Bevezetés a
fordításhoz
A
Nemes Nyolcezres Önfelülmúló Megismerés (szkt. Āryāṣṭasāhasrikā Prajñāpāramitā-sūtra)
a mahájána buddhizmus egyik legfontosabb szentirata. A mintegy nyolcezer
sor hosszúságú szöveg a bódhiszattva-tan legősibb
formáját képviseli. Ebben még egyszerűen, a később kialakult bonyolult
ösvény-struktúrák nélkül, mégis meglepően kiforrottan áll előttünk a „nagy
kocsi” (mahāyāna) tanításrendszere. Az
új irányzat még épp csak hogy kialakulóban van, de már határozottan
megkülönbözteti magát a „kis kocsi” (hīnayāna)
követőitől, akiket összefoglaló néven „hallgatóknak” (śrāvaka) nevez.
Míg
a hallgatók ragaszkodnak Sákjamuni, a történeti Buddha szavaihoz, s azokat
adják tovább szájról szájra, addig az új követők, a bódhiszattvák, a
saját felismeréseik alapján újra fogalmazzák, megújítják és kibővítik a tant. A
szútrában őket testesíti meg Szubhúti, a Buddha egyik
hű tanítványának alakja, akinek ihletett tanításai (szkt.
pratibhāna) az első fejezet alapját képezik.
Ezek a tanítások egy újfajta szemlélődési eljárás, az önfelülmúló megismerés (prajñā-pāramitā) gyakorlásába avatják be a
hallgatókat, amelyet elsajátítva ők is ráléphetnek a bódhiszattvák ösvényére,
mely teljes és tökéletes buddhasághoz (szkt. saṁyaksaṁbodhi)
vezet. Mint a szöveg többször hangsúlyozza, „ez a tudatállapot különbözteti meg
a bódhiszattvákat a hallgatóktól és az
önfelébredettektől (szkt. pratyekabuddha).”
Mi az önfelülmúló megismerés?
A
szöveg, illetve a módszer megértése és elsajátítása feltételezi a buddhizmus
alaptanításainak, illetve a korai iskolák analitikus megismerési módszerének
ismeretét, amit a különböző Abhidharma (páli
Abhidhamma) szövegekben dolgoztak ki. Eszerint
a szemlélődő öt csoportra (halmazra, szkt. skandha): formákra (rūpa),
érzetekre (vedanā), képzetekre (saṁjńā), késztetésekre (saṁskāra)
és ismeretekre (vijńāna) osztja fel a világ
összetevőit (samskṛta-dharma). Ezek után
megállapítja, hogy sem a halmazok között, sem rajtuk kívül, sem összességükben nem
található olyasmi, amit „önmagának” (ātman)
vagy „magáénak” (ātmīya) tekinthetne.
Szemlélődés közben megfigyeli a pillanatról pillanatra összetevődő világ
jelenségeinek (dharma) keletkezését, fönnállását és pusztulását, s a
jelenségek legparányibb alkotórészeiben éri tetten a külső és belső világ végső
valóságát. Eloldva ragaszkodását e mulandó tényezőktől, eléri a szándékok
kihunyását, a nirvánát.
Az
önfelülmúló megismerés (prajñāpāramitā) tovább
viszi az analitikus megismerés (vagy bölcsesség, szkt.
prajñā) fenti módszerét. Azt
következetesen folytatva feltárja, hogy a tapasztalás elemeinek halmazokra
történő felosztása, a jelenségek keletkezése, fönnállása és megszűnése és így
maga a jelenségvilág is üres fogalmi konstrukció, mely nem tekinthető végső
valóságnak. Az üresség tanítása azonban itt még nem valamiféle abszolút elvként
jelenik meg, mint a későbbi mahájána filozófiáiban, hanem mint tiszta módszer,
az önfelülmúló megismerés gyakorlása. E transzcendencia egyrészt
bármiféle énkép vagy önazonosság (személyes identitás, szkt.
ātman) állandó felülmúlását, másrészt maga a
kettős – azaz tárgyakra irányuló – megismerés felülmúlását jelenti. Maga ez a
dinamika vezet a megismerés önfelülmúlásához, aminek eredményeképpen a
bódhiszattva eléri a teljes és végleges megvilágosodást (saṁyaksaṁbodhi),
a mindentudás (sarvajńatā) állapotát. Épp e
dinamikus jellege miatt használjuk rá az „önfelülmúló megismerés” kifejezést az
általánosan bevett „tökéletes bölcsesség” helyett.
A szútra harminckét fejezete közül az alábbiakban az első kettő, valamint a 12. fejezet fordítása olvasható. A megvilágosodáshoz ennyi is elég kell, hogy legyen.