Részletek
a Kásjapa-parivarta-szútrából
(a
Ratnakúta gyűjteményből)
1.
Az üresség mint középút
— Ó, Kásjapa! Az a tökélyharcos, aki az Összegyűjtött Kincsek szútráját meg akarja tanulni, állandóan az összes tartam
helyes szemléletét gyakorolja! Ez pedig nem más, mint a tartamok valóságnak
megfelelő szemlélete: sehol sem látni ént, személyes önazonosságot, élőlényt
vagy életet. Ezt a helyes, valós szemléletet nevezik középútnak.
Ó,
Kásjapa! A helyes szemlélet annyi, mint nem tekinteni
az érzékelt világot sem állandónak, sem állandótlannak; nem tekinteni az
érzéseket, elgondolásokat, akarásokat és tapasztalásokat sem állandónak, sem
állandótlannak. Ezt a helyes, valós szemléletet nevezik középútnak.
Ó,
Kásjapa! A helyes szemlélet annyi, mint nem tekinteni
a föld elemet sem állandónak, sem állandótlannak; nem tekinteni a víz, a tűz és
a szél elemet sem állandónak, sem állandótlannak. Ezt a helyes, valós
szemléletet nevezik középútnak.
S
hogy miért? Mert az egyik véglet az állandóság, a másik pedig az
állandótlanság. A kettõ közt húzódó középút az
állandótlanság állandósága, mely formátlan, alaktalan, felismerhetetlen és
megfoghatatlan. A tartamoknak ezt a helyes, valós szemléletét nevezik
középútnak.
Mert
az énség az egyik véglet, az éntelenség pedig a másik. A kettõ
közt húzódó középút az éntelen énség, mely formátlan, alaktalan,
felismerhetetlen és megfoghatatlan. A tartamoknak ezt a helyes, valós
szemléletét nevezik középútnak. (...)
Ugyanez
vonatkozik az üdvös és nem üdvös, világi és világfeletti, bűnös és bűntelen, szenves és szenvtelen, feltételes és feltétel nélküli,
szennyezett és szennyezetlen tartamokra is. A két véglet közti út
megragadhatatlan és kifejezhetetlen. A tartamoknak ezt a helyes, valós
szemléletét nevezik középútnak
Ó
Kásjapa! Az egyik véglet lenni, a másik nem lenni;
ami pedig a két véglet közé esik, formátlan, alaktalan, felismerhetetlen és
megfoghatatlan. A tartamoknak ezt a helyes, valós szemléletét nevezik
középútnak.
2.
Természetes üresség (szvabháva-súnjatá)
— Ó Kásjapa! Aki helyes szemlélettel rendelkezik, nem azért
látja üresnek a tartamokat, mert annak tekinti őket, hanem mert azok a saját
természetüknél fogva üresek. Nem azért látja jeltelennek a tartamokat, mert
annak tekinti őket, hanem mert azok a saját természetüknél fogva jeltelenek.
Nem azért látja őket nemkívánatosnak, mert annak tekinti őket, hanem mert azok
a saját természetüknél fogva nemkívánatosak. Nem azért látja a tartamokat
keletkezetlennek, eredettelennek, beazonosíthatatlannak, jellemezhetetlennek és
megragadhatatlannak, mert annak tekinti őket, hanem mert azok maguktól olyanok.
Ezt a felismerést nevezik helyes szemléletnek. Ó Kásjapa!
A személyes önazonosság nem azért üres, mert az ember üresnek képzeli, hanem
azért, mert a saját természeténél fogva üres. Üres volt a múltban, üres a
jövőben, és üres a jelenben is. Így személyes önazonosság helyett az ürességre
bízd magad!
3.
Az ürességszemlélet veszélyei
Ó
Kásjapa! Ha valaki azt hiszi, hogy felismerte az
ürességet, és ragaszkodni kezd hozzá, akkor nem szerzi meg az oszlatva-sugárzó tartamokat. Még mindig jobb, ó Kásjapa, akkorának képzelned magad, mint a Méru-hegy, mint az üresség-szemléletre alapozni az
önérzeted. S hogy miért? Mert az üresség-szemlélet minden szemléletet
megsemmisít, ám magát az üresség-szemléletet semmi sem semmisíti meg. Ó Kásjapa! Ha az orvos gyógyszert ad a betegnek, hogy
meggyógyuljon, de a gyógyszer nem ürül ki a beteg szervezetéből, vajon
meggyógyul-e a beteg?
— Nem,
Magasztos! A beteg állapota csak súlyosbodik, ha a gyógyszer nem ürül ki a
szervezetéből.
— Ugyanígy, ó Kásjapa: az üresség-szemlélet minden szemléletet
megsemmisít, ám magát az üresség-szemléletet semmi sem semmisíti meg. Olyan ez,
Kásjapa, mintha valaki megijedne az üres tértől, és
őrjöngve, tajtékozva kiáltozná: "Ki akarok szabadulni innét!" Mit
gondolsz, ki lehet szabadulni az üres térből?
— Nem,
Magasztos!
— Ugyanígy, ó Kásjapa: bolond az, aki megrémül az üresség tanától, hiszen
mindig is ürességben élt; akkor most mitől ez a nagy félelem? Mint a festő, aki
ördögöt fest a falra, majd rémültében elájul a saját alkotásától; úgy
teremtenek a lények formákat, hangokat, szagokat, ízeket és érzékleteket, majd
körbe-körbe keringnek, sokféle szenvedéssel sújtva magukat öntudatlanul. Mint a
varázsló, aki szellemlényt varázsol, az pedig felfalja őt; olyan az a koldus,
aki az ösvényt követve eljut a tartamok ürességének, megbékéltségének,
lényegtelenségének szemléletéig, majd e szemléletben ő maga is megsemmisül.
4.
Fény és sötétség
— Ó, Kásjapa, mint a két fapálcikával csiholt tűz, amely a
pálcikákat elemészti, úgy emészti el a helyes szemléletből megszülető tudás a
helyes szemléletet. Ha fényt gyújtunk, a sötétség eltűnik: nem megy sehová,
mint ahogy nem is érkezett: nem távozik se fel, se le, sem keletre, sem
nyugatra, se délre, sem északra, sem észak-, sem délkeletre, sem észak-, sem
délnyugatra; mint ahogy se fentről. se lentről, se keletről, se nyugatról, se
délről, sem északról, sem észak- sem délkeletről, sem észak-, sem délnyugatról
nem érkezett.
A
fény nem gondolja magában: "Én a sötétséget eloszlatom", a sötétség
mégis a fénytől tűnik el. A fény és a sötétség egyformán üres, magatehetetlen
és megfoghatatlan. Ugyanígy, ó, Kásjapa, az igazi
tudás megjelenésével a tudatlanság véget ér, ám tudás és tudatlanság egyformán
üres, magatehetetlen és megfoghatatlan. Ó, Kásjapa!
Tegyük föl, hogy egy teremben, mely ezer éve sötétben állt, hirtelen lámpást
gyújtanak. Gondolhatja-e azt a sötét: "Oly régóta vagyok már itt, nincs is
kedvem továbbállni."?
— Nem, ó,
Magasztos! Ha ott lámpást gyújtanak, a sötétségnek kénytelen-kelletlen mennie
kell, semmiképp sem maradhatna ott.
— Nos, Kásjapa, ugyanígy tünteti el a helyes szemlélet egyetlenegy
szikrája a sok millió világkorszak alatt felhalmozott szenveket
és tetteket!
5.
A szamszára a megvilágosodás táptalaja
Egy
példával élve, ó Kásjapa: lehetetlen, hogy a mag a
levegőben kicsírázzon! Ugyanilyen lehetetlen az is, hogy a tökélyharcos oszlatva-sugárzó tartamokra szert tegyen, ha felismeréséhez
ragaszkodik. Ó, Kásjapa! Ahogy a mag is csak akkor
tud kicsírázni, ha termékeny földbe ültetik, az oszlatva-sugárzó
tartamok is csak akkor tudnak kicsírázni, ha a tökélyharcos szenvek
között él és világi dolgokkal foglalkozik.
Ó,
Kásjapa! Ahogy a tündérrózsa magasan fekvő, száraz
talajon nem terem meg, úgy nem teremnek oszlatva-sugárzó
tartamok abban a tökélyharcosban, aki feltétel nélküli tartományban lakozik. Ó Kásjapa! Ahogy a tündérrózsa mélyen fekvõ,
nedves, iszapos talajon megterem, úgy teremnek oszlatva-sugárzó
tartamok abban a tökélyharcosban, aki a szamszára
iszapjában, a tévtanokkal megfertőzött emberek közt marad.
6. A tanítások bölcsességből
fakadó gyógyszerek
Ezután
a Magasztos így szólt Mahákásjapához:
— Ó, Kásjapa! A tökélyharcos mindig arra törekedjék, hogy az élõlények megsegítésére legyen! Művelje ezért az
erényeket, ültessen üdvös gyökereket, az érdemeit pedig ossza szét az összes
élőlény között! A megszerzett bölcsesség gyógyszerével lássa el a tíz irányban
lakó lényeket, hogy különféle betegségeikből kigyógyuljanak!
Melyek
hát a valódi bölcsességből származó gyógyszerek? A tisztátalanságon való
szemlélődés a vágyakból, a jóságon való szemlélődés a haragból és gyűlöletből,
a függő keletkezésen való szemlélődés pedig a tudatlanságból gyógyítja ki a
lényeket. A tartamok ürességén való szemlélődés a téves nézeteikből, a
jeltelenségen való szemlélődés az emlékeikből, az előítéleteikből és a
szétszórtságukból; az akarhatatlanságon való szemlélődés pedig a szabadság
utáni sóvárgásból gyógyítja ki őket.
A
négy helyes nézeten való szemlélődés kigyógyítja őket a négy fordított
szemléletből: a feltételekhez kötött jelenségek állandótlanságán való
szemlélődés kigyógyítja őket ama betegségükből, hogy a mulandó dolgoknak
állandó létet tulajdonítanak. A feltételekhez kötött jelenségek által okozott
szenvedéseken való szemlélődés kigyógyítja őket ama betegségükből, hogy a
szenvedést boldogságnak tekintik. A tartamok önálló létének hiányán való
szemlélődés kigyógyítja őket ama betegségükből, hogy önvalót tulajdonítanak
annak, aminek nincs önvalója. A nirvána békességén való szemlélődés pedig
kigyógyítja őket ama betegségükből, hogy a tisztátalanságot tisztának tekintik.
A
négy éber jelenlét kigyógyítja őket a testükhöz, az érzéseikhez, a tudatállapotaikhoz
és a szándékaikhoz való kötődéseiből; mert aki a valóságnak megfelelően
szemléli a testet, az érzéseket, a tudatállapotokat és az indíttatásokat, azt a
valódi énségbe vetett hit nem ejti rabul. A négy éber jelenlét arra való, hogy
az élőlények figyelmét a testről, az érzésekről, a tudatállapotokról és az
indíttatásoktól a nirvánára terelje.
A
négy helyes erőfeszítés révén véget vethetnek a jelen nem-üdvös tartamainak,
megakadályozhatják a nem-üdvös tartamok jövőbeli felmerülését, és elősegíthetik
az üdvös tartamok jövőbeli keletkezését. Mindeközben művelik az erényeket,
elültetik az üdvös gyökereket, és ha megszerzik a bölcsesség gyógyszerét,
ellátják vele a tíz irányban lakó lényeket, hogy különféle betegségeikből
kigyógyuljanak.
Melyek
hát, ó Kásjapa, a tökélyharcos világfeletti
bölcsességének gyógyszerei? Tudni azt, hogy minden tartam okok és feltételek
összjátéka; bízni abban, hogy minden tartam éntelen, személytelen, lénytelen és
élettelen; nem rettegni attól, hogy az ürességben a tartamok megsemmisülnek; és
törekedni a tudat természetének megismerésére.
7.
Meditáció a tudat természetén
— Ó Kásjapa! A tökélyharcos a következőképpen vizsgálja meg a
tudat természetét! Hol van ez az olykor beszűkült, olykor vágyakozó, máskor meg
ellenséges tudat: a múltban, a jövőben, vagy a jelenben? Ami elmúlt, az már
nincs sehol; ami eljön, az még nincs sehol; ami jelen van, az pedig sehol sem
marad.
Ó
Kásjapa! A tudat sem odabenn, sem odakinn, sem
egyebütt nem található. A tudat formátlan, alaktalan, felismerhetetlen és
megfoghatatlan. Magát a tudatot még a három idő és a tíz irány buddhái sem látták soha, nem látják soha, és nem is fogják
látni soha. Annak a tudatnak a mozgását pedig, amit még a buddhák
sem láttak soha, nem látnak soha, és nem is fognak látni soha, hogyan is
lehetne megfigyelni? Ó, Kásjapa! Azon túl, hogy a
fordított felfogásból tartamok fakadnak, semmiféle tudat nem található. Bár
maga a tudat káprázatszerű, a valótlan képzelgés révén mégis rengeteg,
különféle testet ölt.
Ó
Kásjapa! A tudat olyan, mint a kósza szél, mely
messzire száll és megfoghatatlan. Ó Kásjapa! A tudat
olyan, mint a folyó, melyben minden vízcsepp egyszerre alakul és változik. Ó, Kásjapa! A tudat olyan, mint a tűz, mely különféle okokból
és feltételekből származik.
Ó
Kásjapa! A tökélyharcos a tudatot hiába keresi, sehol
sem találja; ami pedig megtalálhatatlan, az megfigyelhetetlen. Ami
megfigyelhetetlen, annak se múltja, se jövője, sem jelene nincsen; nem múlik
el, nem jön el, és most sem létezik. Ami a három időn túl van, az nem létező
vagy nemlétező; ami pedig nem létező vagy nemlétező, az sosem keletkezik. Ami sosem keletkezik, annak
nincs lényege; aminek pedig nincs lényege, annak nincs létrejötte sem. Aminek
nincs létrejötte, annak megszűnése sincs; aminek pedig nincs megszűnése, attól
megszabadulni sem lehet. Amitől nem lehet megszabadulni, az nem jön sehonnan,
nem tűnik sehová, nem vált életet és nem születik újra; ami pedig sehonnan sem
jön, sehová sem tűnik, nem vált életet és nem születik újra, abban nincs
semmiféle késztetés. Amiben nincs késztetés, az nem összetett; ami pedig nem
összetett, az a kiváló emberek szülőhelye.