, a nagy hal már el is illant; túl
keményen próbálkozott.
A régi
időkben úgy tanították, hogy fokozatosan, óvatosan kell partra húzni a halat,
anélkül, hogy elveszítenénk. Így van ez a gyakorlásunkkal is; fokozatosan
ráérzünk arra, hogyan összpontosítsunk óvatosan, anélkül, hogy elveszítenénk
szemünk elől a célt. Előfordul, hogy nincs kedvünk gyakorolni. Talán nem
akarunk koncentrálni, vagy nem akarunk semmit sem megérteni, de töretlenül
folytatjuk a gyakorlást. Továbbra is érzékelünk. Ez a gyakorlás: ha van
kedvünk, csináljuk, ha nincs kedvünk, akkor is csináljuk. Csak folytatjuk.
Ha
lelkesen gyakorolunk, hitünk ereje ad energiát a folytatáshoz. De ekkor még nem
vagyunk bölcsek. Tele vagyunk energiával, de még nem sok haszon származik a
gyakorlásunkból. Talán egy ideig folytatjuk, azután azt érezzük, hogy nem
találjuk az Utat. Lehet, hogy úgy érezzük, nem tudunk rátalálni a békére és a
nyugalomra, vagy azt, hogy nem vagyunk elég felkészültek a gyakorlásra. Vagy
talán úgy érezzük, hogy nem ez a mi utunk. Így feladjuk.
Ezen a
ponton nagyon óvatosnak kell lennünk. Nagy türelmet és kitartást kell
tanúsítanunk. Csak úgy, mint a nagy hal partra húzásánál - fokozatosan ráérzünk
az utunkra. Gondosan kihúzzuk. A küzdelem nem túl nehéz, megállás nélkül
folytatjuk a hal partra húzását. Végül, egy idő után a hal elfárad, feladja a
küzdelmet, és könnyen ki tudjuk fogni. Általában így történik, fokozatosan gyakoroljuk
a ráérzést.
Így
szemlélődünk. Ha nem rendelkezünk bizonyos ismerettel vagy jártassággal a
tanítások elméleti vonatkozásában, akkor a mindennapi tapasztalataink szerint
szemlélődünk. Azt a tudást használjuk, amellyel már rendelkezünk, ami a mindennapi
tapasztalatunkból ered. Ez a fajta tudás természete a tudatnak. Valójában akár
tanulunk róla, akár nem, a tudatunk valósága éppen itt van. A tudat az tudat,
akár tanultunk róla, akár nem. Ezért mondjuk azt, hogy akár megszületik a
világban a Buddha, akár nem, minden úgy van, ahogy van. Minden a saját
természete szerint létezik. Ezek a természetes feltételek nem változnak, nem
mennek sehová. Így van ez. Ezt saccadhamma-nak
(Dhamma igazsága) nevezik. Ha azonban nem értjük a saccadhamma-t,
nem tudjuk felismerni sem.
Tehát
így gyakoroljuk a szemlélődést. Ha nem vagyunk különösebben jártasak a szent
iratokban, akkor tanulmányozzuk és vizsgáljuk meg magát a tudatot. Folyamatosan
figyeljük1, és meglátjuk, hogy a tudat természete fokozatosan
megjelenik. Semmit nem kell erőltetnünk.
Kitartó törekvés
Amíg
nem tudjuk leállítani a tudatunkat, amíg nem érjük el a lecsendesedést, a tudat
úgy viselkedik, mint azelőtt, Ezért a tanítók csak azt mondják: „Csak folytasd
tovább, folytasd a gyakorlást!” Lehet, hogy azt gondoljuk: „Ha nem értem,
hogyan csináljam?” Amíg nem tudunk helyesen gyakorolni, a bölcsesség nem
jelenik meg. Tehát azt mondjuk, hogy csak folytasd! Ha megállás nélkül
gyakorolunk, elkezdünk gondolkodni, hogy mit csinálunk. Elkezdjük mérlegelni a
gyakorlásunkat.
Semmi
nem történik meg azonnal, így az elején, még semmi eredményét nem látjuk a
gyakorlásunknak. Ez olyan, mint az a példa, amit gyakran mondtam el nektek
arról az emberről, aki úgy próbált tüzet gyújtani, hogy két fadarabot
összedörzsölt. Azt mondja magában: „Azt mondják, hogy itt tűz lesz.” És elkezd
erősebben dörzsölni. Nagyon heves. Tovább dörzsöl, de egyre türelmetlenebb. A
tüzet akarja, de csak nem keletkezik tűz. Egy idő után megáll pihenni.
Újrakezdi, de nem igazán halad, újra megpihen. Eltűnik a hő, mert nem folytatta
elég sokáig a csiholást. Addig-addig dörzsöli, amíg elfárad, azután abbahagyja.
Nem csak elfárad, de egyre jobban elkedvtelenedik, míg végül teljesen feladja.
„Ebből nem lesz tűz!” Tulajdonképpen elvégezte a munkát, csak nem volt elég hő
a tűzgyújtáshoz. A tűz végig ott volt, de az ember nem volt elég kitartó.
Ez a
tapasztalat kedvét szegi a meditálónak és türelmetlenül az egyik gyakorlási
módról a másikra vált. Hasonlót tapasztalunk mi is, mindenkinél így történik.
Miért? Mert még mindig a szennyeződések vannak bennünk. A Buddha-nak
is voltak szennyeződései, de ezzel kapcsolatban nagyon bölcs volt. Amikor a
Buddha és az arahantok még világi emberek voltak, olyanok voltak, mint mi. Amíg
világi emberek vagyunk, nem gondolkodunk helyesen. Amikor vágy keletkezik, nem
értjük, és amikor ellenszenv, azt sem. Néha nyugtalannak érezzük magunkat, néha
pedig elégedettnek. Amikor nem vágyunk semmire, egyfajta elégedettséget érzünk,
ám ugyanakkor zavarodottak is vagyunk. Amikor vágyakozunk, az másfajta
elégedettséget és zavart eredményezhet. Minden így keveredik.
Megismerni önmagadat és másokat
A
Buddha a testünk feletti szemlélődést tanította, például a hajon, a szőrön, a
fogakon, a bőrön... ez mind a test. Figyeld meg! Azt mondják nekünk, hogy ezt
itt vizsgáljuk meg. Ha ezeket a dolgokat nem értjük világosan önmagunkban,
akkor a másik embert sem fogjuk megérteni. Sem magunkat, sem másokat nem látjuk
tisztán. Ugyanakkor ha megértjük és tisztán látjuk a saját testünk természetét,
akkor másokkal szembeni kétségeink és csodálkozásunk eltűnik. A test és a tudat
(rupa, nama)
mindenkinél ugyanaz. Nem kell megvizsgálni minden testet a világban, mert
tudjuk, hogy mind ugyanolyan, mint a miénk- ugyanolyanok vagyunk, mint ők. Ha
ezt megértjük, akkor a terhünk is könnyebbé válik. Ilyen megértés híján nem
teszünk mást, csak nagyobb terhet veszünk magunkra. Ahhoz, hogy megismerjünk
másokat, el kellene mennünk, és meg kellene vizsgálnunk mindenkit az egész
világon. Ez nagyon nehéz lenne. Hamar elmenne a kedvünk az egésztől.
A Vvinaya is ilyen. Amikor a vinaya-t
tanulmányozzuk, azt érezzük, hogy nagyon bonyolult. Be kell tartanunk minden
előírást, meg kell tanulnunk minden szabályt, és a gyakorlásunkat össze kell
hangolnunk ezekkel. Azt gondoljuk: „oh, ez lehetetlen!” Elolvassuk számtalan
szabály szó szerinti jelentését, és ha követjük a gondolatainkat, úgy
határozhatunk, hogy képtelenek vagyunk betartani valamennyit. Bárki, aki így
állt a vinaya-hoz, ugyanazt érezte. Nagyon sok
szabály van!
A
szentiratok azt mondják, vizsgálnunk kell magunkat, hogy minden szabályt
szigorúan betartunk-e. Meg kell ismernünk mindet, és teljes mértékben be kell
tartanunk azokat. Ez ugyanolyan, mint azt mondani, hogy mások megértéséhez
mindenkit meg kell vizsgálnunk. Ez nagyon nyomasztó gondolat. Ez azért van,
mert szó szerint vesszük a tanítást. Ha követjük a tankönyveket, ezen az úton
kell haladnunk. Néhány tanító ezzel a módszerrel tanít, mereven ragaszkodnak a
könyvben leírtakhoz. Ez így reménytelen.
Tulajdonképpen,
ha így tanuljuk az elméletet, akkor a gyakorlásunk egyáltalán nem fejlődik.
Valójában a hitünk eltűnik, az útba vetett bizalmunk megszűnik. Ez azért van,
mert nem értjük a világ működését. Ha bölcsek vagyunk, akkor megértjük, hogy a
világon minden ember olyan, mint én. Ugyanolyanok, mint itt ez a lény.
Tanulmányozzuk a saját testünket és tudatunkat! Ha megértjük a saját testünket
és tudatunkat, akkor mindenki testét és tudatát megértjük. Így a gyakorlásunk
könnyebbé válik.
A
Buddha szerint tanítanunk és irányítanunk kell magunkat- senki más nem tudja
megtenni ezt helyettünk. Amikor tanulmányozzuk, és megértjük a saját létünk
természetét, akkor minden létező természetét megértjük. Igazából mindenki
ugyanolyan. Mindannyian ugyanazok a „gyártmányok” vagyunk, ugyanattól a cégtől
származunk. Csupán eltérő árnyalatok vannak, ez minden; mint például a Bort-hai és a Tum-jai.
Mindkettő fájdalomcsillapító, de az egyik típust Bort-hai-nak,
a másikat Tum-jai-nak hívják. Valójában nem
különböznek.
Felismered,
hogy így látni a dolgokat egyre könnyebb lesz, ahogy fokozatosan minden
összeáll. Ezt úgy nevezzük, hogy „érezni az utat”, és így kezdünk gyakorolni.
Jártassá válunk benne. Addig folytatjuk, amíg nem érünk el a megértésig, és
amikor a megértés megjelenik, tisztán látjuk a valóságot.
Elmélet és gyakorlat
Addig
folytatjuk a gyakorlást, amíg rá nem érzünk. Egy idő után egyéni
hajlandóságoktól és képességektől függően, egy új típusú megértés jön létre. Ezt
a Dhamma vizsgálatának (Dhammavicaya)
hívjuk; és így ébred fel a megvilágosodás hét tényezője a tudatban. A Dhamma
vizsgálat az egyik. A többi az éberség, erő, elragadtatás, nyugalom,
koncentráció (samadhi) és az egykedvűség.
Ha
tanulunk a megvilágosodás hét tényezőjéről, akkor tudjuk, mit mondanak a
könyvek, de nem értjük őket igazán. A megvilágosodás valódi tényezői a tudatban
keletkeznek. Ezért jött a Buddha, hogy különböző tanításokat adjon. Minden
megvilágosodott tanította a szenvedésből kivezető utat, és a feljegyzett
tanításaikat elméleti tanításoknak nevezzük. Ez az elmélet eredetileg a
gyakorlásból származott, de csupán könyv tanulásává vagy szavak bemagolásává
vált.
A
megvilágosodás tényezői eltűntek, mert nem ismerjük fel önmagukban, és nem látjuk
meg a tudatunkban őket. Ha gyakorlás során felmerülnek, akkor a Dhamma
megvilágosodáshoz vezető tényezői, és megjelenésüket útjelző táblaként
foghatjuk fel. Jelzik, hogy a gyakorlásunk megfelelő. Ha nem megfelelően
gyakorolunk, akkor nem jelennek meg.
Ha
helyesen gyakorolunk, megértjük a Dhamma-t. Tehát ezért mondjuk, hogy
gyakorolj tovább, fokozatosan érezz rá az utadra, és folyamatosan vizsgálódj!
Ne gondold, hogy az, amit keresel, az máshol található meg, nem itt a
tudatodban.
Az
egyik idősebb tanítványom egy templomban tanulta a páli nyelvet, mielőtt
idejött. Nem volt sikeres a tanulmányaiban. Azt gondolta, hogy mivel a
szerzetesek, akik meditálnak, képesek megérteni mindent azáltal, hogy ülő
meditációt folytatnak; eljött ide, és kipróbálta ezt az utat. Eljött Wat Pah Pong-ba, hogy az ülő meditációt gyakorolja, és le tudja
majd fordítani a páli szentiratokat. Ez volt az elképzelése a gyakorlásról.
Elmagyaráztam neki a mi utunkat. Teljesen félreértette. Könnyű dolognak
tartotta, hogy csak ülünk és minden világos lesz.
Ha a Dhamma
megértéséről beszélünk, akkor, mind a tanuló szerzetesek, mind a gyakorló
szerzetesek ugyanazokat a szavakat használják. Az elméleti tanulásból származó,
és a Dhamma gyakorlásból eredő megértés nem ugyanaz. Ugyanolyannak tűnhetnek,
de az egyik mélyebb. Az a fajta megértés, amelyik a gyakorlásból ered,
lemondáshoz és feladáshoz vezet. Amíg nem valósul meg a teljes lemondás,
kitartunk mellette, kitartunk az elmélkedésben. Ha vágy, vagy harag jelenik meg
a tudatunkban, nem vagyunk közönyösek irántuk. Nem csak elengedjük őket, hanem
fogjuk és megvizsgáljuk azokat, hogy megértsük, honnan és hogyan keletkeznek.
Ha ilyen érzések keletkeznek a tudatunkban, megfigyeljük, és megértjük, hogy
mennyire ártalmasak. Világosan látunk, és megértjük azokat a nehézségeket,
amelyeket önmagunknak okoztunk, ha hozzájuk tapadunk és követjük őket. Ez a
megértés nincs máshol, csak a saját tiszta tudatunkban.
A
tanulók és a meditálók félreértik egymást. Általában, akik a tanulásra fektetik
a hangsúlyt, így beszélnek: „a szerzetesek, akik csak a meditációt gyakorolják,
csak a saját elképzeléseiket követik, hiányzik náluk az elméleti alap.”
Valójában ez a két módszer, a tanulás és a gyakorlás pontosan ugyanaz. Segíthet
a megértésben, ha úgy gondolunk rá, mint a tenyerünkre és a kézfejünkre. Ha
kinyitjuk a tenyerünket, olyan, mintha eltűnt volna a kézfejünk. Valójában nem
tűnt el, csak elrejtőzött alul. Amikor azt mondjuk, hogy nem látjuk, az nem azt
jelenti, hogy teljesen eltűnt, csak rejtve van. Amikor megfordítjuk a kezünket,
ugyanez történik a tenyérrel is. Nem megy sehová, csak rejtve van alul.
Ezt
kell szem előtt tartanunk, amikor a gyakorlásról beszélünk. Ha azt gondoljuk,
hogy „eltűnt”, megyünk tanulni, azt remélve, hogy az majd eredményes lesz. Nem
számít, hogy mennyit tanulsz a Dhamma-ról, nem
érted meg, mert nem tudod a valósággal összehangolni. Ha megértjük a Dhamma
igazi természetét, akkor elengedjük. Ez a lemondás - a ragaszkodás (upadana) eltávolítása, nem ragaszkodsz többé, vagy
ha még mindig ragaszkodsz, akkor egyre kevésbé. Ez a különbség az elmélet és a
gyakorlás között.
Amikor
a tanulásról beszélünk, így érthetjük meg: a szemünk a tanulás eszköze, a
fülünk a tanulás eszköze - minden a tanulás eszköze. Tudjuk, hogy a forma ilyen
és olyan, de ragaszkodunk a formához, és nem látjuk a kivezető utat. Hangokat
különböztetünk meg, azután ragaszkodunk hozzájuk. Formák, hangok, szagok, ízek,
testi érzetek és a mentális benyomások olyanok, mint a csapda, amely minden
lényt rabul ejt.
Ezeknek
a dolgoknak a vizsgálata a mi utunk a Dhamma gyakorlására. Ha valamilyen
érzés keletkezik, akkor próbáljuk megérteni, hogy értékeljük azt. Ha jártasak
vagyunk az elméletben, felidézzük a tant, és megvizsgáljuk, hogy ez és ez a
dolog, hogyan történik, hogyan válik valami mássá... és így tovább. Ha nem
tanultunk elméletet, akkor csak a természetes tudatunk van, amivel
dolgozhatunk. Ez a Dhamma-nknk. Ha bölcsek
vagyunk, akkor képesek leszünk megvizsgálni a tudatunk természetét, és ezt
használhatjuk a tanulás tárgyaként. Ez pontosan ugyanolyan dolog. A természetes
tudatunk az elmélet. A Buddha azt mondta, hogy minden gondolatot és érzést, ami
felmerül, vizsgáljunk meg. Használjuk a természetes tudat valóságát,
mint elméletet! Erre a valóságra támaszkodjunk!
Belátás (vipassana)
meditáció
Ha van
hited, nem számít, hogy tanultál-e elméletet vagy sem. A hittel teli tudatod
segít gyakorlásod fejlesztésében, növeli az erőt és a türelmet, és akkor nem
számít a tanulás. Az éberség lesz a gyakorlás alapja. Éberek vagyunk minden
testtartásban, akár ülünk, állunk, sétálunk vagy fekszünk. És ha van
tudatosság, akkor az világos megértéssel párosul. Az tudatosság és a világos
megértés együtt jön létre. Olyan gyorsan jelennek meg, hogy nem tudjuk őket
szétválasztani. Amikor tudatosság van, akkor a világos megértés is megjelenik.
Amikor
a tudatunk szilárd és stabil, a tudatosság gyorsan és könnyen létrejön; és a
bölcsesség is. Néha azonban a bölcsesség nem teljes, vagy nem időben
keletkezik. Talán van tudatosság és világos megértés, de nem elegendő a helyzet
irányításához. Általában, ha az éberség és a világos megértés a tudat alapja,
akkor a bölcsesség megjelenik, hogy támogassa. Azonban ezt a bölcsességet
folyamatosan fejlesztenünk kell a belátás meditációval. Ez azt jelenti, hogy
bármi is keletkezik a tudatban, az az éberség és a
világos megértés tárgya lehet. Ezek segítségével kell látnunk az anicca-t, a dukkha-t
és az anatta-t. Az alap a mulandóság (anicca).
A dukkha az elégedetlenséget jelenti az anatta
pedig a lényegnélküliséget. Meglátjuk, hogy a tudatállapot csupán egy érzet,
amely keletkezett, nincs „én”-je, nincs lényege, és
magától eltűnik. Csak ennyi. Az, aki zavarodott, az, akiben nincs bölcsesség,
elmulasztja a kedvező alkalmat, nem lesz képes ezeket a dolgokat a saját javára
fordítani.
Ha a
bölcsesség jelen van, akkor a tudatosság és a világos megértés is ott lesz
vele. Ugyanakkora bölcsesség kezdetben nem biztos, hogy teljesen világos. Bár
az éberség és a világos megértés nem képes minden akadályt elhárítani, de a
bölcsesség a segítségükre lesz. Látja a tudatosság minőségét, hogy milyen érzés
keletkezett. Vagy a legáltalánosabb értelemben véve, akármilyen tudatosság van
ott, akármilyen érzet van ott, mindez Dhamma.
A
Buddha gyakorlásának alapja a belátás meditáció. Látta, hogy az éberség és a
világos megértés bizonytalan és labilis. Bármi, ami instabil és stabilizálni
akarjuk, szenvedést okoz. Azt akarjuk, hogy a dolgok a saját vágyaink szerint
legyenek, de szenvedünk, mert nem így vannak. Ez a tisztátalan tudat, a
bölcsességet nélkülöző tudat eredménye.
Amikor
gyakorolunk, azt akarjuk, hogy könnyű legyen, és úgy legyen, ahogy mi akarjuk.
Nem kell messzire mennünk, hogy megértsük a hozzáállásunk hibás voltát. Nézd
csak meg ezt a testet! Olyan, amilyennek mi akarjuk? Az egyik percben azt
akarjuk hogy ilyen legyen, a másik percben meg hogy olyan. Valaha is volt
olyan, amilyennek akartuk? A testünk és a tudatunk természete ebben a
tekintetben ugyanolyan. Ez egyszerűen így van.
A
gyakorlásunk ennél a pontnál könnyen elhibázható. Általában, ha bármit is
érzünk amivel nem értünk egyet, azt elutasítjuk. Bármi, ami nem okoz nekünk
örömet, kidobjuk. Nem állunk meg azon gondolkodni, hogy miért szeretünk vagy
nem szeretünk dolgokat. Csupán úgy véljük, hogy azok a dolgok, amik
kellemetlenek, biztos hogy rosszak, és azok a dolgok, melyek kellemesek, kétség
nélkül jók.
Innen
ered a sóvárgás. Amikor inger ér bennünket, a szem, az orr, a nyelv, a test
vagy a tudat felől, szimpátia vagy ellenszenv keletkezik. Ebből látszik, hogy a
tudat tele van ragaszkodással. A Buddha tanított a mulandóságról, adott egy
módszert a dolgok szemlélésére. Ha ragaszkodunk valamihez, ami nem állandó,
szenvedést tapasztalunk. Nincs semmi okunk rá, hogy ezeket a dolgokat az
alapján lássuk, hogy kedveljük vagy nem kedveljük. Nem tudjuk a dolgokat
eszerint alakítani. Nincs ilyen felhatalmazásunk vagy hatalmunk. Függetlenül
attól, hogy mi hogy szeretnénk, hogy a dolgok hogyan legyenek; minden úgy van,
ahogy van. Az ilyen vágyakozás nem vezet ki a szenvedésből.
Láthatjuk,
hogy az illúziókkal teli tudat másképp értelmez, mint az, amelyik nincs
megtévesztve. Amikor a bölcs tudat érzékel valamit, például lát valamit, akkor
nem ragaszkodik hozzá és nem azonosul vele. Ez jelzi a bölcsességet. Ha a
bölcsesség nincs jelen, csupán a butaságunkat követjük. Ez a tudatlanság nem
látja a mulandóságot, a kielégíthetetlenséget és az én-nélküliséget. Amit
kedvelünk, azt jónak és helyesnek látjuk. Amit nem kedvelünk, azt helytelennek
látjuk. Így nem érkezhetünk meg a Dhamma-ba -
nem keletkezhet bölcsesség, de ha ezt megértjük, akkor a bölcsesség megjelenik.
A
Buddha szilárdan megalapozta a belátás gyakorlatát, és arra használta, hogy megvizsgálja
az összes mentális benyomást. Bármi is keletkezett a tudatában, úgy látta-
akkor is, ha kedvelte -, hogy az bizonytalan.
Azért
szenvedünk, mert a dolgok állandóan keletkeznek és szétesnek, és nem követik a
tudatunk akaratát. Minden dolog üres, én-nélküli és nem a tulajdonuk. A Buddha
megtanította nekünk, hogy úgy lássuk a dolgokat, ahogy vannak. Ezt az elvet
követjük a gyakorlás során.
Megértjük,
hogy nem tudjuk létrehozni a különféle hangulatokat, amiket szeretnénk. Mind a
jó, mind a rossz hangulat felmerül. Néhány közülük hasznos, néhány nem. Ha nem
értjük meg helyesen ezeket a dolgokat, akkor nem tudjuk jól megítélni őket.
Inkább a sóvárgás után futunk; a vágyainkat követjük.
Néha
boldogok vagyunk, néha szomorúak, de ez természetes. Néha elégedettek vagyunk,
máskor viszont csalódottak. Amit kedvelünk, azt jónak tartjuk, amit nem
kedvelünk, azt rossznak. Ilyen módon egyre jobban eltávolodunk a Dhamma-tól. Amikor ez megtörténik, nem tudjuk
megérteni vagy felismerni a Dhamma-t, és ezért zavarodottá válunk. A
vágyak növekednek, mert a tudatunkban nem lesz más, csak illúzió.
Ez az,
ahogy mi beszélünk a tudatról. Nem kell eltávolodni önmagunktól a megértéshez.
Megértjük, hogy ezek a tudatállapotok nem állandóak. Megértjük, hogy nem
kielégítőek, és nem rendelkeznek állandó „én”-nel. Ha
ezen a módon folytatjuk a gyakorlásunk fejlesztését, akkor ezt vipassana-nak, vagy belátás meditációnak nevezzük. Azt
mondjuk, hogy ezáltal megérjük a tudattartalmakat, és így fejlesztjük a
bölcsességet.
Nyugalom (samatha)
meditáció
A samatha gyakorlásunk ilyen: a tudatosság gyakorlását
például a ki és belégzésre alapozzuk, mint a tudat irányításának eszköze vagy
alapja. Azáltal, hogy a tudat követi a légzés áramlását, rendíthetetlen,
nyugodt és csendes lesz. A tudat lecsendesítésének ezt a gyakorlatát „ samatha meditáció” -nak
nevezzük. Sokat kell így gyakorolni, mert a tudatban sok az illúzió. Nagyon
zavarodott. Nem tudjuk megmondani, hogy hány éve vagy hány életen keresztül van
ez így. Ha ülünk és szemlélődünk, megértjük, hogy sok minden ellene van a
békének és a nyugalomnak, és sok minden zűrzavarhoz vezet.
Ezért a
Buddha azt tanította, hogy találjunk egy olyan meditációs tárgyat vagy
gyakorlási módot, amely személyre szabott és megfelel nekünk. Például haladjunk
végig a testrészeken: haj, szőr, köröm, fogak és bőr; ez nagyon megnyugtató
lehet. A tudat lecsendesedhet ettől a gyakorlattól. Ha ezen az öt dolgon
szemlélődünk, az nyugalomhoz vezet, mert ezek a helyes tárgyak az elmélkedésre
a hajlamainknak megfelelően. Bármit is találunk megfelelőnek, azt a
gyakorlásunknak tekinthetjük és felhasználhatjuk a szennyeződések
megszüntetésére.
Egy
másik lehetőség a halálon való elmélkedés. Azoknak, akikben erős a sóvárgás, az
ellenszenv és a nem-tudás, és nehéznek találják ezek megfékezését, azoknak
hasznos a halál témáján való meditáció. Megértjük majd, hogy mindenkinek meg
kell halnia, akár gazdag, akár szegény. Megértjük, hogy mind a jó, mind a rossz
emberek meghalnak. Mindenkinek meg kell halnia. Amikor ezt a gyakorlást
végezzük, meglátjuk, hogy megjelenik az egykedvű hozzáállás. Minél többet
gyakorolunk, annál könnyebben ülünk nyugodtan. Ez azért van, mert helyes, és
megfelelő ez a gyakorlat számunkra. Ha ez a csendes meditáció nem egyezik
bizonyos hajlamainkkal, akkor nem idéz elő egykedvűséget. Ellenben, ha a tárgy
tényleg illik hozzánk, az egykedvűség rendszeresen megjelenik majd nehézségek
nélkül, és gyakran tapasztaljuk majd.
Láthatunk
erre példát a mindennapjainkban. A világi emberek sokféle ételt hoznak a szerzeteseknek,
mindegyiket megkóstoljuk. Amikor már mindet megkóstoltuk, meg tudjuk mondani,
hogy melyik a legmegfelelőbb számunkra. Ez csak egy példa. Azt, ami a
legmegfelelőbb nekünk, azt fogjuk megenni. Nem érdekel minket a többi étel.
A ki és
belégzésre való összpontosítás gyakorlata jó módszer a mindenki számára
alkalmas meditációra. Úgy tűnik, hogy amikor különböző gyakorlatokat
próbálgatunk, nem érezzük jól magunkat. De amint leülünk, és a légzésünket
figyeljük, jó érzésünk lesz, és tisztán tapasztaljuk ezt. Nem kell messzire
mennünk, hogy ezt meglássuk. Használjuk azt, ami a közelünkben van, és az lesz
jobb számunkra. Csak a légzésre figyelj! Távozik, bejön, kimegy, és megint
bejön. Hosszú ideig figyeljük a ki és belégzést, és a tudatunk lassan megnyugszik.
Gondolatok jönnek-mennek, de úgy érezzük, hogy távol vannak. Ugyanúgy, mint
mikor külön élünk egymástól, és már nem érezzük többé azt a közelséget. Már
nincs olyan erős a kapcsolatunk, vagy talán már egyáltalán nincs is kapcsolat.
Amikor
ráérzünk a légzés-tudatosság gyakorlatára, egyre könnyebb lesz. Ha továbbra is
ezt a gyakorlatot végezzük, megismerjük a légzés természetét. Tudjuk, hogy
milyen az, amikor a lélegzet hosszú, és milyen az, amikor rövid.
Beszélhetünk
a légzés táplálék voltáról. Mialatt ülünk vagy sétálunk, lélegzünk, amíg
alszunk, lélegzünk, amíg ébren vagyunk, lélegzünk; ha nem így lenne, akkor
meghalnánk. Ha belegondolunk, láthatjuk, hogy csak táplálék segítségével tudunk
létezni. Ha nem eszünk semmilyen ételt tíz percig, egy óráig vagy akár egy
egész napig, nem számít. Ez a durva táplálék. Ugyanakkor, ha nem lélegzünk
rövid ideig, akkor meghalunk. Ha öt vagy tíz percig nem lélegzünk, meghalunk.
Próbáld ki!
Aki a
légzés tudatosságát gyakorolja, rendelkezik ezzel a megértéssel. Ebből a
gyakorlásból eredő tudás valóban csodálatos. Ha nem szemlélődünk, nem fogunk a
légzésre táplálékként tekinteni, de valójában mindig levegőt „eszünk”; be ki be
ki… mindig. Megtapasztaljátok, ha többet szemlélődtök ilyen módon, annál több
hasznotok lesz a gyakorlásból, és annál finomabbá válik a légzés. Akár az is
megtörténhet, hogy leáll a légzés. Úgy tűnhet, hogy egyáltalán nem lélegzünk.
Valójában a lélegzet átszivárog a bőr pórusain. Ezt „finom légzésnek” nevezzük.
Amikor a tudatunk teljesen lenyugszik, a normális légzés megszűnhet. Nem kell
megijednünk vagy félnünk. Mit tegyünk, ha nincs légzés? Csak figyeld meg! Tudd,
hogy nincsen légzés. Ez a helyes gyakorlás.
A samatha gyakorlásáról, a nyugalom elérésének
gyakorlásáról beszélünk. Ha a meditációs tárgy helyes és megfelelő számunkra,
az ilyen tapasztaláshoz vezet. Ez a kezdet, de ez a gyakorlás elég, hogy végig
vigyen az egész úton, vagy legalábbis addig, ahol világosan megértjük a
dolgokat, és folytathatjuk erős elszánással. Ha így folytatjuk a szemlélődést,
az energiával tölt fel. Ez hasonló a ciszternában levő vízhez. Vizet öntünk
bele és lefedjük. Folyamatosan feltöltjük vízzel, így a vízben élő rovarok nem
pusztulnak el. Erőfeszítéseket tenni, és mindennap végezni a gyakorlásunkat, pontosan
ilyen. Nagyon jól és békésen érezzük magunkat.
Ez a
békesség az egyhegyű tudatunkból ered. Ez az összpontosított tudat ugyanakkor
nagyon nyugtalanító lehet, mivel nem szeretnénk, hogy más mentális benyomások
megzavarjanak. Más tudatállapotok jönnek, amelyek maguk is lehetnek egyhegyűek.
Ez olyan, mint amikor különféle férfiakat és nőket látunk, de nem ugyanazt
érezzük irántuk, mint apánk és anyánk iránt. Valójában minden férfi hímnemű,
mint az apánk és minden nő nőnemű, mint az anyánk, de nem érezzük ugyanazt
irántuk. Úgy érezzük, hogy a szüleink fontosabbak, értékesebbek a számunkra.
Így
kell együtt lennünk az egyhegyű tudatunkkal. Úgy kell hozzá viszonyulnunk, mint
a saját anyánkhoz és apánkhoz. Minden más benyomást, ami megjelenik, úgy
értékeljünk, mint ahogy általában a férfiak és a nők iránt érzünk. Továbbra is
látjuk őket, egyszerűen elfogadjuk a jelenlétüket, és nem tulajdonítunk nekik
ugyanakkora értéket, mint a szüleinknek.
A csomó kibontása
Amikor
a samatha gyakorlásunk során megnyugszik a
tudat, tiszta és ragyogó lesz. A tudati tevékenység egyre csökken. A keletkező
különféle mentális benyomások csökkennek. Ekkor béke és boldogság jelenik meg,
de ehhez a boldogsághoz talán ragaszkodni kezdünk. A boldogságon, mint
bizonytalanon kell elmélkednünk. Ezt kell tennünk a boldogtalansággal is, mint
valami bizonytalannal és mulandóval. Megértjük, hogy a különböző érzések nem
állandóak, és ezért ne ragaszkodjunk hozzájuk. Így látjuk a dolgokat, mert a
bölcsesség megjelenik. Megértjük, hogy a dolgok a természetük szerint ilyenek.
Ez a
megértés olyan, mintha egy kötél, amin egy csomó van. Ha helyes irányba húzzuk,
a csomó kilazul és kezd kibomlani. Már nem szoros és feszes. Megértjük, hogy a
dolgok nem történnek mindig ugyanígy. Előtte azt éreztük, hogy a dolgok mindig
úgy lesznek, ahogy voltak; ezért a csomót egyre feszesebbre húztuk. Ez a
feszesség a szenvedés. Nagyon kellemetlen az ilyen élet. Lazítunk egy kicsit a
csomón és pihenünk. Miért lazítunk? Mert feszes! Ha nem ragaszkodunk hozzá, tudunk
lazítani rajta. Nem egy állandó feltétel, aminek mindig így kell lennie.
A
mulandóság tanítása az alap. Megértjük, hogy sem a boldogság, sem a
boldogtalanság nem állandó. Meglátjuk, hogy egyik sem biztos. Nincs semmi, ami
állandó. Ezzel a megértéssel fokozatosan elveszítjük a bizalmunkat a tudatban
felmerülő különféle hangulatok és érzések iránt. A helytelen megértés
ugyanolyan mértékben csökken, ahogy a bizalmat veszítjük el. Ez jelenti a csomó
kibogozását. Folyamatosan lazul. A ragaszkodás fokozatosan gyökerét veszíti.
Elfordulás
Amikor
meglátjuk a mulandóságot, az elégedetlenséget és az én-nélküliséget a
testünkben és a tudatunkban, akkor úgy találjuk, hogy egyfajta egykedvűség
keletkezik. Ez nem a mindennapi unalom, amikor úgy érezzük, hogy semmit sem
akarunk megismerni, látni vagy mondani, és semmit sem akarunk senkivel sem
csinálni. Ez nem igazi egykedvűség, ebben még mindig van ragaszkodás, még
mindig nem értjük, hogy hogyan vannak a dolgok. Még mindig érzünk irigységet és
ellenszenvet, és még mindig ragaszkodunk dolgokhoz, amelyek szenvedést okoznak.
Az a
fajta egykedvűség, amelyről a Buddha beszélt, harag és vágy nélküli állapot.
Akkor keletkezik, mikor meglátjuk minden mulandóságát. Amikor öröm érzése
jelenik meg a tudatunkban, meglátjuk, hogy ez nem állandó. Ilyenfajta
egykedvűségünk lesz. Ezt nibbida-nak, vagy
elfordulásnak hívjuk. Ez azt jelenti, hogy eltávolodsz az érzéki vágyakozástól
és a szenvedélytől. Semmit nem látunk, ami méltó lenne a vágyakozásra. Akár
megfelelnek a dolgok a tetszésünknek, akár nem, nem számít, mert nem
azonosulunk velük. Nem tulajdonítunk nekik különösebb értéket.
Így
gyakorolva nem keletkeznek nehézségek. Tapasztaltuk a szenvedést, és
tapasztaltuk, hogy a hangulatokkal való azonosulás nem nyújt boldogságot. Ez
okozza a ragaszkodást a boldogsághoz és a boldogtalansághoz, a ragaszkodást a
kedveléshez és az ellenszenvhez, amely a szenvedés igazi oka. Amikor
ragaszkodunk, nem állunk semlegesen a dolgokhoz. Néhány tudatállapotot
kedvelünk, néhányat nem. Ha még mindig kedvelünk vagy nem kedvelünk dolgokat,
akkor a boldogság és a boldogtalanság egyaránt szenvedést okoz. Ez a
ragaszkodás okozza a szenvedést. A Buddha azt tanította, hogy bármi is, ami
szenvedést okoz, az lényege szerint nem kielégítő.
A négy nemes igazság
Megértjük
a Buddha tanítását, a szenvedés megismerését, és annak okát. Mi több,
megismerjük a szenvedéstől való megszabadulást, és a megszabaduláshoz vezető
gyakorlás útját. Erre a négy dologra tanított minket. Amikor megértjük ezt a
négy dolgot, képesek leszünk felismerni a szenvedést a keletkezése
pillanatában, és tudjuk majd, hogy ennek oka van, nem csak úgy belesodródtunk.
Amikor meg akarunk szabadulni a szenvedéstől, meg tudjuk szüntetni az okát.
Miért
érezzük a szenvedést, miért érezzük az elégedetlenséget? Megértjük, hogy azért
van, mert ragaszkodunk a vonzódáshoz és az ellenszenvhez. Ráébredünk, hogy a
saját vágyaink miatt szenvedünk. Szenvedünk, mert értékkel ruházzuk fel a
dolgokat. Tehát azt mondjuk, hogy ismerjük a szenvedést, ismerjük a szenvedés
okát, tudjuk, hogyan szabaduljunk meg a szenvedéstől, és ismerjük a
szenvedéstől megszabadító utat. Amikor ismerjük a szenvedést, ki tudjuk bontani
a csomót. Biztosak lehetünk abban, hogy a csomót helyesen bontjuk ki. Azt is mondhatjuk,
hogy ismernünk kell azt, ahogy a dolgok vannak. A kötődést elvágjuk. Ez az a
gyakorlat, amely véget vet a szenvedésünknek.
Ismerni
a szenvedést, ismerni a szenvedés okát, ismerni a szenvedéstől való
megszabadulást és ismerni a szenvedésből való kivezető utat. Ez a magga (ösvény): helyes nézet, helyes gondolat,
helyes beszéd, helyes cselekedet, helyes megélhetési mód, helyes törekvés,
helyes éberség és helyes összpontosítás. Amikor helyesen megértjük ezeket a
dolgokat, akkor az ösvényen vagyunk. Ezek a dolgok véget vetnek a szenvedésnek.
Az erkölcshöz, az összpontosításhoz és a bölcsességhez (sila,
samadhi, panna) vezetnek.
Ezt a
négy dolgot tisztán kell megértenünk. A dolgokat a maguk valóságában kell, hogy
lássuk. Ezt a négy dolgot látjuk és saccadhamma-nak
(dhamma igazságának) nevezzük. Akár belülről, akár kívülről, akár jobbról vagy
balról nézzük, csak a saccadhamma-t látjuk.
Egyszerűen megértjük, hogy minden úgy van, ahogy van. Annak, aki megérkezett a Dhamma-ba, aki igazán megérti a Dhamma-t, akárhova
is megy, minden Dhamma lesz.