2.
kötet
Előszó
Ez
a Dhammapada Vizsgálódások 2. című kötet a 2009-ben
kiadott 1. kötet folytatása. Ismét 52 versből áll, kommentekkel ellátva. Ezeket
a verseket és a hozzájuk fűzött megjegyzéseket korábban e-mail üzenetként
küldték el minden új és teliholdkor a Dhammasakaccha
on-line levelező közösségünk résztvevőinek, amelynek jelenleg mintegy 600
feliratkozója van. Ha meg szeretné kapni ezeket a leveleket, látogasson el ide:
www.ratanagiri.org.uk/dhammapada-reflections/
Újra
csak köszönettel tartozom azok munkájáért, akik segítettek ennek az anyagnak az
elkészítésében. A Dhammapada-versek esetében több
mértékadó változatot tanulmányoztam. Elsősorban Ven Narada Thera (B.M.S. 1978), Ven. Ananda Maitreya
Thera (Lotsawa 1988), Daw Mya Tin,
valamint szerkesztőként a burmai Pitaka Egyesület
(1987) és Ajahn Thanissaro munkáit használtam. A
versekhez kapcsolódó lejegyzett történetekért a www.tipitaka.net oldalra is
ellátogattam. Ron Lumsden és Jayasiri
Lewis nagylelkűen fordította idejét és fektetett energiát a szövegek
szerkesztésébe. Ezen összeállításból fakadó áldásokból részesüljenek mindazok,
akik részt vettek a munkában és annak támogatásában. Találja meg mindenki az
útját, és tapasztalja meg a szabadságot annak végén. Minden gyakorló törekedjen
lankadatlan.
Bhikkhu
Munindo
Az emberek közül csak kevesen
érik el a túlsó partot, a legtöbben
ezen a parton szaladgálnak fel-alá
anélkül, hogy bármit is találnának.
85.
vers
Valami
igazán újat elképzelni igen-igen nehéz. Gondolataink az esetek túlnyomó
többségében a múltban már elménkben megfordult gondolatok variációi. Ha célunk
„a túljutás”, a szenvedéstől való megszabadulás, akkor alapvetően új
megközelítésre van szükségünk. A kiszámíthatóság, amikor ismerősnek találunk valamit,
biztonságba ringathat még akkor is, ha esetleg unalmas. Ez a végtelen fel-alá
szaladgálás. A ragaszkodás az életünk alapélménye. Milyen lenne ha nem
ragaszkodnánk, és bizalommal fordulnánk az itt-most tudatosságához a Dharma-ra támaszkodva? Bátorság kell a megszokott
elengedéséhez és az ismeretlen felé való nyitáshoz. Az előírások iránti
elkötelezettségünk és az éberségben való jártasságunk nyújthatnak segítséget
ebben. Ezekkel az eszközökkel merészkedhetünk az új útra.
Üdvös
ha Buddha születik, üdvös ha hirdetik a Tant,
üdvös
a szerzet egysége, üdvös a rendi fegyelem.
194.
vers
A
harmónia egy kellemes összhangzat, amely különböző formában mutatkozhat meg:
hangszeren megszólaltatott hangok; festményen megjelenített színek; beszélgetés
során egymással megosztott gondolatok. A sokféleség önmagában nem akadálya a
harmóniának és az egyetértésnek. A kontraszt igazából gazdagságot és mélységet
kölcsönözhet az élménynek. Ha éberek vagyunk, megtanulhatjuk hol rejlik a
szépség lehetősége. Az egyensúlyhiány is lehet szép; ha a harmónia, a
bölcsesség, az ügyesség és az érzékenység mind jelen vannak. Ekkor a szépség
megnyilvánul. Ez egy ritka üdvös pillanat.
Nincs
égőbb tűz, mint szenvedély, nincs nagyobb baj, mint gyűlölet,
a
létnél fájóbb szenvedés, s békénél nincs nagyobb öröm.
202.vers
Hogyan
tudunk az útra összpontosítani, amely a világossághoz és a rendíthetetlen
békéhez vezet? A vágy, az ellenszenv és a téveszmék eltorzítják
gondolkodásunkat. A vágy bár csábító lehet; örvénybe ránt bennünket. A gyűlölet
elkerülhetetlennek tűnhet; ám arra késztet, hogy kárt okozzunk. A túlzott
kötődés abban a hamis hitben ringat, hogy a ragaszkodás boldogabbá tesz. Az
igazság az, hogy a vágy éget, a harag elveszi az eszed, a ragaszkodás elrontja
azt, ami szép az életben. Akkor kezdhetjük meglátni ezt az igazságot, amikor
gyakoroljuk a tudatosságot, és úgy látjuk a dolgokat, ahogy azok vannak. A
három méreg mélyebb megértése arra késztet bennünket, hogy tartsuk vissza
magunkat az ösztöneink követésétől. Ez a megértés vezet a felszabaduláshoz.
Nem
könnyű szeretni a világtól elvonult aszkéta életét,
bár
az otthon leélt nehéz élet is csupa szenvedés,
miként
a család nélkül leélt élet is.
A
vándort mindenhová követi a szenvedés,
ezért
szüntesse meg a vándorlást, hogy megszűnjön végre a szenvedés.
302.vers
A
Buddha ezt a verset mondta el egy szerzetesnek, aki elmerült az önsajnálatba:
"Bizonyára senkinek nincs olyan nehéz dolga, mint nekem." Szerencsére
a szerzetes bölcs tanítást kapott, éppen a megfelelő módon, pont a megfelelő
időben, ahhoz hogy lássa mit csinál, és így tudta elengedni az önsajnálatot.
Amikor nem vagyunk tudatosak a jelen pillanatban, ha szerencsétlenül érezzük
magunkat, hajlamosak vagyunk a külvilágban keresni az okot, vagy önmagunkat
hibáztatjuk. Akárhogy is, csak növeljük a fájdalmat azzal, hogy elfelejtkezünk
a tudatosságról, ahelyett hogy teljes mértékben elfogadnánk a szenvedést. A
szenvedés természetes reakció az ellenállásunkra. Ha nem ragaszkodunk, nem
szenvedünk. A szenvedés egy jelzés. Nincs vele semmi baj. Nem kell
megszabadulnunk a szenvedéstől, csak meg kell figyelnünk azt.
Többet
ér egyetlen elmélyült,
megismerést
hozó nap is,
mintha
száz éven át élnénk
szétszórt
és tudatlan életet.
111.vers
A
legjobb felajánlás amelyet Buddhának tehetünk, ha bölcsen élünk. Mindannyian
ismerjük a feltételektől függő élet következményeit: megosztottnak érezzük
magunkat, nem egésznek. Ha a feltételek kedvezővé válnak, beleveszünk a
megszerzett boldogságba; amikor a körülmények kellemetlenek lesznek, elkeseredetten
siratjuk amit elvesztettünk. A bölcsesség mind a nyereséget, mind a veszteséget
„tudja” - a bölcsesség fenntartja a tudatosságot, és ez szabaddá tesz
bennünket.
Aki
folyton igyekszik a cél felé,
igaz
úton járva, serény, szerény,
ura
gondolatának, az ily nemes
törekedőnek
a hírneve egyre nő.
24.vers
A
Buddha megvilágosodáshoz vezető útja az elengedésről szól. Arra bátorítalak,
hogy gondosan és következetesen szemlélődj a dolgokon, amíg meg nem látod azok
valódi természetét; a bizonytalanságot, az instabilitást, az állandóság
hiányát. A gyakorlás eredményeként a vizsgálódás szülte megértéssel engedjünk
el a tapasztalt jelenségeket, nem pedig elutasítás vagy tagadás okán. Tévedés
az az út, amely nem az elengedésről, hanem a
nézetekhez való ragaszkodásról szól. A véleményekhez és a saját vélt igazunkhoz
való ragaszkodás nagyfokú önteltséget eredményezhet. Lehet, hogy energiát ad,
lelkesedést, meggyőződést, de ez az út megosztottsághoz és diszharmóniához
vezet. Ha erőfeszítésünk a valóságra irányul, belső megelégedettség jelenik
meg, amely nyugalommal tölt el.
Ha
minden kettősségen túl, túlpartra jut a bráhmana,
akkor
minden kötöttségtől megszabadítja a tudás.
384.vers
A
kolostor egyik látogatója megkérdezte Ajahn Chah tiszteletre méltó meditációs
mestert, hogyan gyakorolhatjuk az összeszedettség meditációt (samādhi),
amikor a valóságban nincs „én”. A tanító elmagyarázta, hogy amikor
koncentrációnkat fejlesztjük, akkor az „énnel” dolgozunk. Amikor a belátást (vipassanā) gyakoroljuk, a „nem-énnel” dolgozunk. Aztán
amikor igazán megértjük hogyan vannak a dolgok, akkor túljutunk mind az énen,
mind a nem-énen.
A
győzelem gyűlölködést szül,
a
legyőzöttek élete csupa szenvedés.
Boldogan
él, aki lecsendesült,
aki
hátrahagyott győzelmet és vereséget.
201.vers
Azokat,
akik győzelmen és vereségen túl élnek „békésnek” nevezik, de nem azért, mintha
nem lennének érzéseik. Nem azért vannak „túl”, mert megúszták a fájdalom és a
veszteség összes érzését, hanem azért, mert nem estek az önteltség csapdájába. Az
„én” olyan, mint a szivárvány. Távolról valóságosnak és szubsztanciával bírónak
látszik; ám amint közelebb kerülünk hozzá, már kevésbé tűnik szilárdnak. Ha
túlzottan ragaszkodunk az „én-érzetünkhöz”, elveszünk abban az illúziónkban,
hogy mi tesz boldoggá. Hisszük, hogy csak a győzelem számít, és nem látjuk,
hogy közben szenvedést okozunk másoknak. Ha túl lazán kötődünk az
„én-érzetünkhöz”, elveszünk - ezúttal a határok hiánya miatt -, túlságosan
érzékenyek leszünk és nem lesz önbizalmunk. Az önbecsülés és az önbizalom a
középúton haladó, bölcsességgel élt élet természetes következményei.
A
dolgoknak nincs ön-létük. Aki ezt látja, elfordul
a
szenvedés világától. A megtisztulás útja ez.
279.vers
Amikor
lehangoltak vagyunk keresnünk valamit, amivel összeszedhetjük magunkat:
fagylalt, film, emlék, könyv. A Dhamma megtanít ellenkező irányba haladni:
ahhoz, hogy valóban boldogok legyünk, kevesebbre van szükségünk, nem pedig
többre. El kell engednünk az „ént” és „enyémet”. Az „én” felsőbbrendűségében
való hittel ellentétben a Dhamma azt mondja, hogy semmi sem adhatja meg az „én”
elégedettségét. Hamis feltételezés, hogy az „én” és vágyai valaha is
kielégülhetnek. Melyik „énem” bizonyult megbízhatónak és tartósnak: a boldog
én, a reménytelen én, a komoly én, a hanyag, a bölcs, az ostoba? A tanítás azt
mondja, hogy az „én” természetének meglátása segít elengedni a hamis hitet,
eloszlatja az én fontosságának mítoszát és megtisztuláshoz vezet.
Az az ostoba, aki tisztában
van ostobaságával
– legalább ebben az egy vonatkozásban – bölcs.
De aki annyira ostoba, hogy még bölcsnek is hiszi
magát,
az valóban rászolgált az ostoba névre.
63.vers
Igazán
felszabadító, ha őszintén tudomásul vesszük hibáinkat. Amikor felhagyunk a
színleléssel abbahagyhatjuk a rejtőzködést önmagunk elől. A bölcsesség ezt
felismeri. A bölcsesség a fény - ha nyitottak és őszinték vagyunk, átvilágíthat
bennünket, és átláthatóvá válunk önmagunk és mások számára. A fény nem tud
áthatolni ha túl komolyan vesszük magunkat, és a sötétség félelmet kelt. A szív
összehúzódik amikor félelmet érzünk, és magunkévá tesszük a megosztó „én”
érzését: „én egy tartós valaki vagyok”. Egy darabig az önérzet még jól is
érezheti így magát. De ha ez a „valaki” nekiütközik más „valakiknek”, az ütközés
bánatot és sebeket hagy maga után. Ha ezt megérted, megszülethet az igazi
alázat.
A
Gótama valóban-felébredett
tanítványai
szüntelenül éberek,
szívük
éjjel és nappal
a
nem-ártásban örvendezik.
300.vers
Lehet,
hogy az erőszakmentesség állapotát nem tartjuk túl nagy teljesítménynek.
Azonban képzeld el milyen lenne a világunk, ha mindenki erőszakmentes lenne.
Képzeld el milyen lenne a tudatunk, ha minden késztetésünket áthatná a
nem-ártás szelleme. A Buddha megvilágosodott tanítványai már teljesen
felébredtek. Természetes szándékuk olyan állapotban maradni, ahol csak az
erőszakmentesség gondolatai merülnek fel - szenvedés okozására irányuló szándék
soha nem jelenik meg. Az utat keresők nemes küzdelme a rosszakarat, a
neheztelés vagy a keserűség teljes, őszinte elfogadását jelenti, valahányszor
azok megjelennek. Elutasításuk csak fokozza a küzdelmet. Gyakorlásunk lépésről
lépésre felkészít bennünket arra a képességre, hogy nem-ártással kezeljük az
ilyen késztetéseinket. A nem-ártás egyben együttérzés is.
Ismerje meg a Tant, amit a tökéletesen
megvilágosodott Buddha tanított,
tisztelje a Törvényt, ahogyan a bráhmana
tiszteli az áldozat tüzét!
392.vers
Amikor tiszteletet tanúsítunk a méltók iránt, akkor az
erősödik meg bennünk, ami méltó. Amikor elkötelezettségünket fejezzük ki a
tanítók előtt, akik utat mutattak nekünk, az elkötelezettségünk mélyül el. A
kapzsiság és az ellenszenv által sugallt hazugság, hogy az adakozás veszteséget
okoz. Igazából amit elveszítünk az csak az „én” és az „én utam” szorongatása.
Ezzel szemben, amit el lehet nyerni, az öröm és a szív megerősödése.
Énnek én a menedéke,
mi más lehetne menedék?
Aki magát megfékezte,
az biztos menedékre lel.
160.vers
A
Buddha megmutatta nekünk, hogy mi magunk vagyunk az egyetlen igazi
menedékhelyünk, és a befelé mutató irány az amelyet vizsgálnunk kell, ha valódi
biztonságot akarunk. Megfelelő figyelmet fordítunk a külvilágra, de nem
engedhetjük meg magunknak, hogy elveszítsük magunkat benne. Ahhoz, hogy
megszabaduljunk az örökös csalódástól, alaposan meg kell ismernünk önmagunkat.
Amikor már igazán ismerjük magunkat, elfelejthetjük önmagunkat. Miután szívünk
kiszabadult az „én” fájdalmas börtönéből és felszabadult, a tudatunk minden
pillanatban készen áll a valóság tisztánlátására. A nagylelkűség, a kedvesség
és az együttérzés természetes módon megjelenik, amint lényünk eggyé válik a
valósággal.
Ne hajszold tovább hiába,
hisz kín a távozó gyönyör!
Hagyj hátra gyönyört, gyötrelmet,
s lehull rólad minden bilincs!
211.vers
Lehet,
hogy szerelmesek leszünk, de mennyire vagyunk szabadok az ilyen érzéskel
kapcsolatban? Azok akik felismerték Dhammát, csak érzik amit éreznek, és
tudják; valójában az érzések nem tartanak örökké, nem olyan állapotok, amikbe
érdemes beleveszni. Amikor az érzelmekhez kötődünk, eltorzítjuk őket. Az öröm
megragadásának pillanatában felfokozott boldogságot tapasztalunk, de nem
tudhatjuk, hogy nem vár-e ránk később csalódás. A feltételek változnak; a
boldogság elhalványul, így az „én” boldogságának érzése is. Ekkor ragaszkodni
kezdünk a csalódáshoz, és ez kellemetlen állapot. Kellemes vagy kellemetlen, az
érzés az érzés – elég lenne egy is, de mi mindkettőhöz ragaszkodunk. Ezen a
versen elmélkedve beláthatjuk, hogy az érzelmek tudatos megengedése nem
csökkenti azokat. Valójában a szabadság nem más, mint bármit érezni anélkül,
hogy belekapaszkodnánk; ez a rabságból kivezető út.
Annak, aki világra jött,
legalább annyi jót kell cselekednie,
ahány virágfüzér csak készíthető
egy hatalmas virág-halomból.
53.vers
Ahogy
a füzérkészítők a virág-halom mögött ülnek, mi meditációban ülünk életünk
lehetőségeivel magunk előtt. Minden pillanatban módunk van valami jót tenni;
újat, szépet létrehozni. Így van ez a nem-cselekvéssel is; a haszontalan
késztetések visszafogásával szépséget hozunk létre a világunkban. Bármit is
teszünk, bárhogy is cselekszünk, a jó cselekvés lehetősége mindig itt van -
minden pillanatban.
Éljünk boldogan, mohóság nélkül
a kapzsi emberek között!
Igen, éljünk mohó vágyak nélkül
a kapzsi emberek között!
199. vers
Üdvösnek
tartjuk az olyan értékeket mint az őszinteség, az önzetlenség és a
nagylelkűség. Azonban nem könnyű életünket ezekhez az értékekhez igazítani,
amikor a körülöttünk élők többsége az ellenkező irányba halad. A Buddha tudta,
hogy ez nehéz, de azt mondta, hogy így élni a boldogság forrása. Ha elveszítjük
az éberségünket, akkor álljunk meg, és gondolkodjunk el a következményekről. Ne
menekülj! Aztán képzeld el mi van akkor, ha az ellenkezőjét teszed, ha hűséges
vagy a feddhetetlenséghez. Majd vedd fontolóra, milyen érzés a hála érzésére
összpontosítani a hiányérzet helyett. Semmit sem hozzáadva ehhez a pillanathoz,
semmit nem véve el belőle, felemelkedünk a belső béke és az elégedettség felé.
Ebben a tudatosságban időzve kevésbé valószínű, hogy mások eltéríthetnek
bennünket.
Csak az a cselekedet lehet jó,
amellyel nem jár
lelkiismeret-furdalás,
amelynek jutalma öröm és boldogság.
68.vers
Amint
az éberség megerősödik és a bizalom kialakul, egyre inkább érezzük, hogy
önmagunk urai vagyunk. Félünk a képzeletbeli külső bírótól, aki ítéletet mond
ránk, és ekkor kezdjük látni azt, ami van: az egész csupán képzelgés. A saját
tökéletes tudatunk tudja mi egészséges és mi nem. A bölcs elmélkedés létrehozza
a tudatosság fényét, megvilágítva az utat. Amikor megtévedt tudatunkban
meghalljuk az ítélet hangját, felengedjük, elengedjük és hagyjuk, hogy
elhalványuljon. Az öröm megmarad.
Nem lehet jó az a
cselekedet, amellyel
lelkiismeret-furdalás,
sírás és könny jár.
67.vers
Miközben
életünk belső tájain utazunk, a bölcs reflexió megértéshez vezet. Megtanuljuk
hogyan kell helyesen élni. A szomorúság és a megbánás völgyei tanítanak minket.
A tudatosság és a bölcs reflexió segít abban, hogy mire van szükségünk az úton
való haladás értelmessé tételéhez. A kipróbált és megvizsgált tudatosság
megmutatja, hogy a múlt tettei hogyan hagytak nyomokat a szívünkben. Ezek azok
az útjelzők, amelyek a helyes irányt mutatják nekünk: itt és most az
elégedettség útján.
Nincs semmi előtte, nincs semmi utána,
nincs semmi középütt.
Semmije sincs, minden vágya megszűnt,
őt hívom én bráhmanának.
421.vers
A
„semmihez való ragaszkodás” nem arról szól, hogy nincsen semmi. Arról van szó,
ahogy a dolgaink vannak. Ha a kormányt szorongatva vezetjük az autót,
elfáradunk, és nem haladunk biztonságosan. Ha túl lazán tartjuk, akkor
balesetveszélyesek lehetünk. Ez a vers azt mondja, hogy a múlt, a jelen és a
jövő úgy tartható meg, hogy ne vezessenek szenvedéshez. Ezzel a világos
belátással gyakoroljuk az elengedést, nem egyszerűen egy ideál alapján, ami
szerint nem szabad ragaszkodnunk.
Nem jár rosszul az a bráhmana,
aki visszatartja magát a gyönyöröktől;
minél inkább hiányzik belőle az ártás szándéka,
annál inkább csillapul a szenvedése.
390.vers
Ha
feldühödünk, érezhetjük a saját fontosságunkat, de ez a fontosság
szenvedésekkel teli. Miután a tűz és a füst alábbhagyott, látjuk a féktelen
beszéd és cselekvés okozta károkat. Mások megsérülnek, és mi egyedül maradunk,
hogy elviseljük a sajnálatot és a lelkiismeret-furdalást. A napon fekve
kellemesen érezheted magad; az édes italok és a snack csábítóak; de külső
megjelenésük meghazudtolja lényegüket. Jó érzést okoznak, de nem tesznek jót az
egészségünknek. A düh energetizál, de az ilyen
energiának komoly költsége van, jelentős adósságot halmozunk fel. Úgy
érezhetjük, hogy igazunk van egy bizonyos álláspontot hangoztatva, de tévedünk,
ha belemerülünk. Ha komolyan gondoljuk, hogy szeretnénk megszabadulni a szenvedéstől,
akkor tudatosan kell figyelnünk a legkisebb ártó szándékra is.
Lehull rólam minden sértés,
ahogyan az elefántról
csatában a kilőtt nyilak;
ó a többség milyen gonosz!
320.vers
Amikor
az élet nehézzé válik, szabadon dönthetünk úgy, hogy elviseljük ha akarjuk.
Dönthetünk úgy is, hogy ellenállunk. Magunkon kívül senkinek nincs hatalma,
hogy bármelyik irányba kényszerítsen bennünket. Olykor amikor képzetlen,
ellenálló szokásaink fellángolnak, olyan érzés lehet, mintha valaki vagy valami
más lenne a felelős: „valami átvette a hatalmat felettem”, ami azt jelenti,
hogy „elvesztettem a rálátást a dolgokra”. A Buddha soha nem vesztette el a
rálátását. Ez nem jelenti azt, hogy nem kellett komoly kellemetlenségekkel
megküzdenie. Amikor a kellemetlen helyzet előállt úgy döntött, hogy inkább
kibírja, mintsem ellenálljon neki. Teljesen tudatos volt – ébren látta a
valóságot - és tudta, hogy rendelkezik a választás lehetőségével. Ez segít
abban, hogy fontolóra vegyük: lehetőségünk van ugyanígy viselkedni nekünk is.
Sokan nincsenek tudatában annak,
hogy egyszer mindenki meghal.
Akik ráébrednek erre,
azonnal abbahagyják az ellenségeskedést.
6. vers
A
felébredés pillanatában felismerjük milyen szerencsések vagyunk, és mennyire
könnyen vesszük mindezt természetesnek. Ha elveszítjük egészségünket, arra
vágyunk, hogy visszakapjuk, megígérve magunknak, hogy a jövőben jobban
értékeljük majd. Ha egy értékes barátságban megrendül a bizalom, elhatározzuk,
hogy ha rendbe jönnek a dolgok, a jövőben mindent megteszünk, hogy ez még
egyszer ne ismétlődjön meg. Ha rendszeresen elmélkedünk arról, hogy mit
veszíthetünk el az éberség hiánya miatt, a bölcsesség megjelenik.
Énnek
én a menedéke
mindig
magához érkezik;
szabadulj
meg végre tőle,
mint
lován túladó kupec!
380.vers
Hogyan
figyelhetünk „kellő gondossággal” önmagunkra anélkül, hogy önzővé válnánk? A
„kellő gondosság” más szavakkal a „helyes éberség”. Gyakorolunk, hogy gondosan
tudjunk figyelni. Amikor a gondosság ragaszkodássá válik, a szív kihűl; „én” és
„az enyém” veszi át az irányítást, amint a kedvesség és a belátás elmúlik.
Bízhatunk az éberség azon képességében ami felfedi a folyamatot, ahogy és
amikor megtörténik. Fokozatosan megtanulunk olvasni a szívünkben:
megtapasztaljuk milyen érzés az egész testben és a tudatban az, amikor a tudat
nyitott, befogadó és érdeklődő. Valamint azt, milyen amikor a tudat zárt,
haragos, keserű és fél. Ahogy befelé figyelünk és tanulmányozzuk az
érzéseinket, miközben újra és újra akadályokkal találkozunk, az élet megtanít
minket arra, hogyan engedjük el a dolgokat. A tanítónk azt mondja nekünk, hogy
ha mindent el tudnánk engedni, akkor teljes mértékben biztonságban éreznénk
magunkat.
Aki
csak a mások hibáit kutatja,
mindig
a szemrehányáson jár az esze,
mindenért
zúgolódik s mindig sértve érzi magát,
attól
messze van a szenvedélyek kihunyta,
sőt
egyre nagyobbra nőnek szenvedélyei.
253.vers
Messze
vagyunk a szabadságtól, mert eltávolodtunk a szabadság honától, ami nem más
mint a tiszta tudat. Ha a víz szennyezetté válik, lényegi, tiszta természete
megmarad; tiszta víz, csak belekeveredett valami. Ez segíthet annak
belátásában, hogy a félelem, a kapzsiság és a harag zavarodottsága mögött ott
van a tiszta, békés tudat. Azt gondolhatnánk, hogy a béke eléréséhez meg kell
szereznünk valamit ami hiányzik. Valójában túl sok mindenünk van. Amikor
például felmerül a kritizálás késztetése, mi történne, ha egyszerűen csak
figyelnénk? Ne mozdulj! Ha nem követjük az elme csapongását, ott maradunk, ahol
a legnyugodtabbak vagyunk; otthon, a tudatosságban időzve.
Ahogyan
a pásztor legelőre hajtja
botjával
a teheneket, úgy űzi a lények életét
az
öregkor és a halál.
135.vers
A
Buddha soha nem mondott semmit azzal a szándékkal, hogy lehangoltnak érezzük
magunkat. Mi értelme van ennek a versnek, ami az öregedés és a haldoklás
elkerülhetetlenségéről szól? A lényeg a valóság, a Dhamma. Amíg elbújunk a
valóság elől, erőfeszítéseink a téveszmék szokásait táplálják – kiszívják
szívünk életerejét. Születésünk óta haladunk a halál felé. A szívünk és a
tudatunk megnyitása a valóság ezen igazsága felé nem feltétlenül kell, hogy
lehangoló legyen. Bár elsőre nem ezt várnánk, mégis megszabadulunk attól, hogy
hazudnunk kelljen önmagunknak. Tudjuk mi vár ránk, és ennek megtagadása
energiába kerül. A Buddha azt mondja, hogy az illúziók fátylai mögött a
halál-nélküli áll. Ha ezt tudod, nincs tovább ellenállás.
Halál
leselkedik a vágy virágait
gyűjtőre,
akinek elméjét
megzavarta
a világ, mintha árvíz
leselkedne
az alvó városra.
47.vers
A
Buddha kedvelte a nyugodt bambuszligeteket, az inspiráló hegycsúcsokat, és
ilyen helyeket ajánlott a meditáció gyakorlására. Mahākassapa,
egyik nagy tanítványa, pompás versekben írta le a természetben tapasztalt
örömeit. A felébredettek előnyben részesítették a különleges körülményeket, de
nem panaszkodtak, amikor kevésbé kellemes környezetbe kerültek. Belső útjukat
nem akadályozta, ha vonzalmaik nem teljesültek. A Buddha halál nélküli
állapotnak nevezi azt az állapotot, amikor világosan tapasztaljuk érzékeink
természetét - látunk, hallunk, szagolunk, kóstolunk, megérintünk és
megismerünk. Az érzéki élvezetek éveken át tartó kérlelhetetlen tagadása után
felfedezte a középutat az élvezetekbe való merülés és az elutasításuk között. A
helyes tudatosság mindig tökéletesen tudja, mikor jelentkezik az érzéki öröm,
és tanul az érzéki fájdalomból is. Nincs egyszer és mindenkorra meghatározott
helyzet.
A
szél nem rendíti meg
a
kősziklát, éppígy a bölcsek
sem
inognak meg szidalmak
vagy
dicsérő szavak hallatán.
81.vers
Mindannyian
ki vagyunk téve a dicséret és a hibáztatás hatalmának függetlenül attól, hogy
kik vagyunk, vagy mi a hivatásunk az életben. Tehát hogyan élhetünk ebben a
világban anélkül, hogy áldozatává válnánk ezeknek az erőknek? A Buddha azt
mondja, hogy a válasz a bölcsesség. Bármilyen legyen is a külső körülmény,
amikor szilárdan megalapozott a bölcsesség, szívünk rendületlen marad. A
bölcsek érzik a világ erőinek hatását, de nem veszítik el egyensúlyukat. A
bölcsesség eléréséhez először meg kell értenünk az egyensúly elvesztésének
fájdalmát. Ne felejtsük el, hogy a szenvedéstől való megszabadulás az
éberségből fakad. A kritika sértő érzése nem azt jelenti, hogy megbuktunk;
rámutat arra, hogy hol és mikor kell ébernek lennünk.
Akinek
elméjét nem gyengíti érzékiség,
akit
nem zavart meg a világ,
aki
nem gondol többé jutalomra vagy büntetésre,
aki
ébren van, annak nincs mitől félnie.
39.vers
Megvilágosodása
után nem sokkal Buddhától megkérdezték, hogy ő isten vagy ember. Azt
válaszolta, hogy egyszerűen ébren van. Ébren van, tökéletesen ébren van, látja
és érti a valóságban megjelenő összes feltételt és azok következményeit. Tudata
megszabadult a vágy és az ellenszenv torzulásaitól, és szíve tökéletesen
nyugodt volt. A sóvárgás és a rosszakarat szennyeződése megszűnt, és a
tisztánlátás természetes állapota megnyilvánult. A félelem már nem jelenhetett
meg. Az összes félelem eloszlatásával csak a bölcsesség és az együttérzés
marad.
Miként
a hal, melyet kiragadtak
vízi
otthonából és a szárazföldre dobtak,
éppúgy
ficánkol kétségbeesve az elme,
hogy
kiszabaduljon a Kísértő uralmából.
34.vers
Valószínűleg
mindannyiunknak ismerős az itt szereplő kép. Leírja
milyen érzés amikor megpróbáljuk elengedni szokásainkat. A Māra
sodrása - az illúziók megnyilvánulásának buddhista kifejezése - a zavarodottság
ereje. Évekig tartó gyakorlás után is visszatérhet a zavarodottságtól való
függés, néha finoman, néha erőteljesen. Minél erősebb az elhatározásunk, hogy
elengedjük, annál meggyőzőbben jelenhetnek meg az akadályok. Ez nem feltétlenül
baj, inkább természetes jelenség. Mindannyian átélhetjük ezt, és emlékeztethet
arra, hogy szükségünk van egymás támogatására ezen a kihívásokkal teli úton.
Mindenki
fél a büntetéstől,
mindenki
szereti az életet.
Aki
úgy tesz másokkal, ahogyan önmagával tenne,
az
nem öl, és másokat sem késztet ölni.
130.vers
Ez
a vers elutasít mindenfajta erőszakot. Arról szól, hogy felismerjük azt, ami
valóban érdemteli. Amikor az „én” hősnek tartja
magát, problémák merülhetnek fel. A Dhamma azt mondja, hogy az „én” egyik
teljesítménye sem különösebben értékes. Az igazán fontos feladat az, hogy
eldobjuk a személyiség-szerkezethez való ragaszkodásunkat és azonosulásunkat.
Ha azt gondoljuk, hogy spirituálisak vagyunk, és az ego-t démonizáljuk,
akkor még nehezebbé tesszük a dolgunkat. Az „én” uralásának elsajátítása nem
csupán a korlátozott lét boldogtalan tapasztalatainak megítélésére szolgál.
Vizsgálatról van szó, amíg meg nem látjuk a valóságos helyzetet. Az ego-nak megvan a maga helye. Ez egy szokás vagy érzékelési
mód, amelynek természetes funkciója van. Az általunk elkövetett hiba az, hogy
helytelenül tételezzük fel, hogy ki és mi vagyunk.
A
tudatlan, balga emberek
nemtörődöm
módon élnek,
a
bölcs viszont úgy őrzi éberségét,
mint
a legnagyobb kincset.
26.vers
Mindannyian
időről időre elfelejtkezünk magunkról és elveszünk a zavarodottságban. Döntő
az, hogy milyen hamar sikerül visszatérnünk az éberséghez. Nem tudjuk
megszabadítani magunkat a zavarodottságtól, csupán mert nem tetszik nekünk. Ám
a meditáció segíthet. Amikor a formális gyakorlás során arra törekszünk, hogy
újra és újra visszatérjünk a fókuszpont tárgyához, akkor egyfajta erőt
teremtünk. Ha azonnal nem is látjuk meg, akkor is növekszik az értékes energia.
A meditáció lehet unalmas, és akár értelmetlennek is tűnhet. De az energia soha
nem tűnik el. Az a komoly erőfeszítés, amellyel emlékeztetjük magunkat arra,
hogy visszaforduljunk a meditációs tárgyunkhoz, megjelenhet a mindennapi
életünkben is, mint spontán itt és most tudatosság. Ahol korábban
megfeledkezhettünk magunkról és eltévedtünk, hirtelen újra magunkra találunk;
éberek és figyelmesek vagyunk a történésekre. Az ilyen tudatosság valódi kincs.
A
hattyú a Nap útján száll; légbe röpít varázserő;
a
bölcs a Létből távozik, legyőzve Mára seregét.
175.vers
A
spirituális úton haladva elkerülhetetlenül hallani fogunk a spirituális
mesterek által végrehajtott mágikus cselekedetekről. Még akkor is, ha egyesek
mély elmélyedés-állapotokat tapasztalnak és hatalmas pszichés képességekkel
rendelkeznek, az ilyen élményekre való törekvés akadályozhatja a fejlődést.
Bölcsen emlékezzünk arra, hogy Māra bármilyen
köntösben megjelenhet. Megalapozott, összpontosított tudatosság nélkül könnyen
nagyobb értéket tulajdonítunk a különleges tapasztalatoknak, mint amennyit azok
megérdemelnek. A Buddha szerint az igazi mágikus tett nem más, mint a téveszmék
meghaladása.
Fel
nem fogott versek közül
hiába
hall meg ezret is,
ezer
haszontalan versnél
több
egy, ha az lecsendesít.
101.vers
A
vers azt mondja, hogy a minőség többet számít, mint a mennyiség. Ha ezt az
elvet alkalmazzuk a gyakorlatban tett erőfeszítéseinkre, akkor nem fogunk azon
aggódni, hogy mennyi ideig ültünk, hány szöveget tanulmányoztunk, vagy hány dhamma-beszédet hallgattunk meg. Értékesebb, ha teljes
odafordulással csak egy percig hallgatunk egy dhamma-beszédet,
mint ha figyelmetlenül hallgatnánk sok órán keresztül. A teljes odafordulás azt
jelenti, hogy nemcsak a fülünkkel, hanem a szívünkkel is hallgatunk. Ezután
elengedjük, hogy megérthessük. Továbbá el kell engednünk minden cinizmust. Az
egészséges szkepticizmus szövetségesünk a gyakorlásban, de a cinizmus maró
hatású. Az igazi hallgatáshoz bizalomra van szükség.
Nem
a sok beszéd tesz valakit bölccsé.
Aki
boldog-csendességben,
gyűlölet
és félelem nélkül él,
azt
hívják bölcsnek az emberek.
258.vers
A
Buddha gyakran beszélt a „bölcsekről” és a bölcsekkel való együttlét
előnyeiről. De hogyan lehetünk biztosak abban, hogy valaki bölcs? Az egyik
módszer megfigyelni, hogy mennyire mentes a rosszakarattól. Ezt megérezhetjük,
ha szívvel hallgatjuk. Ugyanez vonatkozik a félelemre is. Ez a személy békét
sugároz vagy viszályt szít? Ha csak a fejünkkel hallgatunk, az okos beszéd
túlságosan lenyűgözhet minket. De ha elengedjük a próbálkozást, hogy biztosan
tudjunk valamit és csendben bízunk az éber figyelemben, akkor saját józan
eszünk vezethet minket.
Aki
tiszteli azokat, akik méltóak
a
tiszteletre: a buddhákat s tanítványaikat,
akik
túljutva minden akadályon
átkeltek
a bánat folyamán;
195.-196.vers
A
bennünk lévő erény ismeri fel az erényt másokban. Amikor ezt vagy azt az erényt
tiszteljük egy másik személyben, azok a tulajdonságok rezonálnak bennünk. A
Buddha képeket magasan tartjuk, hogy felnézhessünk rájuk és arra amit
szimbolizálnak. Milyen kiváltság, hogy menedéket találhatunk egy olyan
gyakorlási módszerben, amely a bánattól és a félelemtől való megszabadulást
tanítja! Ezek az érzések nem ki vagy mi vagyunk. Tanítónk, a Buddha előtt
meghajolva megtanulunk tisztelegni az élet és a halál előtt, és mindezekből
tanulhatunk.
Ha
a világban úrrá lesz ezen
a
nehezen legyőzhető, kínzó szomjon,
az
elméről lehull a kín, ahogyan
a
lótuszlevélről lepereg a vízcsepp.
336.vers
Az
élet kellemetlenségei elhitethetik velünk, hogy igazán fontosak. Úgy tűnhet,
hogy hatalmas figyelmet érdemelnek. A Buddha ellenben arra tanít, hogy a
legfontosabbak az éberség és a bölcs elmélkedés. Ha érett az éberség
gyakorlása, akkor képesek leszünk megfigyelni a szenvedést amikor az felmerül,
anélkül hogy túlságosan beleragadnánk. Bölcsen elmélkedhetünk majd a
hangulataink jellemzőin, nem csak reagálunk rájuk. Nem állandók - jönnek és
mennek. Megjelenésüknek feltételei vannak. Miután ezeket felismertük, a Buddha
szerint, a szenvedés egyszerűen szertefoszlik.
Nem
emel kezet
semmilyen
élőlényre,
nem
öl, és másokat sem késztet ölni:
ő
a bráhmana.
405.vers
Szeretnénk
jósággal és bölcsességgel a tudatunkban élni. Pont ezekhez a szellemi erőkhöz
kell fordulnunk, amikor megoldást keresünk egy konfliktusra. Olyankor, amikor
nem úgy történnek az események ahogyan szeretnénk, kísértést érezhetünk erőszak
alkalmazására. Személyiségünk egy része barátságtalan, ösztöneink késztetésére
harcolni, irányítani akar. Azért gyakorolunk, hogy előre felkészüljünk: amikor
fellángolnak a harag, a frusztráció és a csalódás tüzei, hűek maradjunk az
igazsághoz.
„Sértegetett
engem, megvert engem,
legyőzött
engem, kirabolt engem!“
Akik
nem ápolnak ilyen gondolatokat,
azokban
meg fog szűnni a gyűlölet.
4.vers
Ha sokáig dédelgetjük a rosszindulatú gondolatokat,
elfelejthetjük milyen érzés boldognak lenni. Amikor az elme hozzászokott a negativitáshoz, a boldogtalanság válhat normává. De ahogy a
víz alapvető természete tiszta és áttetsző, úgy a szív önmagában nyugodt és
világos. Fájdalmas dolgok történnek az életben és az emlékek nem feltétlenül
tűnnek el olyan gyorsan, ahogy szeretnénk. De a neheztelés az emlékekhez
hozzáad valami plusz dolgot. Ennek nem feltétlenül kell így lennie. A negatív
gondolatoktól való megszabadulás nem olyan nehéz, mint amilyennek látszik.
Őszintén elfogadni azt, hogy módunkban áll úgy látni, hogy az emlékek csak
emlékek – semmi több – ez elengedéshez és továbblépéshez vezethet.
Akik lényegesnek látják a lényegtelent,
s lényegtelennek a lényegest, azok hiábavalóságokat
követve
sohasem érik el Azt, ami igazán lényeges.
Akik a lényegest látják lényegesnek,
s lényegtelennek a lényegtelent,
azok helyes gondolatokra támaszkodva
elérik Azt, ami igazán lényeges.
11.-12.vers
Amikor
utólag látva képesek vagyunk meglátni önteltségünket, értékeljük-e, amit ez a
tudatosság feltárt? Vagy kétségbeesünk; attól tartunk, hogy a sok-sok éves
gyakorlásunknak nincs semmi eredménye? Ebben a versben A Buddha azt mondja,
hogy örülhetünk annak, amikor rajtakapjuk magunkat, hogy hibáztunk. Íme, a
gyakorlás működik! Amikor megtanuljuk látni, hogy „a hiba csak hiba”, akkor
esélyünk van elengedni és igaz életet élni.
A
nehezen megfékezhető,
csapongó,
vágyűzött elme
ellenőrzése
jó. A megfékezett
elme
boldogságot hordoz.
35.vers
Ha
megfelelően gyakorolsz, nehézségek adódnak. Ne érezd magad rosszul csak azért,
mert küzdened kell! Így van ez mindenkivel, aki tudatos. Ne feledd, hogy a
meggondolatlan szokásaink okoznak gondokat nekünk, nem a valóság, nem a Dhamma.
Ezért rendszeresen határozzuk el, hogy életünk minden aspektusát összehangoljuk
a Dhammával. Ne felejtsük el, hogy minél szilárdabb
az elhatározásunk, annál több nehézséggel találkozhatunk; ami a szerénység
erősítésére is jó lehet.
Álmatlannak
hosszú az éj, a fáradtnak hosszú az út,
hosszú
Lét sújtja azt, aki az Igaz Tant nem ismeri.
60.vers
Hol
keressük a valóságot? Kereshetjük könyvekben, vagy egy másik ember elmondhat
nekünk valamit, amit még soha nem hallottunk. Talán megkérdezhetnénk magunktól,
hogy milyen típusú kérdések azok, amik leginkább érdekelnek, mint például: mi a
legfontosabb az életben? Pusztán a valóságról alkotott nézetek gyűjteménye az
élet, ha elszigetelődsz a valóságtól. A valóság nem rejtőzik könyvekben vagy a
többi emberben. A valóság nem más, mint az akadálytalan befogadóképessége annak
ami van, itt és most; nem több és nem kevesebb. Gyakorlásunk lényege az, hogy
lassan felismerjük és eltávolítjuk a tisztán-látás akadályait, hogy a valóság
feltárulhasson.
Serkenj
fel! Rázd le restséged! Járd igaz törvény útjait!
Ki
törvényben jár, boldog lesz itt e földön és odaát.
168.vers
Az
igazi alázat azt jelenti, hogy amikor szükségünk van egy bölcs tanácsra, képesek
vagyunk elfogadni azt. Ez azt jelenti, hogy ha eltévedünk az utunkon, nem
állunk ellent a számunkra megmutatott igazságnak. Mi motiválta ezt az utat?
Volt valamilyen életed megváltoztató élmény ami az út felé fordított? Vajon a
hit inspirált arra, hogy olyan megvalósítást keressünk, amelyben megbízhatunk?
A tisztánlátásra való törekvés arra késztet, hogy alaposan megvizsgáljuk, amit
eddig tettük ahelyett, hogy megpróbálnánk valamivé vagy valakivé válni. Azon
dolgozunk, hogy teljesebben megismerjük a valóságot, amely mindig jelen van,
itt és most. Óvatosan cselekszünk, és ebben elégedettséget találunk. A hamis
elégedettség önelégültségből fakad, és teljesen különbözik a bölcs reflexió
szülte elégedettségtől. A tudatos elégedettség az igazi alázat megtapasztalásához
vezet.
Szél
ellenében sem a jázmin-illat,
sem
más virág vagy szantál szaga nem száll,
de
jótett híre a szelet legyőzi,
igazak
híre betölti a földet.
54.vers
Az
újságok, a televízió és az internet hatása az emberek életére meghatározó. Az
erény ereje talán kevésbé nyilvánvaló. A becsületesség, a türelem, a jóakarat,
a visszafogottság ereje első ránézésre nem drámai - de ha igaziak, félelmetes
erők. Az erény hatása nem nyilvánul meg, és ez az egész világban így van. A
szívből jövő megelégedettség szavai nem gyújtják fel a szenvedélyeket, bár
lelkesedést válthatnak ki. Az egyszerű nagylelkű cselekedet nyoma soha nem
tűnik el az adományozó szívéből. A jóság visszatér és örömöt okoz azoknak, akik
jót cselekednek, akár elvárjuk, akár nem. Amikor elfelejtjük az erény erejét,
megkockáztatjuk, hogy áldozatul esünk az ego önző forgatókönyvének. Ha
erőfeszítéseket tehetünk arra, hogy akár csak egy pillanatra is visszafogjuk a
helytelen szokások késztetését, erkölcsi energiát termelünk - és az energia soha
nem vész el.
Az
erényes örvend e világban,
s
örvend a következőben,
öröme
kétszeres, a szíve ujjong,
saját
cselekedeteinek tisztasága ragyog vissza rá.
16.vers
Amikor
elkezdjük elengedni a ragaszkodást - amely magában foglalja a nem
ragaszkodással kapcsolatos értékes eszméinkhez való ragaszkodást is - , nem az
egészséges törekvésünk tűnik el, hanem az itt és most valóságával kapcsolatos
tudatlanság. Azok, akik bölcs kapcsolatba kerültek az élettel nem félnek attól,
hogy elveszhetnek az örömben, amikor az felmerül. Akik valóban tudatosan
találkoznak ezzel a pillanattal, képesek elviselni a szomorúságot és a bánatot,
amikor azok megjelennek. Megtanuljuk, hogyan engedjünk el, miközben
megfigyeljük a ragaszkodás következményeit. Bízhatunk abban, hogy az előírások
betartásából fakadó feddhetetlenség megóv bennünket. Ha nem utasítjuk el a
jelen pillanat valóságát, akkor rátalálunk az alázatra és benne az erőre, és
így teljes mértékben elfogadjuk önmagunkat.
Bizony,
a fösvény nem jut el az istenek lakhelyére.
Hiába
becsmérlik az ostobák a nagylelkűséget,
a
bölcs az adásban leli kedvét,
s
ezért boldog lesz a túlvilágon.
177.vers
Függetlenül
attól, hogy hiszünk vagy sem az égi birodalmakban, fontos, hogy értékesnek
tartsuk a nagylelkűséget. Amikor a szívet elhomályosítja a sóvárgás,
óhatatlanul arra gondolunk, hogyan lehetne elérni azt, amire szükségünk van. Ha
a szív tele van hálával, akkor természetes módon gondolunk a nagylelkűségre. A
varázslat pedig az, hogy minél önzetlenebbek vagyunk, annál elégedettebbnek
érezzük magunkat. Másrészt, ha mindig aggódunk a többért, még akkor is ha
rengeteg van, ritkán vagyunk elégedettek.
Ó
koldus, ürítsd ki ezt a csónakot!
Lám
üresen milyen könnyedén mozog!
Ha
a gyűlölet s a szenvedély kötelékét elvágod,
eléred
a Nirvánát.
369.vers
A
szívünk megkönnyebbül amikor megértjük, milyen nehéz teher a meg nem
szelídített szenvedély. Lehet, hogy azt kérdeztük magunktól: „Mi az, ami
állandóan lehúz?” Amikor meglátjuk az elménkben lévő gondolatok és a létünk
minősége közötti kapcsolatot, akkor sürgető érzésünk támad. Nem akarunk olyan
gondolatokat gondolni, amelyek lehúznak bennünket. Amikor tudjuk, hogyan
engedjük el azt ami akadályokhoz vezet, akkor a csónak amellyel a szabadság
felé hajózunk, gyorsabban mozog.
Ezért:
az
igaz megismeréssel bírót, a küldetését
teljesítőt,
a szent tudásban jártasat, a bölcset,
aki
szívós mint az öszvér, aki nemes,
úgy
kövesd e tiszta embert, ahogyan az égen
útját
a Hold a csillagok között!
208.vers
Az
éjszakai égboltra tekintve láthatjuk úgy, mint fényfoltok véletlenszerű
szóródását, vagy felismerhetjük a csillagok rendjét. Attól függ, mennyire
vagyunk járatosak a témában. Hogy világunk látszólagos káosza befolyásolja-e az
élettapasztalatunkat attól függ, hogy mennyit tanultunk az Igazságról, a Dhammáról. A látszólagos káoszban rend van, de alaposan meg
kell vizsgálnunk, hogy felismerjük. A Buddha legelső beszéde, a „Tan kerekének
megforgatása” közvetlenül tárja fel a káosz azon rendjét, amelyet fel kell ismerni
az élet értelmének meglátása érdekében. Ez a kifinomult és mély tanítás a négy
nemes igazság.
Bevégezte
útját, túljutott a szomorúságon,
minden
béklyót lerázva magáról
végleg
kiszabadult:
számára
nincs többé szenvedés.
90.vers
Utazni
akarunk, és van egy út. A cél az, hogy megszabaduljunk attól a tapasztalattól,
amikor szokásaink gúzsba kötnek minket. Ha túl erősen próbáljuk megragadni a
cél ideálját, megpróbáljuk elkerülni a pillanat valóságát, stresszt generálunk.
Ha egyáltalán nem próbáljuk meg, csupán újra és újra elveszünk az érzéki
ingerekben, akkor még több stresszt generálunk. A megfelelő erőfeszítés
alkalmazása ügyességet igényel. Ez egy készség, amelyet fejleszthetünk:
elveszíthetjük az egyensúlyunkat, de ahelyett, hogy szokásos módon ítélkeznénk
önmagunk felett, megfigyeljük magunkat - mit csinálunk, ami a problémát okozza.
A „megfelelő mértékű” erőfeszítéssel történő gyakorlás komoly esélyt ad arra,
hogy befejezzük az utazást.
Az
egészség a legnagyobb nyereség,
a
megelégedés a legnagyobb kincs,
a
bizalom a legnagyszerűbb rokon,
a
Nirvána a legnagyobb boldogság.
204.vers
Saját
tapasztalatai alapján a Buddha azt mondta, hogy a tökéletes felszabadulás a
végső nyugalom állapota. A jó-közérzet más forrásait is meghatározta. A test és
az elme egészsége áldás. Ugyanígy az elégedettséggel teljes élet is ilyen, mert
nem a kritizálás és panaszkodás szokásai vezérlik. Megbízható az, aki méltó a
bizalomra, és ez azt jelenti, hogy úgy érzi, a legjobb társai vannak. A bizalom
olyan mértékben növekszik, amennyire becsületesek vagyunk, és olyan mértékben
csökken, amennyire tisztességtelenek vagyunk önmagunkkal vagy másokkal szemben.
A növekedés vagy csökkenés pedig változhat. Az igazságra való törekvés minden
apró pillanata számít. Üdvös lesz az eredmény.
Akárhány
szent himnuszt zenghet az ajka,
ha
rest megfelelően cselekedni,
nem
vallásos. Olyan, mint az a pásztor,
aki
más marháit számolgatja.
19.vers
Rendelkezhetünk
a legújabb nagy sebességű számítógéppel, de ha nem tanuljuk meg a kezelését,
nem túl értékes számunkra. Ennek a tanításnak az üzenete az, hogy bár számít,
hogy mit gondolunk és hiszünk, de az a fontosabb, hogy hogyan éljük meg a
tanításokat a test, a beszéd és az elme általi cselekedeteink során, vagyis
hogyan gyakorolunk. Ha képzett a gondolkodásunk, szerencsések vagyunk. Most az
a feladatunk, hogy fejlesszük tovább a „dolgokról” való gondolkodás képességét,
amíg ez el nem vezet minket a dolgok valódi „megismeréséhez”. A Buddha nem azt
akarta, hogy egyszerűen elégedjünk meg azzal, hogy felmondjuk a szentírásokat
és pörgetjük az imagyöngyöket; azt akarta, hogy képesek legyünk elengedni a
téves gondolkodást, és valóban „tudjuk” a békét. Ez kétség nélkül a célunk kell
legyen.
Többet
ér egyetlen kitartó,
mindent
vállaló nap is,
mintha
száz éven át élnénk
rest
és erőtlen életet.
112.vers
Időnként
a lelkesedés motiválja gyakorlásunkat. Máskor a kétségbeesés ösztönözhet minket
arra, hogy erőfeszítéseket tegyünk. Bárhogy is legyen, vállaljuk
elkötelezettséggel ezt az utat: az itt és most tudatosságát. Ha csak azért
ingadozunk, mert nem azt kapjuk amit szeretnénk, vagy azt kapjuk amit nem
akarunk, elbizonytalanodhatunk. Ha maradéktalanul a jelen pillanatban időzünk,
az nem azt jelenti, hogy figyelmen kívül hagyjuk a múltat, vagy úgy teszünk,
mintha nem lenne jövő. Azt jelenti, hogy nem tévedünk el az elme által
létrehozott történetekben. Tanulhatunk a múltból és felkészülhetünk a jövőre,
ha a lábunk szilárdan az itt és most talaján áll. A tudatos törekvés növekvő
erejével az önsajnálat hajlama elapad. Felüdülést találunk önzetlenségünk
valóságában.
A
Tan adása győz más adományon.
A
Tan íze győz valamennyi ízen.
A
Tan öröme más örömökön győz.
A
Szomj kihunyta győz a szenvedésen.
354.vers
Ez
a vers igaz, bárhol is tartunk a Dhamma-gyakorlása
közben Azok, akik a felszabadulás útjának kezdete közelében vannak, csodálatos
ha bíznak a kezükben tartott térképben. Mások az úton haladva megismerik azt a
feltöltődést és örömöt, amelyet akár az igazság apró pillanatai is hozhatnak. A
felébredetteknek pedig, akik elérték a célt, a Tan a szenvedés terhe alóli
mentesség örömét táplálja. Amikor a sóvárgásban tévelygő szokásaink lehúznak
minket, a tiszta tudat szépsége rejtve marad; az élet ízei ízetlenek, és
elfelejtjük a sok ajándékot, amelyet kaptunk. Ezekben a pillanatokban képzeld
el a tanító mosolyát és szelíd figyelmeztetését: „Kezdd újra, most.”