- 11 -
„A zazen által erősíted a harádat.”1
Tudni, hogy ez a hara
nem ér semmit, az az igazi hara
és az igazi zazen.
Néhányan a zazen segítségével próbálnak
vastagbőrűvé válni.
Ha csak egy kicsit is személyre szabott,
az nem tiszta, hamisítatlan zazen.
Valódi, tiszta zazent kell gyakorolnunk,
anélkül, hogy összekevernénk tornával, szatorival
vagy bármi mással. Amikor belevisszük a személyes elképzeléseinket - még ha
csak egy kicsit is - az már nem a buddha-dharma.
Egyszóval, a buddhizmus nem-én. A nem-én
azt jelenti, hogy „én” nem vagyok különálló szubjektum. Amikor „én” nem vagyok
különálló szubjektum, akkor betöltöm az egész világegyetemet.
Az igaz dharmának
nincs semmi haszna.
A hamis dharmában
van valami, amit meg lehet nyerni.
Ha akkor gyakorlod a zazent, amikor az
öröm, a harag, a bánat és az elégedettség érzései elárasztanak, ezek az érzések
szörnyű szellemként fogják kísérteni a zazent.
Buddha útja azt jelenti, hogy nincs mit
keresni, nincs mit találni. Ha van mit találni, nem számít, mennyit
gyakorolunk, annak semmi köze a buddha-dharmához. Ha
nincs mit találni, az a buddha-dharma.
Bármit is próbálsz megragadni, még ha
sikerül is, előbb-utóbb újra elveszíted.
Az igazi gazdagság: nem ragaszkodni
semmihez. Az, hogy befelé világítunk, és önmagunkra reflektálunk. Amikor
hátralépünk egy lépést, látjuk, hogy nincs mit megragadni, semmi után nem
kellene futni, és semmi elől nem kell menekülni. A valóság nem keletkezik, és
nem múlik el, nem tiszta és nem szennyezett, nem növekszik és nem csökken.
Egy szerzetes, Jakuzan,
zazent gyakorol, és tanítója, Szekitó mester
megkérdezi tőle: „Mit csinálsz?”.
„Egyáltalán nem csinálok semmit.”
„Ha egyáltalán nem csinálsz semmit, az
azt jelenti, hogy csak múlatod az időt?”
„Ha múlatnám az időt, akkor csinálnék
valamit, de még azt sem csinálom.”
„Azt mondod, hogy nem csinálsz semmit.
Mi az, amit nem csinálsz?”
„Ezt még ezer bölcs sem tudná.”
Semmi sem olyan nyugodt és nemes, mint
ez a zazen, amit még ezer bölcs sem ismerhet, az a zazen, amelyet Jakuzan gyakorolt és Szekitó
mester dicsért.
Manapság vannak olyan mesterek, akikhez
egy hétig is ülhetsz, és egy szép összegért garantált kenshó-élményben
lesz részed. Nyilvánvaló, hogy az ilyesminek semmi köze Jakuzan
zazenjéhez, amit még ezer bölcs sem ismerhet. Ülni és
gyakorolni azt, amit még ezer bölcs sem ismer, azt jelenti csak ülni, sikantaza.
Manapság sok szó esik a zazenről. A kérdés egyszerűen az, hogy mit akarnak elérni a
zazennel? Néhányan azért fáradoznak, hogy erősítsék a
harájukat, hogy határozottabb személyiséggé váljanak, hogy szatorijuk
legyen és így tovább és így tovább. A kis szerzetesek még a kóan
gyakorlását is „találós kérdésnek” nevezik.
Mindez nem más, mint a buddha-dharma a
hétköznapi emberek szemszögéből. De a buddha-dharma nem a közönséges emberek dharmája. A buddha-dharmát a
buddha-dharma szemével kell megfigyelnünk. Ezért olyan ritka, hogy maga a zazen
valóban gyakorolja a zazent.
Vannak, akik a zazent arra akarják
használni, hogy jobb emberekké váljanak. Számukra a zazen nem több mint smink.
Ez itt nem egy oktatási intézmény! Mi
arra törekszünk, hogy üres lappá váljunk. Itt nincs mit nyerni. Ez egy olyan
hely, ahol el kell engedni minden illúziót és felébredést.
A buddha-dharma nem arról szól, hogy az
átlagemberekből különleges embereket csináljunk.
A zazen akkor történik, amikor már
abbahagyod a többiek könyöklését az előre jutásod érdekében.
Minden reggel hideg vízben úszol? És
akkor mi van? Az aranyhal is mindig ezt csinálja.
Leszoktál a dohányzásról? Igen, és akkor
mi van? Egy macska sem dohányzik.
Bármennyire is büszkék vagytok arra,
hogy milyen jól futottatok ez után, és menekültetek az elől, ez nem több mint
bolyongás a mulandóság világában.
Az igazi vallás azt jelenti, hogy a
világot olyannak látjuk amilyen, minden kitalációtól mentesen.
Minden úgy jó, ahogy van. Nem kell
játszadozni vele.
Bármilyen szokatlanok és misztikusak is
legyenek az élményeid, nem tartanak egész életedben. Előbb-utóbb
elhalványulnak.
A hétköznapi emberek a csodákra és a
varázslatokra vágynak. Szeretik a hókuszpókuszt.
Az átlagemberek természetüknél fogva nem
szeretik a gyakorlást, csak sztorit akarnak. Pénzt akarnak keresni munka
nélkül. Ezért állnak sorba a lottózóknál.
Nem akarják az igazi dharmát,
de a földi mennyországot ígérő új szekták felé özönlenek az emberek.
Leragadsz a szatorinál,
leragadsz a pénznél, leragadsz a pozíciódnál és a hírnevednél, leragadsz a
szexnél.
A buddha-dharma azt jelenti, hogy nem
ragadunk le.
1 A hara egy terület a has
alsó részén, amelyet Kelet-Ázsiában az energia központjának tartanak.