- 15 -
Miért nem tetováltatod egyszerűen az egész testedre, hogy „Szatorim van”?
Ha nem vagy tudatában a gyomrodnak, az a bizonyíték arra, hogy a gyomrod egészséges. Ha nem tudod elfelejteni a szatoridat, az a bizonyíték, hogy nincs is.
Amikor egy közönséges embernek szatorija van, akkor zen-ördögnek hívják. Ez azért van, mert azt hiszi, hogy ő valami különleges.
Ha tudod, hogy valami rosszat csinálsz, akkor nem olyan komoly a dolog. De azok az emberek, akik a szatoriról fecsegnek, nem is tudják, hogy valami rosszat tesznek. Nem lehet rajtuk segíteni.
Vannak, akiket az egész családjuk gyűlöl, és mégis azt hiszik, hogy csak nekik van igazuk. Ha azt hiszed, hogy csak neked van igazad, akkor tévedsz. Ez még inkább igaz bizonyos zen laikusokra, akik azt hiszik, hogy a szatori teszi őket annyira fontossá - még akkor is, ha otthon gyűlölik őket.
Egyetlen illúzió sem gyógyítható olyan nehezen, mint a szatori.
A szerzetes Gon'jó megkérdezi Jöshüt: „Hogy van az, amikor már semmi sem jelenik meg?”
Jöshü azt válaszolja: „Hagyd elmenni!”
Gon'jó megkérdezi: „Számomra már semmi sem jelenik meg, mit kellene elengednem?”
Jöshü így válaszol: „Ha ez így van, akkor tűnj el innen - és vidd magaddal!”
Ne légy büszke a gyakorlásodra! Világos, hogy minden szatori, amire büszke vagy, hazugság.
Ha a felszínes emberek valami rosszat tesznek, nem veszik észre, amíg a rendőrség el nem kapja őket. Az, hogy nem veszed észre, hogy illúzióban élsz, hozzátartozik ahhoz, hogy hétköznapi ember vagy.
Tisztán kell látnod.
A valódi szatori a józanságod megnyilvánulását jelenti. Azt jelenti, hogy észhez térsz. Minél tisztábban látsz, annál tisztábban látod a hibáidat is.
A hirtelen nagy szatori azt jelenti, hogy minden régi elképzelésed feladod, beleértve a szatori és az illúzió fogalmát is.
Egyáltalán mennyire különül el az illúzió és a szatori?
A valóságban, amiről illúziókat hozunk létre, és amire felébredünk, az egy és ugyanaz a dolog.
A szatori azt jelenti, hogy a buddha-dharma valósággá válik.
A buddha-dharma egy furcsa tanítás, mert azt mondja, hogy minden buddha és minden szenvedő lény azonos természetű. Ezért nem buddha-dharma, ha a buddhákat úgy képzeljük el, mint valakit odaát, a másik oldalon.
Amíg nem érjük el azt a helyet, ahol nincs szakadék köztünk és a buddha között, ahol egyáltalán nem létezik semmi különleges, addig tétovaságtól, fáradtságtól és tespedéstől fogunk szenvedni.
Hol vagy igazán otthon?
Nincsenek útitársaid. Bármerre nézel, sehol senki más! Meg kell találnod azt a helyet, ahová csak te és csakis te érhetsz el.
„Az élethosszig tartó gyakorlás nagy ügye véget ér” azt jelenti, hogy Buddha útja valósággá válik; hogy áthatja a húsodat és a csontjaidat.
A szatori nem jelenti az illúzió végét.
A buddha-dharma megragadhatatlan. Azt mondani, hogy szatorink van, túl messzire megyünk. Azt mondani, hogy nincs szatori, nem megyünk elég messzire.
A nagy szatori valóságot jelent.
Ha a gyakorlás szakaszairól beszélsz, akkor fordítva látod a dolgot. A gyakorlás maga a szatori.
Csak zazen.
A hétköznapi emberek számára ez a „csak” nem tűnik elégnek. Valamit szeretnének kapni a gyakorlásukért cserébe.
A „csak” szó fontos. Csak csináld. Miért? A semmiért! Nincs semmilyen tanács - csak csinálni.
A szatori olyan, mint egy tolvaj, aki betör egy üres házba.
Betör, de nincs mit ellopni. Nincs ok a menekülésre. Nincs, aki üldözné. Tehát nincs semmi, ami kielégíthetné őt.
Tényleg nem kéne olyan elhasznált szóval hencegni, mint a „szatori”!
Ti szatoriról beszéltek, de amit ti szatorinak neveztek, az borzasztóan kicsi. A probléma a tudatosságotokban van. Tágítsátok egy kicsit a tudatosságotokat, és rájöttök, hogy ez semmi.
A világon mindenhol találhatunk szatorit, mint a levegő, amit nap mint nap belélegzünk. A jövőben nem lesz szatorink.
Néha az emberek könyörögnek nekem, hogy igazoljam a dharmáról való megértésüket. Amíg mások jóváhagyását kell kérned, addig nem vagy hiteles. Mégis vannak olyanok, akik azt hiszik, hogy szatorijuk volt, mert valaki más adott nekik erről egy igazolást.
Ha már célba értél, miért kérsz mástól útbaigazítást?
Hallottad, hogy a bor részeggé teszi az embereket, és most úgy teszel, mintha részeg lennél, és azt hiszed, hogy tényleg bort ittál. Ez pont olyan, mint a szatori bizonyos formái.
A szatori kezd technikává válni. A buddha-dharma és a vallás tudata nem technikák.
A szatori nem kötelezettség; azt jelenti, hogy természetessé válunk.