- 26 -
Sokan mondják: „Hiába beszél annyit Szawaki, az előadásai a legkevésbé sem inspirálnak!”
Nyilvánvaló. Ez azért van, mert én magam nem vagyok „inspiráló”. A buddha-dharma elvezet oda, ahol semmi sem különleges.
Azt mondják: „Amikor hallom Sawakit beszélni, a hitem teljesen lehűl.” Nos, tényleg jégre teszem a hitüket - ez a fajta hit nem más, mint babona.
Azt mondják: „Szawaki beszédei nem ébresztenek bennem hitet”. Nem ébresztenek fel semmilyen babonát, ennyi az egész.
Bármelyik szútrát is olvasod, mindig arról szól, hogy a testedet és az életedet az útnak szenteld. Miért van az, hogy az egész világ azt hiszi, hogy a vallás azt jelenti, hogy a Buddhához imádkozunk jó egészségért és jó üzletért?
Bármennyi jót is tesznek, minden, amit az emberek tesznek, rossz. Ha adakozol, egész nap arra gondolsz: „Adtam!”. Ha vallási gyakorlatot végzel, azt gondolod: „Gyakoroltam, gyakoroltam!”. Ha valami jót teszel, soha nem felejted el: „Jót tettem, jót tettem!”.
Ez azt jelenti, hogy helyette valami rosszat kellene tennünk? Nem, még ha jót teszünk is, az is rossz. Ha valami rosszat teszünk, az még rosszabb.
Óvakodjatok a jótettektől!
Aki jót tesz, azt hiszi, hogy jót tett. Ezért rosszabb, mint az, aki rosszat tett. Hidd el, könnyebb azoknak, akik rosszat tesznek, mert szégyenkeznek miatta.
Ha jót teszel, kezded magadat felhúzni minden rosszon, amit hirtelen meglátsz másokban. Ha valami rosszat tettél, akkor csendben vagy, mert a saját segged viszket.
Az emberek nem csak akkor számolgatnak, ha pénzről van szó. Mindenben, amit tesznek, megpróbálnak felfelé vagy lefelé alkudozni. Ez azért van, mert a testet és a tudatot nem vetettétek le. Amint a testet és a tudatot levetettétek, vége az üzletnek .
A test és tudat levetése mérhetetlenséget, határtalanságot jelent.
„A fűzfa zöld, a virágok pirosak.” A buddhista tanítás magától értetődő. De az emberek felesleges kategóriákkal fedik el: jó, rossz, hasznos, haszontalan és így tovább.
Ahelyett, hogy egyszerűen csak ülnének a zazenben, az emberek megpróbálják egy nótával megfejelni. Ezért szeretnek buddhista himnuszokat énekelni, és valahogy jámbornak érzik magukat közben.
„Tedd a jót, hagyd a rosszat!” Ez kétségtelen, de vajon ennyire egyértelmű, hogy mi a jó és mi a rossz? A jó és a rossz kéz a kézben jár.
A zazen túllép a jó és a rossz határán. Ez nem erkölcsi nevelés.
Ha valami olyan, mint az üresség vagy a semmi „létezne”, akkor nem lenne üresség vagy semmi. Az „ürességet látni” kifejezés azt jelenti, hogy nincs is üresség, amit látni lehetne.
Amíg nem leszel beteg, elfelejted a tested. Én is elfelejtettem a lábaimat, amikor még elég erősek voltak a járáshoz és a futáshoz. A lábaim csak azért tűnnek most olyan fontosnak, mert olyan gyengék. Aki egészséges, az anélkül működik, hogy tudatában lenne a saját egészségének.
A hibák azok, amik zavarnak minket. Ha nem keletkeznek mentális jelenségek, akkor nincs miért aggódni.
A buddhizmusnak azt a felszabadulást kell tanítania, amelynek semmi köze az konvenciókhoz és a szavakhoz. Ez az, amit csak az egyik buddha a másik buddhával beszélhet meg. Ha nem értik meg kölcsönösen egymást, akkor soha nem is fogják megérteni.