- 7 -
Gyakran elgondolkodunk azon, hogy ki itt a jobb? De nem ugyanabból az agyagból vagyunk mindannyian?
Mindenkinek csak szilárdan ülnie kell azon a helyen, ahol nincs jobb és rosszabb.
Egész életedben teljesen elment az eszed, mert azt hiszed, hogy nyilvánvaló, hogy vagy „te” és vannak a „a többiek”. Mórikálsz, hogy kitűnj a tömegből, de a valójában nincs sem „te”, sem „a többiek”.
Ha meghalsz, megérted majd.
A Buddha-dharma varrat-nélküliséget jelent. Milyen varrat van köztünk? Előbb vagy utóbb mindannyian úgy viselkedünk, mintha egy varrat választaná el a barátot és az ellenséget.
Szegények és gazdagok, fontosak és jelentéktelenek - mindez nem létezik. Csak csillámlás a hullámokon.
Nincs semmi a világon, amin törnünk kellene az agyunkat, ha egyszer világossá válik, hogy megtévesztő és megkülönböztető gondolataink teljesen haszontalanok.
Miközben egy osztályvezető beteg volt, a beosztottja megelőzte őt a ranglétrán. Már javulófélben volt, de erre a hírre újra felszaladt a láza. Tényleg nem kell belázasodni ilyesmi miatt.
Azt mondod: „Majd én megmutatom!” Pedig még azt sem tudod, meddig fogsz élni. Nincs más dolgod?
Nyugaton azt mondják: „Az ember embernek farkasa”. Az első lépés a vallásban az kell legyen, hogy a farkasok ne tépjék szét egymást.
Amit gyermekkorunk óta megtanultunk, az nem más, mint hogyan tegyünk úgy, mintha fontosak lennénk. A világ ezt oktatásnak nevezi.
És mit próbálunk tenni később az életben? Verekszünk, mint a démonok, szexelünk, mint az állatok, és habzsoljuk az ételt, mint az éhes szellemek. Ennyi az egész.
Az emberek álmos arcot vágnak, ha nem folyik harc vagy verseny. Mindig a célba akarnak vágtatni. De vajon ez egy lóverseny? Vagy úsznak, mint a vidrák, és egy orrhosszal előrébb akarnak végezni. A végén még megküzdenek egymással, mint a kismacskák egy gyapjúgombolyagért.
A buddha-dharmában nem a győzelemről vagy a vereségről, a szeretetről vagy a gyűlöletről van szó.
Néhányan fel akarnak vágni a „szatori”-jukkal. Pedig világos, hogy valaminek, amivel fel lehet vágni, annak semmi köze az igazi szatorihoz.