- 10 -

Neked, aki el akarod kezdeni a zazent

 

A világban sokféle jutalmat kaphatsz, de van-e olyan jutalom, ami boldogabbá tehet mint az, hogy a fenekedet az ülőpárnádra teszed, és olyan kiváltságos vagy, hogy a zazent gyakorolhatod?

 

Ha inkább ebben vagy abban a szektában hisztek, menjetek és kövessétek őket! Akik valóban zazent akarnak gyakorolni, csak azok tegyék!

Mire jó a zazen? A zazen abszolút semmire sem jó!

Dógen Zenji nem akart sok tanítványt. Azt mondta róluk, olyanok, mint a „legyek és a férgek”. Nem érnek fel egyetlen sárkánnyal vagy egyetlen elefánttal sem. Ezért nevezik a zen szerzeteseket sárkánynak és elefántnak is.

 

Egyszer 500 majom 500 buddhista arhat szolgálatába állt1. Egy nap a majmok elhatározták, hogy mindenben követik amit az arhatok csináltak, ezért zazent ültek, szemükkel, orrukkal, szájukkal és egész testükkel utánozva őket. Azt mondják, hogy így ezer arhat gyakorolta a zazent és valósította meg a felébredést. Ezért kívánom megőrizni - még ha csak utánzással is - a zazen csíráját.

 

Amikor zazent gyakorolsz, teljesen újítsd meg magad!

 

Amikor a zent gyakorolod, annak itt és most kell történnie, saját magadról kell szólnia. Ne hagyd, hogy a zen csak egy mese legyen, aminek semmi köze hozzád!

 

A Komazawa Egyetem zazen-terme mellett található egy baseballpálya. Amikor hallod a szurkolólányokat gyakorolni a meccsek előtt, akkor értheted meg igazán, hogy mennyire elhanyagoljuk önmagunkat.

 

A zazen az a buddha, amelyet a nyers húsunkból formálunk.

 

Csak ülni (shikantaza)2 a legnagyobb dolog, amit egy átlagember nyers húsával tehetünk.

 

A kínai „medence/csípő” (koshi) a bal oldali „hús” és a jobb oldali „lényeges” karakterekből áll. A zazenben a kezdetektől fogva alapvető fontosságú, hogy a csípőt szilárdan rögzítsük a párnán.

 

A zazenben a csípő a Földben gyökerezik, a fej búbja átfúrja az eget.

 

Ha olyan helyen gyakorolsz zazent, ahol olyan hangokat hallasz, amelyek örömet, haragot, bánatot vagy elégedettséget ébresztenek, az általuk keltett hullámok megakadályozzák, hogy a zazen átitassa a húsodat és a csontjaidat.

 

Ha izgalmat keresel a zazenben, akkor rossz társaságban lógsz. A zazenben ki kell iktatnod minden izgalmat, és egyáltalán nem szabad semmi különlegeset gyakorolnod.

 

A szundikáló test is gyakorolhatja a zazent.

A zazent gyakorló test szundikálhat is.

 

Egy egész napon át együtt gyakorolni a zazent rendkívüli lehetőség.

Az egész napot prostituáltakkal tölteni rendkívüli ostobaság.

 

Ha este azért eszel, hogy utána betörj egy házba, akkor „rabló-étkezést” végzel. Ha azért eszel, hogy utána prostituáltakhoz menj, akkor „prostituált-ételt” eszel. Ha azért eszel, hogy zazent gyakorolj, akkor az a Buddha-út étkezése.

A kérdés az, hogy miért eszel?

 

Amikor az Antaijiban kicseréljük a matracokat, az nem ugyanaz, mint amikor egy bordélyház madámja cseréli ki a matracokat. A madam számára ez a vendégek elcsábításáról és a pénzkeresésről szól. A mi célunk az, hogy a zazen gyakorlásra érkező emberek ne fázzanak meg.

Aki eljön zazent gyakorolni, az egy buddha. Egy buddha matracán alszik.

 

Egyetek, hogy zazent csinálhassatok, aludjatok, hogy zazent csinálhassatok! Ez azt jelenti, hogy az evés és az alvás is része a zazennek.

 

Amikor arra gondolsz zazen közben, hogy megélhetésedet kell biztosítanod, ilyeneket kezdesz mondani: „A munka is zen, az ülés is zen”. És abbahagyod a zazen gyakorlását.

Ha viszont azt mondod, hogy csak a zazen a fontos, akkor rájössz, hogy csak a zazen a zazen, és minden másnak semmi köze a zazenhez.

 

A mi gyakorlatunkban a zazen mellett semmi sem szent. A zazen az, ami megment minket, hétköznapi lényeket azáltal, hogy a nyers húsunkat veszi és zazenné formálja.

 

Csak egy buddha a másik buddhával beszélhet a buddha-dharmáról, egy buddha és egy közönséges ember nem. Ezért mondja a Lótusz Szútra: „Csak egy buddha egy buddhával együtt képes mélyre hatolni”.

Ugyanígy egy buddha és egy másik buddha közös tudata is csak úgy valósul meg, ha egyenes tartásban, a fallal szemben ülünk.

 

A zazen olyan, mintha a téli álomból egy teljesen új világra ébrednénk.

 

A zazen azt jelenti, hogy ismét visszatérünk az anyaméhbe. Ezért nem „munka” a zazen.

 

Mindenki annyira el van foglalva a számolgatással, hogy már azt is elfelejtik, hogy mit is számoltak ki először. A zazen azt jelenti, hogy abbahagyjuk ezt a számolgatást.

 

A zazen azt jelenti, hogy elszakadunk minden emberi hallucinációtól.

 

A zazen azt jelenti, hogy azt gyakoroljuk, amit nem lehet megmagyarázni.

 

A zazen azt jelenti, hogy a gyakorlatba ültetjük azt, amit nem lehet elgondolni.

 

Egyedül a zazened hatja át az eget és a földet. Ez tanúsítja a nagy felszabadulás e helyét.

 

A zazen a dharma-kapcsoló, amely bekapcsolja az egész univerzumot.

 

A szamádhi azt jelenti, hogy gyakoroljuk azt, ami kitölti az egész univerzumot, teljesen belevetjük magunkat, minden egyes pillanatban, minden egyes tevékenységben.

 

A „csak csinálni” azt jelenti, hogy most, itt helyben csinálni. Azt jelenti, hogy nem pazaroljuk el azt a kevés időt, ami az életben van.

 

„Én és minden élőlény a Földön együtt valósítjuk meg az utat.” (Sákjamuni Buddha)

A buddha-dharmában ezt nem a politikai hatalom kényszeríti ki. „Én, én magam” ültetem át a gyakorlatba.

Ha leülsz, egynek kell lenned Trumannal, Sztálinnal és Maóval. Egy ember ül mindenkiért, mindenki ül egyért.

 

A jelenségvilágot nem valami isten alkotta. Az egymástól függő ok-okozati viszonyok által jön létre.

Buddha egy mérhetetlen ok, amely mérhetetlen okozatot eredményez. A nem-gondolkodásból kiinduló gondolkodás - így valósul meg a buddha.

Gyakran mondják, hogy a zen azt jelenti, hogy nem-tudat. A nem-tudat arra utal, ami mérhetetlen, és ez a „mérhetetlen” több mint a nem-mérhető, mert az csak a mérhető ellentéte.

 

A zazentől eltekintve minden „jótetted” az én-tudatodból fakad, mert mindig arra gondolsz, hogy „jót teszek”.

Csak akkor csinálsz igazi zazent, ha már nem gondolsz arra, hogy „zazent csinálok”.

 

Ülj zazenben azzal a szándékkal, hogy éhen halsz.

Ez azt jelenti, hogy nem szabad arra számítani, hogy „mindig lesz mit enni, amíg a dharma kereke forog”. Épp ellenkezőleg, amíg a dharma kereke forog, egyáltalán nem számít, hogy van-e valami ennivalód vagy nincs.

 

Ami a világi érzéseket szolgálja, annak semmi köze a zazenhez.

A buddha-dharmát egy cseppet sem érdekli, hogy mi emberek mit szeretnénk.

 

„Mi ez az egész? Ez a sok ember itt ül és bámulja a falat? Mi lehet ennél abszurdabb?”

Így néz ki a zazen a mulandó világban rekedt emberek szemében.

 

„Mire jó a zazen?”

Ez a kérdés önmagában semmire sem jó. Mire volt jó a televízió feltalálása? És te mire voltál jó? Valójában semmi sem jó semmire, igaz?

 

Amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy mire jó a zazen, azt mondom, hogy a zazen egyáltalán semmire sem jó. Erre néhányan azt mondják, hogy akkor inkább abbahagyják a zazent.

De mire jó a vágyaid kielégítéséért való rohangálás? Mire jó a szerencsejáték? És a tánc? Mire jó, ha a baseball győzelem vagy vereség miatt izgulunk? Mindez egyáltalán nem jó semmire! Ezért semmi sem olyan ésszerű, mint csendben ülni a zazenben.

A világban a „semmire sem jó” csak annyit jelent, hogy nem lehet vele pénzt keresni.

 

Gyakran kérdezik tőlem, hogy hány évig kell gyakorolni a zazent, mielőtt eredményt hoz.

A zazennek nincs eredménye. Egyáltalán nem fogsz semmit sem kapni a zazentől.

 

Az utóbbi időben itt egy óriási zen-fellendülést élünk meg. Minden magazinban írnak valamit a zenről, de ha elolvasod, csak csomó furcsa ötletet találsz. Van, aki arról ír, amit valahol másodkézből szedett össze. Néhányan beszámolnak egy egyhetes szemináriumról, ahol garantáltan „kenshó” van. 3

A probléma az, hogy az ilyen ostobaságok félrevezethetik azokat az embereket, akik még soha semmit nem hallottak a zenről.

 

Ha nincs tiszta, buddhista életfelfogásod, jobb lenne, ha távol tartanád magad a zazen gyakorlástól.

 

A nyugodt tudattal gyakorolt nenbucu az igazi nenbucu.4 A békés tudattal gyakorolt zazen a valódi zazen.

A nyugalom megszerzése érdekében gyakorolt nenbucu nem igazi nenbucu. A tudat békéjéért gyakorolt zazen nem igazi zazen.

Étkezéskor Buddha gyakorlata az étkezés tökéletesítése az étkezés tökéletes módszerével.

 

1 Az arhatot hagyományosan olyan személynek tekintik, aki belátást nyert a létezés valódi természetébe, és elérte a nirvánát. Itt Szawaki arra mutat rá, hogy a nirvána nem a belátáson keresztül érhető el, hanem inkább a gyakorló mindennapi viselkedésében fejeződik ki.

2 Dōgen Zenji és Szawaki Rōshi tanításának kulcsfontosságú gyakorlata. Lényegében ez egyszerűen csak azt jelenti, hogy egykedvűen ülünk a zazen testtartásban. Bár néha meditációnak is nevezik, abban különbözik más meditációs gyakorlatoktól, hogy nincs mentális tárgy (mantra, vizualizáció, kōan stb.), amin meditálnak, és abban, hogy a gyakorlatnak nincs célja.

3 Kenshō egy drámai ébredési élmény.

4 Egyszerűen fogalmazva, egy buddha nevének recitálásának gyakorlata, gyakran abban a hitben, hogy ez a halál után a Tiszta Földre való eljutáshoz vezet.