- 34 -
Úgy kell lennie, ahogy van, de lehet akárhogyan is.
Semmit sem kell különleges módon tenni, mégis a lehető legmagasabb szinten és legjobb módon kell tenni.
Sen no Rikdzsu1 egyszer felbérelt egy ácsot, hogy verjen be egy szöget egy oszlopba. Miután alaposan átgondolta a dolgot, döntött a szög helyéről. Az ács megjelölte a helyet, majd tartott egy kis szünetet. Amikor végre eljutott oda, hogy beverje a szöget, már nem találta a jelet. Sen no Rikdzsu újra átgondolta a dolgot, és végül így szólt: „Itt van, ez a jó hely!”. Amikor közelebbről megnézték, világossá vált, hogy pontosan ugyanarra a helyre mutatott, ahová az ács korábban a jelét tette.
A tiszta formanélküliség közepén van egy tökéletes irány. Ugyanígy van egy tökéletes arckifejezés az ember sok arckifejezése között.
Az, akit úgy hívnak, hogy „varázsereje van”, nem jelent többet annál, mint hogy az arckifejezése nem zavarodott.
Azt hisszük, hogy folyamatosan félrevezetnek minket a megtévesztő érzéseink, és hogy ez ellen nem lehet semmit tenni. Azt hisszük, hogy Buddha tanítása és a mi megtévesztő érzéseink között ellentmondás van. De pont fordítva van.
A buddha-dharma azt mondja, hogy egyáltalán nem különbözünk a Buddhától. Minden dolog az igazság megnyilvánulása. Amit a buddha-dharmában megtanulsz, azok a gyakorlás alapjai.
A gyakorlás azt jelenti, hogy egész lényeddel felteszed a kérdést: „Mit tehetek most a Buddha útjáért?”.
Az a lényeg, hogy lássuk, mi van fent és lent, mi van jobbra és balra, anélkül, hogy szem elől tévesztenénk az itt és mostot.
Minden, amit teszünk, mindenhez közöm van, egészen az univerzum legvégső határáig.
Ez a pillanat örökkévaló. Ennek kell teljes szívvel szentelnünk magunkat.
Hogyan kell szembenéznem a jelen helyzettel? Erőfeszítéseink e körül forognak.
Az adakozásnak irányának kell lennie. Nem szabad odaadni egy rablónak a kulcsaidat és a pisztolyodat. Bátorságra és bölcsességre is szükséged van, amikor adsz.
Minden dolog mulandóságának mélyreható tanulmányozása azt jelenti, hogy minden egyes pillanatot mélyen tanulmányozol, anélkül, hogy szem elől tévesztenéd az irányt.
„Mit igényel ez a helyzet?” Az egész életed minden egyes helyzetének ilyen módon való szemlélése a mulandóság mélyreható tanulmányozásának értelme. A mulandóság nem csupán azt jelenti, hogy mindannyian meg fogunk halni.
Mint a láng, emberi testünk is folyamatosan változik. Csak látszólag tartja többé-kevésbé ugyanazt a formát.
A nem-én nem jelenti a szétszórt figyelmetlenséget. A nagy jármű bódhiszattva gyakorlatában ez azt jelenti, hogy soha nem szabad figyelmetlennek lenni.
Egy fényképezőgép sem tudja megörökíteni a valóságot, ha nem fókuszált.
A Buddha útjának gyakorlása azt jelenti, hogy az élethez való hozzáállásodat gyúrjuk.
Ne ficánkolj úgy, mint egy csikó! Ballagj úgy, mint az ökör!
Nagy különbség, amikor leteszünk egy teáscsészét: ha egyszerűen csak hagyjuk leesni, vagy ha óvatosan, a kezünkkel leengedjük.
Minden cselekvés alapja, hogy a végsőkig éberen kövessük. Ha a tudatod akár csak egy pillanatra is kihagy, nem különbözöl egy hullától.
Az egész arról szól, hogy megtaláljuk az izmok és inak megfelelő feszültségét. Arról szól, hogyan válj teljes emberré.
„Milyen képet mutatok az emberiség szemében?”
„Hogyan nézek ki mások szemében?”
Ezt a kérdést is testtel és tudattal kell tanulmányozni. Hogyan tűnök egy gazdag ember szemében? Vagy egy szegény ember szemében? Hogyan lát engem egy nyugati ember? Hogyan lát engem egy marxista? Ki vagyok én a miniszterelnök szemében?
Kell, hogy legyen benned valami, ami nem veszíti el a fényét, bárhonnan is nézik.
Ha nem vigyázol, felesleges buddhistává válsz.
Miről szól a buddha-dharma? Arról szól, hogy a mindennapi életed minden részét a Buddha mozgassa.
Nem elég egyszer telibe találni. Az elmúlt évek tökéletes találatai haszontalanok. Most kell eltalálnod a céltáblát.
Csak edd meg a rizskását! Ebben a „csak csinálásban” nincs se magas, se alacsony, se okos, se buta, se illúzió, se szatori.
Ez a „csak tenni” a Buddha útjának lényege, de pontosan ez a „csak tenni” az, amit a világon senki sem ért.
Mindenki az életről alkotott zavaros nézetei miatt szenved. Ezért az emberiség megmentése érdekében elengedhetetlen, hogy az életről alkotott új nézeteket alulról felfelé, egy abszolút szilárd alapra építve gondoljuk újra. Az életet erről a szilárd alapról szemlélni azt jelenti, hogy Buddha bölcsességével látjuk azt.
1 A japán teaszertartás
megalapítójának tartják.