- 29 -

Nektek, akik teljesen odavagytok, ha valaki megdicséri a hitetek mélységét...

 

Sokan összekeverik a hitet egyfajta mámorral. A hit azonban éppen az ellenkezőjét jelenti - teljes józanságot, a mámor minden formájától való mentességet.

 

Amikor a világ legtöbb embere a hit tudatáról beszél, nem értik meg, hogy az több mint a Buddhának való nyalizás.

Csináljatok a többiekkel amit akartok, de legalább nekem adjatok egy első osztályú jegyet a paradicsomba!” Az ilyen imáknak semmi közük a hit tudatához.

A hit világosságot és tisztaságot jelent. A hit tudata azt jelenti, hogy valóban tisztává válunk saját tudatunkkal kapcsolatban.

 

A hit azt jelenti, hogy világos és tiszta. Azt jelenti, hogy nyugodtnak lenni. De vannak, akik ezt is félreértik, és azt hiszik, hogy a hit azt jelenti, hogy felspannoljuk magunkat. Ezért minden erejükkel próbálkoznak, amíg rá nem jönnek, hogy nem is olyan könnyű valóban megtenni. Aztán csak úgy tesznek, mintha sikerülne nekik.

 

Mindenki a paradicsomba szeretne eljutni, de láttad már igazán? Ha azt hiszed, hogy igen, akkor bizonyára tévedtél.

 

Vannak emberek, akik a lehető leghosszabb ideig akarnak élni. Bármelyik vallás, amelyik ezt kínálja, megfelel nekik. Az, hogy miben kell hinniük, egyáltalán nem számít. Így pazarolják el az életüket.

 

Amikor egy új vallási csoport kezd nagyszámú követőt gyűjteni, hirtelen mindenki azt hiszi, hogy valami igaznak kell lennie benne.

 

A követők száma nem határozza meg, hogy egy vallás jó-e.

Ha egyszerűen arról lenne szó, hogy kié a legnagyobb létszám, akkor nem az átlagemberek klubjának van a legtöbb tagja? Nem, a baktériumoknak - még több van belőlük!

 

Hatalmas halom őrült ötletet zúdítottak ránk, emberekre, olyanokat mint a „hit”, „szatori” és így tovább, igaz?

 

A hit nem azt jelenti, hogy imádkozol a jó egészségért, a jövedelmező üzletért, a családi harmóniáért és a gyermekeid jólétéért.

A hit világos tisztaságot jelent, azt a világos tisztaságot, amelyben a sár leülepszik, és az izgalom lecsillapodik. Semmit sem jelent azon kívül, hogy teljesen észhez térsz.

 

A hit nem valami másodkézből való dolog. Buddha nem valami másodkézből származó dolog. Ha nem a te problémádról van szó itt és most, akkor annak semmi köze a hithez.

Halasszuk későbbre.” A problémát nem lehet így elhessegetni. A kérdés az, hogy itt és most valóban láthatod-e Buddha testét és hallhatod-e a tanítását.

 

Az út nem arról szól, hogy kérdezgetünk másokat. Hanem arról, hogy visszatérjünk önmagunkhoz.

 

Néhányan úgy recitálják Buddha nevét, mintha hűséges szívükkel hízelegni akarnának neki. Mások azt hiszik, hogy azért gyakorolják a zazent, hogy szatorijuk legyen. Amíg ez csak körülötted, mint egyén körül forog, addig semmi köze a buddha-dharmához.

 

A te kis személyes problémáid nem érdekelnek. Itt az egyetemes egész a probléma. Nem számít, hogy milyen nagy a szatorid, vagy, hogy mennyire fontos, jótékony vagy jó vagy, ha ez nem érint mást rajtad, mint téged, mint egyént, akkor ez csupán egy jelenet az önámítás színjátékában.