- 2 -
Mindig másokat utánozol. Ha valaki sült
krumplit eszik, te is sült krumplit akarsz. Ha valaki édességet szopogat, te is
édességet akarsz. Ha valaki egy filléres sípot fúj, azt kiabálod: „Anyu, vegyél
nekem is egy sípot!”.
És nem csak a gyerekek viselkednek így.
Amikor eljön a tavasz, hagyod, hogy a
tavasz elcsavarja a fejed. Ha jön az ősz, hagyod, hogy az ősz elcsavarja a
fejed. Mindenki csak arra vár, hogy valami elcsavarja a fejét. Néhányan meg is
élnek abból, hogy elcsavarja az emberek fejét - ők azok akik reklámokat
gyártanak.
Az emberek szeretik az érzelmi
zűrzavart. Nézd csak meg a mozi előtt a filmek plakátjait: az arcokon csak
érzelmi zavarodottság van. A buddha-dharma azt jelenti, hogy nem szabad
kiszolgáltatni magunkat az érzelmi zavarodottságnak.
A világban viszont sok a hűhó semmiért.
A hétköznapi emberek csak a csoportos
ostobaság szemével látnak.
Hősökkel körülvéve lenni, és összeszedni
a bátorságot, hogy te magad is hőst játssz - ebben nincs semmi hősies.
Egy tolvaj azt mondja a fiának: „Ha nem
hagyod abba azonnal az átkozott becsületességet, soha nem lesz belőled olyan
tisztességes tolvaj, mint én. Szégyent hozol a szakmára!”
A tisztességtelenek társadalmában a
becsületes embert bolondnak nézik.
Ahol csoportok alakulnak ki, ott az
érzékelés eltompul, és az emberek már nem tudják mi a jó és mi a rossz. Nem
arról van szó, hogy mi, szerzetesek, el akarunk vonulni a világtól, vagy el
akarunk menekülni a valóság elől. Egyszerűen csak nem akarunk elmerülni
érzékelésünknek eme narkózisába.
Ősidők óta ajánlják, hogy az erdőkben és
a hegyekben keressük az elhivatottságunkat. Az erdők és hegyek itt a tiszta,
áttetsző világot jelentik.
Ne hagyd, hogy a körülötted lévő izgalom
rád ragadjon! Ne hagyd, hogy a környezeted elcsavarja a fejed!
Ezt jelenti bölcsnek lenni. Ne dőlj be
semmilyen filozófiának vagy csoportnak! Ne törődj semmivel, ami olyan ostoba,
mint az emberek!
Az ember okos arcot vág, és arról
beszél, hogy ő a Föld ura. Ugyanakkor azt sem tudja, mit kezdjen saját
testével: sportot néz a tévében, és azzal védekezik, hogy mindenki más is ezt
csinálja.
Csoportos ostobaságban élünk, és ezt az
őrültséget összekeverjük az igazi tapasztalattal. Létfontosságú, hogy
átláthatóvá váljatok önmagatok számára, és felébredjetek az őrületből.
Egyenként az emberek még elviselhetőek,
de amikor klikkekbe tömörülnek, akkor elkezdenek hülyeségeket csinálni. A
csoportos ostobaság elhatalmasodik. Annyira elszántak, hogy csoportosan ostobák
legyenek, hogy klubokat alapítanak, és tagdíjat fizetnek. A zazen azt jelenti,
hogy elbúcsúzunk a csoportos ostobaságtól.
Mindent megteszel azért, hogy az emberek
megdicsérjenek. Azok után futsz, akiket dicsérnek. Soha sem vagy önmagad.
Mindenki a józan észről beszél, de mit
jelent ez? Nem egyszerűen azt jelenti, hogy úgy gondolkodnak, mint a többiek?
Azt gondolni, amit a csoport ostobaság diktál?
Ha a név és a pozíció lenyűgöz, az azt
jelenti, hogy ugyanazok a dolgok nyűgöznek le, amelyek mindenki mást is
elvarázsolnak.
A választás különös dolog. Nézd csak meg
a szavazni igyekvő emberek arcát! Nyilvánvaló, hogy nem értenek a politikához,
és semmit sem tudnak azokról a politikusokról, akikre szavaznak. Mégis
mindannyian elmennek az urnákhoz. Milyen furcsa...
„A laikus ruhába öltözött szerzetes”
olyan világi emberre utal, aki maga mögött hagyta a csoportos ostobaságot.
A buddhizmus olyan vallás, amely
csökkenti a fej vérbőségét. A hétköznapi emberek mindig izgatottak, és a vérük
mindig a fejükbe tolul.
Akár degeszre eszik magukat, akár üres a
gyomruk, akár nőt, akár férfit látnak, mindig izgatottak, és a vérük mindig
felpezsdül.
A buddhizmus csökkenti ezt a vérbőséget.
A buddhizmus azt jelenti, hogy a vér természetes módon kering.