(ĀRYA-PRAJÑĀPĀRAMITĀ RATNAGUṆA-SAṀCAYA-GĀTHĀ)
A mindentudás
gyakorlása
1.
Örömteli áhítattal,
bizalommal telve,
A szenvi homályt eloszlatva, mocsoktól mentesen,
Hallgasd a lények
kedvéért érkezett Nemeslelkű
Tökéletes
bölcsességét, a hősök gyakorlatát!
2.
A világon létező
valamennyi folyam,
Virágot, gyümölcsöt,
fát-füvet tápláló,
A Hűsvizű Tó
Sárkánykirályának erejéből fakad,
A Sárkányok Urának
varázshatalmából.
3.
A Győztes
tanítványainak összes tanítása,
Minden érvelésük és
tanmagyarázatuk,
A legüdvösebb
tevékenység és végeredménye,
A Beérkezett
személyes erejéből fakad.
4.
Mert az igazi
tanítványok azt gyakorolják,
Amit a Győzedelmes
Buddha tanított nekik,
És ha tapasztalatuk
alapján adják át a tudást,
Azt nem
önhatalmúlag, hanem a Buddha erejéből teszik.
5.
Nem létezik
önfelülmúló megismerés,
Sem tökélyharcos,
sem megvilágosodás;
Aki meg sem rezzen
ennek hallatán,
Az a Buddha
bölcsességével foglalkozik.
6.
Nincs forma, se
érzet, se képzet, se elgondolás,
A tapasztalás ezekre
egy csöppet sem támaszkodhat.
Semmihez sem
ragaszkodva, otthontalan vándorolva,
Megragadás nélkül
valósul meg a megvilágosodás.
7.
Srénika, a máshitű vándoraszkéta felismerése
Egy csapásra romba
döntötte a halmazokat;
Az a tökélyharcos,
aki így ismer meg mindent,
Nem tér nirvánába,
hanem megismerésben marad.
8.
Mi ez a megismerés,
kié, és honnan van?
Hiszen ez a
tapasztalás teljesen üres!
Aki nem esik
kétségbe e felfedezés láttán,
Az a tökélyharcos
azonnal megvilágosodik.
9.
Ha a tökélyharcos
ostobán formákat tapasztal,
Vagy érzetek,
képzetek elgondolások foglalkoztatják,
Vagy akár azt hiszi:
üresek mind e halmazok;
Csak jelekkel
foglalkozik, feledve a születetlent.
10.
De ha ezek közül
egyikkel sem foglalkozik,
Sőt még azt sem
gondolja: "engem ez foglalkoztat",
Otthontalan
vándorol, a bölcsességben megszilárdul,
A születetlen
elmélyülés roppant nyugalmát eléri.
11.
Azt a tökélyharcost,
aki megbékélt magával,
A hajdani
beérkezettek már régen megjósolták.
Mivel jól tudja,
hogy minden egyformán üres,
Még az elmélyülés
képzete sem teszi beképzeltté.
12.
Ezáltal a
Buddha-bölcsességgel foglalkozik,
Ám tudja, hogy ez
semmivel sem foglalkozás,
Nem érdekli
semmiféle elképzelés,
Csak az önfelülmúló
megismerés gyakorlása.
13.
Ami nincs, azt
joggal nevezzük nemlétezőnek,
Csak a gyermetegek
képzelik el létezőnek,
Valójában nincs sem
létező, sem nemlétező;
Az ezt tudó
tökélyharcos megbizonyosodik.
14.
Aki tudja, hogy az
öt halmaz csak elképzelés,
De nem különbözteti
meg őket a képzelettől,
Annak elcsitulnak
hemzsegő gondolatai,
És csak az
önfelülmúló megismeréssel foglalkozik.
15.
Aki jó barátokkal és
éles látással bír,
Az nem riad vissza e
tanítás hallatán,
Ám aki rossz barátok
hatása alá kerül,
Az égetetlen edény
gyanánt esik össze.
16.
Miért is nevezik őt
tökélyharcosnak?
Mert véget akar
vetni minden kötődésnek,
Hogy elnyerje a
teljes megvilágosodást.
Ezért hívják
"tökélyre törekvő lénynek".
17.
Miért hívják őt
nagyra hivatottnak?
Mert az összes lény
közül a legtöbbre hivatott:
Hogy megváltsa a
világot a nézetektől;
Ezért nevezik őt
nagyra hivatottnak.
18.
Nagylelkű,
nagyvonalú és nagyerejű.
A legkiválóbb kocsi
bakjára fölhágva,
Nagy páncélban száll
szembe a Gonosszal;
Ezért hívják nagyra
hivatottnak.
19.
Mint a fejvesztésre
ítélt milliókra,
Akiket egy mágus
varázsolt a piactérre,
Úgy tekint a
lényekre a tökélyharcos;
Nem rettenti, hogy
káprázat minden.
20.
Forma, érzet,
képzet, indíttatás, tapasztalat
Nem kötött vagy
kötetlen, hiszen nem létezik.
Ez sem tántorítja el
a tökélyharcost;
Ez az állhatatos
ember legjobb páncélzata.
21.
Miért nevezik a nagy
kocsit nagy kocsinak?
Mert ezen szabadítja
meg a lényeket.
A nagy kocsi
felmérhetetlen, mint a tér,
Aki csak felszáll
rá, boldog révbe ér.
22.
Nincs, ki
felszálljon rá és nem halad semerre,
A nirvánába tart,
mondják, de még senki sem látta;
Hiszen a tűz sem
megy sehová, amikor kialszik;
Ezért nevezik a
nirvánát ellobbanásnak.
23.
A múltban, a jövőben
vagy a mában
A tökélyharcost
lehetetlen megtalálni;
Egyszerű és
oszthatatlan tisztaságú,
Mert csak az
önfelülmúló megismeréssel foglalkozik.
24.
Amikor a
tökélyharcos bölcsességszeme kinyílik,
Attól kezdve
mindenben megpillantja a születetlent;
Hatalmas együttérzés
fogja el, mégsem gondol a lényekre,
Hanem az önfelülmúló
megismeréssel foglalkozik.
25.
Ha a lények, a
szenvedés képzete kél benne:
"Szolgáljam a
lények javát, szabadítsam meg őket a szenvedéstől!"
Önmagáról és
másokról képzeleg a tökélyharcos,
És nem az
önfelülmúló megismeréssel foglalkozik.
26.
Úgy látja a többi
lényt, mint saját magát,
A dolgokat meg éppen
úgy, mint amazokat;
Sem szülöttnek, sem
nem-szülöttnek nem képzeli őket,
Hanem az önfelülmúló
megismeréssel foglalkozik.
27.
Túllépve mindenen,
amiről a világon beszélnek,
Felülmúlva mindent,
ami csak keletkezett,
Elérhető a
felmérhetetlen, halhatatlan tudás;
Ezt nevezik
önfelülmúló megismerésnek.
28.
Azt a harcost, aki
kitartóan ezzel foglalkozik,
Kimozdíthatatlan
bölcsességűnek kell nevezni;
Tudja már, hogy
semminek sincs saját természete,
Így csak az
önfelülmúló megismeréssel foglalkozik.
Fordította: Agócs
Tamás