- 10 -
A világban sokféle jutalmat kaphatsz, de
van-e olyan jutalom, ami boldogabbá tehet mint az, hogy a fenekedet az
ülőpárnádra teszed, és olyan kiváltságos vagy, hogy a zazent gyakorolhatod?
Ha inkább ebben vagy abban a szektában
hisztek, menjetek és kövessétek őket! Akik valóban zazent akarnak gyakorolni,
csak azok tegyék!
Mire jó a zazen? A zazen abszolút
semmire sem jó!
Dógen Zenji
nem akart sok tanítványt. Azt mondta róluk, olyanok, mint a „legyek és a
férgek”. Nem érnek fel egyetlen sárkánnyal vagy egyetlen elefánttal sem. Ezért
nevezik a zen szerzeteseket sárkánynak és elefántnak is.
Egyszer 500 majom 500 buddhista arhat szolgálatába állt1.
Egy nap a majmok elhatározták, hogy mindenben követik amit az arhatok csináltak, ezért zazent ültek, szemükkel, orrukkal,
szájukkal és egész testükkel utánozva őket. Azt mondják, hogy így ezer arhat gyakorolta a zazent és valósította meg a felébredést.
Ezért kívánom megőrizni - még ha csak utánzással is - a zazen csíráját.
Amikor zazent gyakorolsz, teljesen
újítsd meg magad!
Amikor a zent gyakorolod, annak itt és
most kell történnie, saját magadról kell szólnia. Ne hagyd, hogy a zen csak egy
mese legyen, aminek semmi köze hozzád!
A Komazawa
Egyetem zazen-terme mellett található egy
baseballpálya. Amikor hallod a szurkolólányokat gyakorolni a meccsek előtt,
akkor értheted meg igazán, hogy mennyire elhanyagoljuk önmagunkat.
A zazen az a buddha, amelyet a nyers húsunkból
formálunk.
Csak ülni (shikantaza)2 a legnagyobb dolog, amit egy
átlagember nyers húsával tehetünk.
A kínai „medence/csípő” (koshi) a bal oldali „hús” és a jobb oldali „lényeges”
karakterekből áll. A zazenben a kezdetektől fogva alapvető fontosságú, hogy a
csípőt szilárdan rögzítsük a párnán.
A zazenben a csípő a Földben gyökerezik,
a fej búbja átfúrja az eget.
Ha olyan helyen gyakorolsz zazent, ahol
olyan hangokat hallasz, amelyek örömet, haragot, bánatot vagy elégedettséget
ébresztenek, az általuk keltett hullámok megakadályozzák, hogy a zazen átitassa
a húsodat és a csontjaidat.
Ha izgalmat keresel a zazenben, akkor
rossz társaságban lógsz. A zazenben ki kell iktatnod minden izgalmat, és
egyáltalán nem szabad semmi különlegeset gyakorolnod.
A szundikáló test is gyakorolhatja a
zazent.
A zazent gyakorló test szundikálhat is.
Egy egész napon át együtt gyakorolni a
zazent rendkívüli lehetőség.
Az egész napot prostituáltakkal tölteni
rendkívüli ostobaság.
Ha este azért eszel, hogy utána betörj
egy házba, akkor „rabló-étkezést” végzel. Ha azért eszel, hogy utána
prostituáltakhoz menj, akkor „prostituált-ételt” eszel. Ha azért eszel, hogy
zazent gyakorolj, akkor az a Buddha-út étkezése.
A kérdés az, hogy miért eszel?
Amikor az Antaijiban
kicseréljük a matracokat, az nem ugyanaz, mint amikor egy bordélyház madámja
cseréli ki a matracokat. A madam számára ez a
vendégek elcsábításáról és a pénzkeresésről szól. A mi célunk az, hogy a zazen
gyakorlásra érkező emberek ne fázzanak meg.
Aki eljön zazent gyakorolni, az egy
buddha. Egy buddha matracán alszik.
Egyetek, hogy zazent csinálhassatok,
aludjatok, hogy zazent csinálhassatok! Ez azt jelenti, hogy az evés és az alvás
is része a zazennek.
Amikor arra gondolsz zazen közben, hogy
megélhetésedet kell biztosítanod, ilyeneket kezdesz mondani: „A munka is zen,
az ülés is zen”. És abbahagyod a zazen gyakorlását.
Ha viszont azt mondod, hogy csak a zazen
a fontos, akkor rájössz, hogy csak a zazen a zazen, és minden másnak semmi köze
a zazenhez.
A mi gyakorlatunkban a zazen mellett
semmi sem szent. A zazen az, ami megment minket, hétköznapi lényeket azáltal,
hogy a nyers húsunkat veszi és zazenné formálja.
Csak egy buddha a másik buddhával beszélhet a buddha-dharmáról,
egy buddha és egy közönséges ember nem. Ezért mondja a Lótusz Szútra: „Csak egy
buddha egy buddhával együtt képes mélyre hatolni”.
Ugyanígy egy buddha és egy másik buddha
közös tudata is csak úgy valósul meg, ha egyenes tartásban, a fallal szemben
ülünk.
A zazen olyan, mintha a téli álomból egy
teljesen új világra ébrednénk.
A zazen azt jelenti, hogy ismét
visszatérünk az anyaméhbe. Ezért nem „munka” a zazen.
Mindenki annyira el van foglalva a
számolgatással, hogy már azt is elfelejtik, hogy mit is számoltak ki először. A
zazen azt jelenti, hogy abbahagyjuk ezt a számolgatást.
A zazen azt jelenti, hogy elszakadunk
minden emberi hallucinációtól.
A zazen azt jelenti, hogy azt
gyakoroljuk, amit nem lehet megmagyarázni.
A zazen azt jelenti, hogy a gyakorlatba
ültetjük azt, amit nem lehet elgondolni.
Egyedül a zazened
hatja át az eget és a földet. Ez tanúsítja a nagy felszabadulás e helyét.
A zazen a dharma-kapcsoló,
amely bekapcsolja az egész univerzumot.
A szamádhi azt jelenti, hogy gyakoroljuk
azt, ami kitölti az egész univerzumot, teljesen belevetjük magunkat, minden
egyes pillanatban, minden egyes tevékenységben.
A „csak csinálni” azt jelenti, hogy
most, itt helyben csinálni. Azt jelenti, hogy nem pazaroljuk el azt a kevés
időt, ami az életben van.
„Én és minden élőlény a Földön együtt
valósítjuk meg az utat.” (Sákjamuni Buddha)
A buddha-dharmában
ezt nem a politikai hatalom kényszeríti ki. „Én, én magam” ültetem át a
gyakorlatba.
Ha leülsz, egynek kell lenned Trumannal,
Sztálinnal és Maóval. Egy ember ül mindenkiért, mindenki ül egyért.
A jelenségvilágot nem valami isten
alkotta. Az egymástól függő ok-okozati viszonyok által jön létre.
Buddha egy mérhetetlen ok, amely
mérhetetlen okozatot eredményez. A nem-gondolkodásból kiinduló gondolkodás -
így valósul meg a buddha.
Gyakran mondják, hogy a zen azt jelenti,
hogy nem-tudat. A nem-tudat arra utal, ami mérhetetlen, és ez a „mérhetetlen”
több mint a nem-mérhető, mert az csak a mérhető ellentéte.
A zazentől
eltekintve minden „jótetted” az én-tudatodból fakad, mert mindig arra gondolsz,
hogy „jót teszek”.
Csak akkor csinálsz igazi zazent, ha már
nem gondolsz arra, hogy „zazent csinálok”.
Ülj zazenben azzal a szándékkal, hogy
éhen halsz.
Ez azt jelenti, hogy nem szabad arra
számítani, hogy „mindig lesz mit enni, amíg a dharma kereke forog”. Épp
ellenkezőleg, amíg a dharma kereke forog, egyáltalán nem számít, hogy van-e
valami ennivalód vagy nincs.
Ami a világi érzéseket szolgálja, annak
semmi köze a zazenhez.
A buddha-dharmát
egy cseppet sem érdekli, hogy mi emberek mit szeretnénk.
„Mi ez az egész? Ez a sok ember itt ül
és bámulja a falat? Mi lehet ennél abszurdabb?”
Így néz ki a zazen a mulandó világban
rekedt emberek szemében.
„Mire jó a zazen?”
Ez a kérdés önmagában semmire sem jó.
Mire volt jó a televízió feltalálása? És te mire voltál jó? Valójában semmi sem
jó semmire, igaz?
Amikor valaki megkérdezi tőlem, hogy mire
jó a zazen, azt mondom, hogy a zazen egyáltalán semmire sem jó. Erre néhányan
azt mondják, hogy akkor inkább abbahagyják a zazent.
De mire jó a vágyaid kielégítéséért való
rohangálás? Mire jó a szerencsejáték? És a tánc? Mire jó, ha a baseball
győzelem vagy vereség miatt izgulunk? Mindez egyáltalán nem jó semmire! Ezért
semmi sem olyan ésszerű, mint csendben ülni a zazenben.
A világban a „semmire sem jó” csak
annyit jelent, hogy nem lehet vele pénzt keresni.
Gyakran kérdezik tőlem, hogy hány évig
kell gyakorolni a zazent, mielőtt eredményt hoz.
A zazennek
nincs eredménye. Egyáltalán nem fogsz semmit sem kapni a zazentől.
Az utóbbi időben itt egy óriási
zen-fellendülést élünk meg. Minden magazinban írnak valamit a zenről, de ha
elolvasod, csak csomó furcsa ötletet találsz. Van, aki arról ír, amit valahol
másodkézből szedett össze. Néhányan beszámolnak egy egyhetes szemináriumról,
ahol garantáltan „kenshó” van. 3„
A probléma az, hogy az ilyen ostobaságok
félrevezethetik azokat az embereket, akik még soha semmit nem hallottak a
zenről.
Ha nincs tiszta, buddhista
életfelfogásod, jobb lenne, ha távol tartanád magad a zazen gyakorlástól.
A nyugodt tudattal gyakorolt nenbucu az igazi nenbucu.4
A békés tudattal gyakorolt zazen a valódi zazen.
A nyugalom megszerzése érdekében
gyakorolt nenbucu nem igazi nenbucu.
A tudat békéjéért gyakorolt zazen nem igazi zazen.
Étkezéskor Buddha gyakorlata az étkezés
tökéletesítése az étkezés tökéletes módszerével.
1 Az arhatot hagyományosan
olyan személynek tekintik, aki belátást nyert a létezés valódi természetébe, és
elérte a nirvánát. Itt Szawaki arra mutat rá, hogy a nirvána nem a belátáson
keresztül érhető el, hanem inkább a gyakorló mindennapi viselkedésében
fejeződik ki.
2 Dōgen Zenji és Szawaki Rōshi
tanításának kulcsfontosságú gyakorlata. Lényegében ez egyszerűen csak azt
jelenti, hogy egykedvűen ülünk a zazen testtartásban. Bár néha meditációnak is
nevezik, abban különbözik más meditációs gyakorlatoktól, hogy nincs mentális
tárgy (mantra, vizualizáció, kōan stb.), amin
meditálnak, és abban, hogy a gyakorlatnak nincs célja.
3 Kenshō egy drámai
ébredési élmény.
4 Egyszerűen fogalmazva, egy buddha nevének
recitálásának gyakorlata, gyakran abban a hitben, hogy ez a halál után a Tiszta
Földre való eljutáshoz vezet.