- 2 -

Nektek, akik azt hiszitek, hogy fontos, hogy divatosak legyetek...

 

Mindig másokat utánozol. Ha valaki sült krumplit eszik, te is sült krumplit akarsz. Ha valaki édességet szopogat, te is édességet akarsz. Ha valaki egy filléres sípot fúj, azt kiabálod: „Anyu, vegyél nekem is egy sípot!”.

És nem csak a gyerekek viselkednek így.

 

Amikor eljön a tavasz, hagyod, hogy a tavasz elcsavarja a fejed. Ha jön az ősz, hagyod, hogy az ősz elcsavarja a fejed. Mindenki csak arra vár, hogy valami elcsavarja a fejét. Néhányan meg is élnek abból, hogy elcsavarja az emberek fejét - ők azok akik reklámokat gyártanak.

 

Az emberek szeretik az érzelmi zűrzavart. Nézd csak meg a mozi előtt a filmek plakátjait: az arcokon csak érzelmi zavarodottság van. A buddha-dharma azt jelenti, hogy nem szabad kiszolgáltatni magunkat az érzelmi zavarodottságnak.

A világban viszont sok a hűhó semmiért.

 

A hétköznapi emberek csak a csoportos ostobaság szemével látnak.

 

Hősökkel körülvéve lenni, és összeszedni a bátorságot, hogy te magad is hőst játssz - ebben nincs semmi hősies.

Egy tolvaj azt mondja a fiának: „Ha nem hagyod abba azonnal az átkozott becsületességet, soha nem lesz belőled olyan tisztességes tolvaj, mint én. Szégyent hozol a szakmára!”

 

A tisztességtelenek társadalmában a becsületes embert bolondnak nézik.

 

Ahol csoportok alakulnak ki, ott az érzékelés eltompul, és az emberek már nem tudják mi a jó és mi a rossz. Nem arról van szó, hogy mi, szerzetesek, el akarunk vonulni a világtól, vagy el akarunk menekülni a valóság elől. Egyszerűen csak nem akarunk elmerülni érzékelésünknek eme narkózisába.

Ősidők óta ajánlják, hogy az erdőkben és a hegyekben keressük az elhivatottságunkat. Az erdők és hegyek itt a tiszta, áttetsző világot jelentik.

 

Ne hagyd, hogy a körülötted lévő izgalom rád ragadjon! Ne hagyd, hogy a környezeted elcsavarja a fejed!

Ezt jelenti bölcsnek lenni. Ne dőlj be semmilyen filozófiának vagy csoportnak! Ne törődj semmivel, ami olyan ostoba, mint az emberek!

 

Az ember okos arcot vág, és arról beszél, hogy ő a Föld ura. Ugyanakkor azt sem tudja, mit kezdjen saját testével: sportot néz a tévében, és azzal védekezik, hogy mindenki más is ezt csinálja.

 

Csoportos ostobaságban élünk, és ezt az őrültséget összekeverjük az igazi tapasztalattal. Létfontosságú, hogy átláthatóvá váljatok önmagatok számára, és felébredjetek az őrületből.

Egyenként az emberek még elviselhetőek, de amikor klikkekbe tömörülnek, akkor elkezdenek hülyeségeket csinálni. A csoportos ostobaság elhatalmasodik. Annyira elszántak, hogy csoportosan ostobák legyenek, hogy klubokat alapítanak, és tagdíjat fizetnek. A zazen azt jelenti, hogy elbúcsúzunk a csoportos ostobaságtól.

 

Mindent megteszel azért, hogy az emberek megdicsérjenek. Azok után futsz, akiket dicsérnek. Soha sem vagy önmagad.

 

Mindenki a józan észről beszél, de mit jelent ez? Nem egyszerűen azt jelenti, hogy úgy gondolkodnak, mint a többiek? Azt gondolni, amit a csoport ostobaság diktál?

 

Ha a név és a pozíció lenyűgöz, az azt jelenti, hogy ugyanazok a dolgok nyűgöznek le, amelyek mindenki mást is elvarázsolnak.

 

A választás különös dolog. Nézd csak meg a szavazni igyekvő emberek arcát! Nyilvánvaló, hogy nem értenek a politikához, és semmit sem tudnak azokról a politikusokról, akikre szavaznak. Mégis mindannyian elmennek az urnákhoz. Milyen furcsa...

 

„A laikus ruhába öltözött szerzetes” olyan világi emberre utal, aki maga mögött hagyta a csoportos ostobaságot.

 

A buddhizmus olyan vallás, amely csökkenti a fej vérbőségét. A hétköznapi emberek mindig izgatottak, és a vérük mindig a fejükbe tolul.

Akár degeszre eszik magukat, akár üres a gyomruk, akár nőt, akár férfit látnak, mindig izgatottak, és a vérük mindig felpezsdül.

A buddhizmus csökkenti ezt a vérbőséget. A buddhizmus azt jelenti, hogy a vér természetes módon kering.