24. A ragaszkodás megfigyelése

 

A tudatosság, amit most mindannyian tapasztalunk - ez a ragaszkodás élménye, amely mindannyiunkban megvan ebben a pillanatban. A tudatosság a forma világáról szól. A formán keresztül tapasztaljuk meg a tudatot. Ha a négy elemet (dhātu) - föld, víz, tűz és szél -, valamint a teret és a tudatosságot szemléljük, ez a tapasztalatok összessége az egyes emberi lények szempontjából.

A test fizikai állapota és a fizikai világ amelyben élünk, ez a négy elem halmaza, ehhez jön még a tér és a tudat. A négy elemet testünk feltételeiként szemlélhetjük, nem úgy mint személyes identitást vagy mint valamit, ami hozzánk tartozik. A térnek és a tudatnak nincsenek határai; végtelenek. A meditáció során a tudatosság segítségével szemléljük úgy a dolgokat, ahogy azok vannak.

Nagyon elbizonytalanodhatunk, mert a tudatosság nem olyasmi, amellyel megragadhatnánk a földet, a vizet, a tüzet és a szelet, sem a tudat olyan feltételeit mint például az érzelmek. Tudatosak vagyunk, tehát észleljük a gondolatokat, az érzelmeket és a testet, amint azok a jelen pillanatban megjelennek és megszűnnek. Időnként beszűkülten, csak az érzékszervi tudatosságként gondolunk a tudatosságra, úgy, mint ami olyan valami, ami a szemen, a fülön, az orron keresztüli érintkezés során jön létre. Ebben az esetben a tudatosság csupán az érzékeken keresztüli kapcsolódásra korlátozódik. De elkezdhetjük felismerni az érzékekhez nem kötődő tudatosságot is; erre utalok amikor a csend hangjáról beszélek. Amikor észreveszed ezt a hangot, megtapasztalsz egy olyan tudatosságot, amely nem kötődik semmihez. Amikor fenntartod a tudatosságot a csend hangjával azt tapasztalod, hogy reflektálni kezdesz és rálátásod lesz a gondolataidra, érzelmeidre, érzéseidre, érzékszerveid tevékenységére és tapasztalataidra, amelyek a jelenben a tudatosságodban felmerülnek.

Fontos felismerni, hogy ez igazán csodálatos dolog, és aminek mindnyájan részesei lehetünk. A samaṇa (remete) életének egész lényege valójában erről a megvalósításról szól. Természetesen akadályok merülnek fel, amiket téveszméink okoznak: ilyenek az erős, különálló én-érzetünk, azonosulásunk a testtel, valamint érzelmi szokásaink, gondolataink és érzéseink, amelyek által önmagunkat mint személy létrehozzuk és azonosulunk vele. Olyan személyiség-tudatunk van, amellyel hajlamosak vagyunk azonosulni, és amely körbe-körbe hajszol minket. Ezért arra biztatlak, hogy pihenj meg és lazulj bele a tudatosságba, amely akkor jelenik meg, amikor felismered a csend hangját! Csak pihenj a nyitottság és befogadás állapotában! Ne ragaszkodj az elképzeléseidhez!

Igaz, ragaszkodhatsz a csend hangjához és felismerésének ideájához is, így hamis illúziókat teremthetsz körülötte. Nem arról van szó, hogy megpróbálunk bármit is csinálni, inkább próbáljunk megnyílni a jelen pillanatnak, miközben nem ragadjuk meg azt! Ez a felismerés a nem-kötődésről olyasvalami, amit a tudatosságodon keresztül ismerhetsz meg, nem pedig mások leírása alapján. Csak annyit mondhatok: „ne ragaszkodj semmihez” és „mindent engedj el!” De az emberek ragaszkodnak, és azt mondják: „Nem szabad ragaszkodnunk semmihez” - és így kezdünk el ragaszkodni a „nem ragaszkodás” ideájához. Annyira elkötelezettek vagyunk, hogy gondolkodunk és megpróbálunk mindent kitalálni ötletek, elméletek, technikák, a hivatalos irányzat, a Theravada-tanítás segítségével ... és ezekhez a feltételekhez kötjük magunkat, miközben a tanítás az elengedésről és a nem ragaszkodásról szól. Ezért bíztatlak a ragaszkodás megfigyelésére.

Bízz a tudatosságban. Ahelyett, hogy ragaszkodnál ahhoz a nézethez, hogy nem szabad kötődnöd, csak figyeld meg, hogy a ragaszkodás ilyen. Az első időkben szándékosan gyakoroltam a dolgokhoz való ragaszkodást azért, hogy tudjam, milyen a kötődés ahelyett, hogy csak elképzelésem lenne arról, hogy nem szabad semmihez kötődnöm, és kétségbeesetten próbálok mindenről leválni - ami önámítás lett volna mindaddig, amíg az alapvető téveszmét, amely a kötődéshez vezetett, nem meg nem szüntetem. „Olyan vagyok, aki kötődik, és nem kellene így tenni”, ez ragaszkodás, nem igaz? „Szerzetes vagyok, akinek ezek a kötődései, ezek az elégedetlenségei vannak, ezek mind-mind akadályok, nem szabad ragaszkodnom hozzájuk. Meg kell szabadulnom tőlük, el kell engednem őket.” Így csapod be magad és teljesen elkeseredsz, mert nem tudod megtenni – egyszerűen nem működik. Ezért hangsúlyozom a tudatosság tiszta állapotát. Ne vedd magától értetődőnek! Ne próbáld kitalálni vagy ne gondolkozz rajta túl sokat: tanuld meg csak csinálni. Lépj kapcsolatba a csend hangjával, ezzel a rezonáló hanggal vagy rezgéssel, tanulj meg tovább maradni vele míg ötig elszámolsz, gyakorolj úgy, hogy megszokod és tudatában vagy! Ha így gyakorolsz, akkor a tudatosság megjelenik, anélkül, hogy ragaszkodnál hozzá, és ebben a tudatosságban felmerülő feltételek a keletkezés és megszűnés összefüggésében láthatóvá válnak.

Amikor elengedünk mindent és csak a tiszta, független tudatosságban időzünk, ez a szeretet - a feltétel nélküli szeretet élménye is. A tiszta tudatosság mindent elfogad. Nem egy megosztó állapot; nincs semmiféle preferenciája. Minden feltételt elfogad, legyen az rossz, jó, démoni, bármilyen is. Tehát amikor elkezdesz bízni a tudatosságban, a mettā bhāvanā (szeretető-kedvesség gyakorlat) életre kel. Ahelyett hogy csak jó és önzetlen gondolatokat szajkóznál, praktikus és valóságos lesz. Mert mit is értünk a „szeretet” alatt?

Sok ember számára a szeretet a végtelen ragaszkodás: ha valakit szeretsz, akkor birtokolni akarod. A modern világban a szeretet gyakran nem más mint nagyon erős kötődés a másik emberhez, dologhoz vagy élőlényhez. Azonban a mettā nem ragaszkodik, nincsenek preferenciái és mindent elfogad, mindent összetartozónak tekint.

Amikor bízni kezdesz a tudatosságban, a tudatos pillanatban amely végtelen, abban minden benne van. Ebből a szemszögből nézve bármi is merül fel a tudatban, azt örömmel elfogadod, akár kívülről, akár belülről, az érzékek felől érkezzen - az érzelmi és fizikai állapotok, amelyek tudatossá válnak ebben a pillanatban. A szeretet, az elfogadás és az ítéletmentesség olyan érzések, amelyek befogadják mindazt amit gondolsz, érzel és tapasztalsz; megengedik, hogy minden olyan legyen, amilyen. Amikor nem engedjük meg, hogy a dolgok olyanok legyenek amilyenek, akkor megpróbálunk megszerezni valamit, amink nincs meg, vagy törekszünk megszabadulni attól, amit elutasítunk. A tudat megtisztítása szempontjából a tudatosság már tiszta. Nem kell megtisztítania; nincs semmi teendő.

Ne azonosulj, ne ragaszkodj az „én” megrögzött nézetéhez, a személyhez, a testhez! Ekkor lemorzsolódnak a téveszmék, mert nem valódi dolgok. A meditáció során, miközben bízol a tudatosságban, mindenféle megjelenik a tudatban: aggodalmak, neheztelések, öntudat, emlékek, ragyogó ötletek vagy bármi más. A jelenségekkel kapcsolatban elfogadók, átfogók, megengedők vagyunk. Tettekben és beszédben egyaránt elfogadjuk mind a jót, mind a rosszat, kritika nélkül. Számomra ez a kritikátlanság a szeretet. Arra irányul, ami felmerül a tudatosságomban, a karmámban, az érzelmekben, az érzésekben és az emlékekben. Mindezek mögött a csend hangja van. Ez olyan, mint a hatalmas, mérhetetlen, végtelen tér, ami lehetővé teszi, hogy a dolgok olyanok legyenek, amilyenek, mert mindent befogad. A feltételeknek természetük szerint fel kell merülniük és meg kell szűnniük. Így van ez. Tehát nem várjuk el hogy másként legyenek, és nem panaszkodunk azért, mert szeretnénk a jó dolgokhoz kötődni, illetve elpusztítani a rosszakat. A valódi természetünk tiszta. Amikor ezt felismerjük, teljes mértékben bízni és értékelni kezdjük; belátjuk, hogy valódi. Ez nem elmélet, elvonatkoztatás vagy egy elképzelés - ez a valóság.

A tudatosság tökéletes. Nem valami olyasmi, amit te hozol létre. Ez a jelen pillanat tudatossága. Az, hogy tudatos vagy, az a valóság; egyszerűen csak így van. Azok a feltételek, amelyeket tapasztalhatunk, eltérőek lehetnek. Egyik ember lehet boldog, a másik szomorú, zavart, fáradt, depressziós, aggódik a jövő miatt, sajnálja a múltat stb. Ki ismerheti mindazokat a feltételeket, amelyek mindannyiunkban zajlanak most? Csak te tudod, mit tapasztalsz ebben a pillanatban. Bármi is legyen - jó vagy rossz, akár akarod, akár nem - olyan, amilyen. Viszonyulj hozzá a lét tisztaságán keresztül, nem pedig úgy, hogy azonosulsz a feltételekkel! Soha nem tisztíthatod meg a feltételeket. Nem tudod magad „tiszta emberré” változtatni. A tisztaság nem itt van. Magadnak személyként való megtisztítása reménytelen feladat, pont olyan, mint egy tégla csiszolgatása azért, hogy tükörré változtasd. Lehetetlen célkitűzés, ami azt jelenti, hogy elbuksz és csalódni fogsz. Az ébredt állapot a valódi, eredeti tisztaság. Más szóval, mindig is tiszta voltál. Soha egyetlen pillanatig sem voltál tisztátalan. Még ha sorozatgyilkos is vagy, az univerzum leggonoszabb szörnyetege, akkor is tiszta vagy, mert ezt a tisztaságot lehetetlen megsemmisíteni. A probléma nem a tisztátalanná válásban, hanem az illúzióhoz való kötődésben rejlik, amelyet mi hozunk létre a tudatunkban: a szörnyeteg annyira ragaszkodik a szörnyeteghez, hogy megfeledkezik eredeti tisztaságáról, a jelenlétről itt és most.